Variabel til side..
Fra : Claus Nørgaard

Dato : 30-09-04 14:04

Hejsa..

Vi er et par stykker, som er ved at lave en hjemmeside for vores
gamle handelsskoleklasse.. -vi har et problem med at få siden
orderntligt fremvist i alle skærmopløsninger..

Vores side er opbygget sådan:

| * | "Hovedramme" | * |

-hvor stjerne skal udgøre en variabel.. Vi vil altså have
hovedrammen til at være "fastlåst" i én størrelse, og de to
side-rammer til at udligne forskellen i opløsning..

Vi håber at få at høre fra nogen af jer snarest, fordi vi
arbejder under en tidsplan..

MVH: Claus Nørgaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 30-09-04 14:45

Først og fremmest, så væn dig til at ikke at bruge frames. Det er ærlig
talt noget l*rt!

Men ellers, ville det jo være
<frameset cols = "*, 600,*">
<frame src ="ramme1.htm" />
<frame src ="ramme2.htm" />
<frame src ="ramme3.htm" />
</frameset>

--
Dan Storm

http://err0r.dk
storm@err0r.dk

PGP Public key på http://err0r.dk/pubring.pkr

inden for et bestemt område

Fra : Claus Nørgaard

Dato : 30-09-04 15:52

Okay.. -vi er glade for dit svar, men vi er ikke så rutinerede med hensyn
til opbygning af hjemmeside, så det er det lige det eneste som vi kan..

Men hvis vi ny skal lave det med frames, hvor skal vi så sætte det ind:
-altså:

<frameset cols = "*, 600,*">
<frame src ="ramme1.htm" />
<frame src ="ramme2.htm" />
<frame src ="ramme3.htm" />
</frameset>

-skal det sættes ind på alle siderne, eller hvad??

Vi har jo som sagt opbyttet det sådan:

| side som skal være variabel | | "hovedrammen" | | Side som skal være
variabel |

Fra : Dan Storm

Dato : 30-09-04 16:30

Nej, i laver en index fil (index.html) med indholdet:
<frameset cols = "*, 600,*">
<frame src ="ramme1.htm" />
<frame src ="ramme2.htm" />
<frame src ="ramme3.htm" />
</frameset>

Så laver i tre htmlfiler mere i samme bibliotek med navnene:
ramme1.htm
ramme2.htm
ramme3.htm

Prøv at lægge noget forskelligt indhold i de tre filer, så skal i se
løjer...

Fra : Claus Nørgaard

Dato : 30-09-04 16:46

Okay.. -håber virkeligt ikke at vi spilder din tid, men vi kan sgu ikke lige
få det til at virke..

Altså:

1.) Vi går ind i Frontpage, og opretter et nyt websted..

2.) Vi opretter en index-fil, hvor indtaster koden, altså under punktet html..

3.) Opretter 3 filer, ramme1.htm, ramme2.htm og ramme3.htm..

4.) Gemmer det hele..

5.) Tester index.htm i browseren..

6.) Der er hvid skærm, unden nogen tekst, som vi havde oprettet i de 3 filer..

Føler os som dum-i-arbejde.. :(

P.S: Er det meningen at der skal være i mellemrum i koden: ("*,[her]600,*")

Ellers, kan du prøve at oprette det, og sende det til vores mail, og så kan vi
selv bygge videre på det??? -det ville være en stor hjælp..

Fra : Dan Storm

Dato : 30-09-04 19:50

Det er også kun fordi jeg er en pade i ikke kan få det til at virke...
hehe... prøv det her istedet:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<head>
<title>Framside</title>
</head>
<frameset cols = "*, 600,*">
<frame src ="ramme1.htm" />
<frame src ="ramme2.htm" />
<frame src ="ramme3.htm" />
<noframes>

</noframes>
</frameset>

Fra : Claus Nørgaard

Dato : 30-09-04 19:56

Okay.. -det prøver vi lige..

Tak for hjælpen igen, igen.. :)

Fra : Ingrid [8000]

Dato : 30-09-04 15:16

Søg på :
3 col design css

i google, og du finder masser af eksempler.

Lad være med at bruge tabeller og frames.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-04 16:43

Claus Nørgaard wrote:
> [...]
> hovedrammen til at være "fastlåst" i én størrelse, og de to
> side-rammer til at udligne forskellen i opløsning..

Det kan du finde løsningen på her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Gelm alt om de frames, som Dan anbefalede. Frames er ikke så smart at bruge,
det giver en masse problemer:

http://www.html-faq.dk/2009.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Claus Nørgaard

Dato : 30-09-04 16:58

Hey Erik..

Du må undskylde, men som vi også skrev til Dan, så er vi kun lige begyndt med
at lave hjemmeside, inden for det sidste år, og vi er, ærligt talt, for dårlige
til at arbejde for meget med css..

Og desuden arbejder vi i frontpage, hvilket de fleste vel heller ikke gør..

MVH: Claus Nørgaard!!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-09-04 18:17

Claus Nørgaard skrev:

>Indlæg fraklippet.

Vær rar at læse http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp, især
afsnittet »Gælder der nogle regler for nyhedsgrupperne?«

--
Knud

Fra : Claus Nørgaard

Dato : 30-09-04 19:59

Ved du hvad??? -lad vær med at spil så smart...

Bare fordi der er nogen som ikke er så stor NØRD som dig, så behøver
du sgu ikke piske en stemning op..

Det er lissom første gang at vi benytter det er sted, så prøv lige
at klappe hesten, makker......

OG SLAP AF.....

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-09-04 20:26

Claus Nørgaard skrev:

>Ved du hvad??? -lad vær med at spil så smart...

Og man har ikke tænkt sig at læse bare en lille smule om brugen
af nyhedsgrupperne, før man bruger det?

Og når man bliver gjort opmærksom på noget uhensigtsmæssigt ikke
at rette det.

På html.dk står der tydeligt, når man ind på deres
nyhedsgruppeoversigt:

»Følg eller deltag i debatten om webdesign i de danske
nyhedsgrupper. Nyhedsgrupperne er en del af Usenet - hvis du ikke
er vant til at bruge nyhedsgrupper finder du (link) yderligere
information her.«

Men bare rolig, jeg skal nok lade være med at svare på dine
indlæg fremover og det er der muligvis også andre, der vil.
--
Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-09-04 20:28

Claus Nørgaard wrote:

> Ved du hvad??? -lad vær med at spil så smart...

Han spillede ikke smart.

> Bare fordi der er nogen som ikke er så stor NØRD som dig, så behøver
> du sgu ikke piske en stemning op..

Han piskede ikke en stemning op.

> Det er lissom første gang at vi benytter det er sted, så prøv lige
> at klappe hesten, makker......

Svarer du altid så "pænt", når nogen prøver at hjælpe dig? Vil du
hellere have en skraldespand i hovedet i stedet for en venlig henvisning
til, hvor du kan læse om, hvordan man opfører sig i nyhedsgrupperne?

> OG SLAP AF.....

Mon ikke det er dig, der skal slappe af. Prøv lige at læse Knuds indlæg
igen. Det var temmelig neutralt i tonen - bortset fra at han brugte
ordet rar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-09-04 20:47

Kim Ludvigsen skrev:

>Han spillede ikke smart.

Kan være at Claus synes det, fordi han har stillet det samme
spørgsmål i (mindst) tre grupper og jeg derfor svarede dette i en
af grupperne:

Jeg svarede på hans indlæg i den første gruppe, jeg så
spørgsmålet og finder det så senere i to andre gruppe, hvor der i
den ene allerede er en længere tråd.

Så jeg spilder tid på at svare på spørgsmål, hvorpå der allerede
er svaret. hvilket jeg finder lidt irriterende.
--
Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-09-04 21:37

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Kan være at Claus synes det, fordi han har stillet det samme
> spørgsmål i (mindst) tre grupper og jeg derfor svarede dette i en
> af grupperne:

Der spillede du da heller ikke smart. Det er ganske neutralt skrevet, og
du fortæller, hvor han kan finde svaret. Men ok, der kan være stor
forskel på, hvordan folk opfatter et indlæg.

> Så jeg spilder tid på at svare på spørgsmål, hvorpå der allerede
> er svaret. hvilket jeg finder lidt irriterende.

Forståeligt. Det er selvfølgelig også forståeligt, at begyndere ikke har
tjek på sådan noget som krydspostning og opfølgning, men det er ikke
forståeligt, at man farer op som en trold af en æske, når man får hjælp.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-09-04 22:12

Kim Ludvigsen skrev:

>Forståeligt. Det er selvfølgelig også forståeligt, at begyndere ikke har
>tjek på sådan noget som krydspostning og opfølgning, men det er ikke
>forståeligt, at man farer op som en trold af en æske, når man får hjælp.

Og når man poster via html.dk, så kan man formentlig ikke x-poste
eller sætte fut, derfor har jeg ikke nævnt det.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-09-04 21:32

Claus Nørgaard wrote:

> Du må undskylde, men som vi også skrev til Dan, så er vi kun lige
> begyndt med at lave hjemmeside, inden for det sidste år,

Det er imho. da ikke nogen undskyldning - tvært imod. ;)

Frames har været yt i mindst et par år.

> Og desuden arbejder vi i frontpage, hvilket de fleste vel heller ikke
> gør..

Det kan sagtens lade sig gøre at lave det på den af mig foreslåede måde -
også i Frontpage.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-04 22:20

Claus Nørgaard skrev:

> Det er lissom første gang at vi benytter det er sted, så prøv
> lige at klappe hesten, makker......

Klap selv hesten. Knud gør opmærksom på at du bryder netiketten -
den netikette du som bruger af html.dk er forpligtet til at
overholde, og som html.dk med fed skrift i en stor gul boks gør
opmærksom på inden man sender et indlæg.

Hvis du gerne vil have noget konstruktivt ud af nyhedsgrupperne, er
det en dårlig måde at begynde på.

Overvej evt. at læse siden her:
<http://usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html>
--