Mozilla: problem med CSS tekstformatering
Fra : Simon B. Kampmann

Dato : 29-09-04 13:20

Er der nogle der kan fortælle mig, hvordan man undgår at
tekstbidder starter forskellige steder, alt efter hvilken browser
man bruger. Mozilla og Safari starter tekst et hak længere nede
end IE. Findes der en CSS formatering der kan muliggøre ens
visning af tekst i alle browsere?
På forhånd tak!
/Simon

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-09-04 14:00

Simon B. Kampmann skrev:

>Er der nogle der kan fortælle mig, hvordan man undgår at
>tekstbidder starter forskellige steder, alt efter hvilken browser
>man bruger.

En side, hvor man kan se problemet er altid rart, men det kan
skyldes browsernes forskellige opfattelse af margin.

Indsæt i din css:

body {margin: 0}

eller evt., hvis det kun er toppen, du vil have ændret

body {margin-top: 0}

Du kan selvf. sagtens sætte værdien til f.eks. 20px istedet for
hvis, hvis du hellere vil bruge det.

Hvis du ikke bruger css nu, så skal det sættes i <head>:

body {margin: 0}
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-09-04 14:09

Knud Gert Ellentoft skrev:

> En side, hvor man kan se problemet er altid rart, men det kan
> skyldes browsernes forskellige opfattelse af margin.

Det er en god ide også at tage padding med fra starten - så vidt jeg
husker har IE og Netscape/Mozilla/Firefox en standard med positiv margen
men ingen padding, mens Opera bruger padding og enten ingen margen eller
også en mindre margen.

Under alle omstændigheder kan man selv overtage styringen ved at angive
begge dele:

body{
   margin: 10px;
   padding: 0;
}

(man kan diskutere hvad der er fornuftige værdier for de to egenskaber,
men bare ved at sætte dem, eliminerer man en hel del af forskellene
mellem forskellige browsere)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Simon B. Kampmann

Dato : 29-09-04 14:58

Hej Jens og Knud,

Tak for svar! Men det er vidst ikke det der er problemet. Jeg har oploaded
en test-version der illustrerer problemet.

http://www.annagulmann.dk/test/om_modinet.htm

Prøv at se den i henholdsvis IE og Mozilla Firefox. Alt tekst rykkes et hak
ned i Mozilla.

Har I andre bud på hvordan jeg kan udbedre det, vil jeg blive meget glad!

Fra : Simon B. Kampmann

Dato : 29-09-04 19:34

Aha, jeg fandt en løsning! I havde alligevel lidt ret. Mozilla, Safari mfl.
har åbentbart en default tekstformatering der tilskriver marginer til alt
tekst. Således skal man nulstille disse i sine styles. Men det er ikke nok at
gøre det i <body> men man er nød til at gøre det i de respektive tekst-tags