Hjemmeside der skal ses på MAC og PC uden ~
Fra : Annette Marie Laurse~

Dato : 26-09-04 18:12

Jeg har brug for at vide lidt mere om hvorfor min hjemmeside ser
ok ud på PC, men det gør den så til gengæld IKKE på en MAC!

Skal jeg bruge et script til at lægge i index.filen for at
afhjælpe dette ? eller skal der ligge et "specielt kodet" css ??

hvad ? og HVORFOR ses sitet ikke ens på MAC og PC ??

Takker på forhånd for svar på mit indlæg!

MVH
Annette

www.annettelaursen.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-04 18:50

Annette Marie Laursen skrev:

> Jeg har brug for at vide lidt mere om hvorfor min hjemmeside ser ok ud på
> PC, men det gør den så til gengæld IKKE på en MAC!

Hvad er det som ikke ser ud som det skal?

Og nogen speciel grund til du nævner Mac? Jeg bruger også en PC men ikke
med Windows som du nok sætter lighedstegn imellem med hensyn til PC.

Den ser okay ud her i Firefox under Linux.

> Skal jeg bruge et script til at lægge i index.filen for at afhjælpe
> dette ? eller skal der ligge et "specielt kodet" css ??

Nej ingen scripts.

> hvad ? og HVORFOR ses sitet ikke ens på MAC og PC ??

Du skal sørge for allerførst at den validerer.

Du bruger slamkode (sorry). W3C kløjs max i den.

Mit råd er at droppe Macromedia Dreamweaver som du bruger og bruge en ren
html-editor.

Dernæst.... droooooop Frames - det kan åbenbart ikke siges
tit nok. Jeg ved ikke om det er det man lærer at bruge på diverse
læreanstalter men det er bare ikke vejen frem, desværre.

CSS er din ven

> Takker på forhånd for svar på mit indlæg!

Håber du kan bruge det.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : from south

Dato : 26-09-04 18:53

Hej Annette.
"Annette Marie Laursen" <annette@carlsgave.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvad ? og HVORFOR ses sitet ikke ens på MAC og PC ??
>
> Takker på forhånd for svar på mit indlæg!

I dag laver man en valid kode, så kan man se sin side på alle maskiner.
Din side kan godt ses i IE, men ikke i noget andet. I min Mozilla ser
jeg kun en rød linie, og dine link virker heller ikke, og så bliver det
jo lidt svært at søge job. Du kan se din side her
http://www.abrikosen.dk/snaps/annettelaursen.jpg men tag et par dage på
http://www.html.dk og http://www.hjemmesideskolen.dk så kan du se at
det vigtigt at bruge de moderne koder, hvis man skal se sin side. Mvh
knud

Fra : jopa

Dato : 26-09-04 19:27

Annette Marie Laursen skriblede bla følgende:
> Jeg har brug for at vide lidt mere om hvorfor min hjemmeside ser
> ok ud på PC, men det gør den så til gengæld IKKE på en MAC!

Som de andre siger = valider dine sider, og bedst af alt lav det om, uden
frames.
Frames dutter ikke og det af mange grunde bla manglende ordentlig indexering
af siderne

Jeg har bevidst valgt at holde dette site så enkelt og rent som muligt,
- designmæssigt!

men kodemæsigt er det efter min mening så kompliceret at det netop kan give
sig udslag i at siderne ses forskelligt i diverse browsere.

Undskylder men multimedidesigner uddannelsen trænger til optimering

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-04 20:48

jopa skrev:

> Undskylder men multimedidesigner uddannelsen trænger til optimering

Lærer man virkelig ikke at validere samt undgå frames? Så kan man da
tale om en forældet og ubrugelig uddannelse

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-09-04 21:46

Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> skrev:

> Lærer man virkelig ikke at validere samt undgå frames?

Det skal du ikke regne med - det er der ikke tid til med alt det
de skal igennem.

Fandt en tilfældig kursusside:
http://www.tietgen.dk/kurser/index.php?uid=569

Vær opmærksom på at menuen til KURSER OG EFTERUDD.
kun fungerer ordentligt i IE - i Mozilla flagrer under-undermenuerne
rundt på siden, og er fuldstændig ubrugelig

> Så kan man da tale om en forældet og ubrugelig uddannelse

Ja! Sådan er det mange steder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-09-04 21:54

Allan Vebel skrev:

> Det skal du ikke regne med - det er der ikke tid til med alt det de skal
> igennem.

Det er dælme sørgeligt - man bliver uddannet i noget "forkert". Trist -
ikke noget jeg gad spilde min tid på.

> Ja! Sådan er det mange steder.

Igen - sørgeligt :-/

Fra : Leyna

Dato : 26-09-04 23:09

On Sun, 26 Sep 2004 22:54:04 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<visit_my@website.tuxx.dk> wrote:

>Det er dælme sørgeligt - man bliver uddannet i noget "forkert". Trist -
>ikke noget jeg gad spilde min tid på.

Sådan er det desværre mange steder. Jeg har selv papir på at være
webdesigner, og det papir er nogenlunde lige så meget værd som en
lokumsrulle.
Vi skulle skam også en masse igennem på den uddannelse. Bl. a. ASP.
Java og Javascript. Vi lærte hvordan man henter et javascript (som en
anden har lavet) og sætte det på vores sider. Java lærte vi ikke noget
om overhovedet, og underviseren i ASP gad ikke undervise, da vi ikke
var fuldtallige. Nogle af os var gået hjem, da underviseren først kom
to timer senere end vi havde fået besked på. De næste lektioner viste
underviseren sig slet ikke.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-09-04 23:50

Leyna <leyna@leyna.dk> skrev:

> Sådan er det desværre mange steder. Jeg har selv papir på
> at være webdesigner, og det papir er nogenlunde lige så meget
> værd som en lokumsrulle.

Jeg husker også vores tid i Titangade, Anni - det var ikke noget at
råbe hurra for.

Det snakkede vi to om allerede dengang - kan du huske det? Det
var i 1999-2000.

Vi er heldigvis blevet klogere siden.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Leyna

Dato : 27-09-04 10:09

On Mon, 27 Sep 2004 00:49:32 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg husker også vores tid i Titangade, Anni - det var ikke noget at
>råbe hurra for.

Desværre ser det ud til at være den generelle standard.

>Det snakkede vi to om allerede dengang - kan du huske det? Det
>var i 1999-2000.

Dit navn får ikke lige en klokke til at ringe, men jeg "brokkede" mig
jo ofte til både den ene og den anden!

>Vi er heldigvis blevet klogere siden.

Er vi?
Jeg kodede også HTML dengang og min holdning generelt er stadig at
editors er noget skrammel. Ikke desto mindre kan selv jeg blive
tvunget til at bruge en, hvis jeg ellers vil ha' et job indenfor
branchen, for "det tager alt for lang tid at håndkode".

Og vi kan jo nu konstatere, at uddannelsen ikke er blevet bedre,
selvom de kalder den noget andet og har fået andre undervisere og
undervisningssteder. Det er altså trist.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 27-09-04 08:03

Leyna wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Sådan er det desværre mange steder. Jeg har selv papir på at være
> webdesigner, og det papir er nogenlunde lige så meget værd som en
> lokumsrulle.

Jeg 'lærte' at skrive html på 'Danmarks Netskole' og fik et flot 10tal for en
rammeside med baggrundsmusik og ingen doctype. Jeg fandt først ud af, hvor
meget det kursus var værd, da jeg smed en side i 'Ris og ros'. Så jeg skylder
stor tak til adskillige mennesker i gruppen her for, at jeg nu har fået det
lært rigtigt! Så altså: Tusind tak, gruppe.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 28-09-04 10:10

inga schmidt <inga_schmidtminusspamogvirus@get2net.dk> wrote:
> Jeg 'lærte' at skrive html på 'Danmarks Netskole'

ditto her! :)

> Jeg fandt først ud af, hvor
> meget det kursus var værd, da jeg smed en side i 'Ris og ros'.

Ja, OK - men à propos 'værd': Det *var* da vist osse gratis! For mit
vedkommende fik jeg dog pludselig en regning (kr. 150,- SVJH) for
'bogen', som jeg betalte, dog under nogen protest!: Dels fandt jeg ikke,
at 'bogen' var beløbet værd - dels var jeg utilfreds med, at kurset
uforbeholdent var tilbudt som 'gratis'!

> Så jeg skylder
> stor tak til adskillige mennesker i gruppen her for, at jeg nu har fået det
> lært rigtigt! Så altså: Tusind tak, gruppe.

*Det* kan jeg fuldt ud tilslutte mig - og jeg kommer igen! :))

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-09-04 22:10

Allan Vebel wrote:

> Fandt en tilfældig kursusside:
> http://www.tietgen.dk/kurser/index.php?uid=569

Tak skæbne. Og se her:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.tietgen.dk%2Fkurser%2Findex.php%3Fuid%3D569&charset=iso-8859-1&doctype=HTML+4.01+Transitional&verbose=1

Og jeg bliver undervist der for tiden ;-(
- heldigvis ikke i html. Men jeg skal vist have en alvorlig snak med en af
de ansvarlige ret snart.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-09-04 23:55

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> Og jeg bliver undervist der for tiden ;-(

De har sikkert også et eller andet helt ubrugeligt cms-system som
de har betalt en million for.

Det er nemt for dem der bruger det, men helt umuligt for brugerne.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-09-04 08:04

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> De har sikkert også et eller andet helt ubrugeligt cms-system som
> de har betalt en million for.

Det er ikke CMS-et, der er afgørende, - det er den der sætter skabelonerne
op, der bestemmer resultatet.
Jo dyrere CMS, jo større frihedsgrader for designeren (Som
tommelfingerregel)

/Per

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 27-09-04 21:54

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> op, der bestemmer resultatet.
> Jo dyrere CMS, jo større frihedsgrader for designeren (Som

Ja men et af de helt store problembørn i cms-verdenen er netop menuerne!
Det er desværre en megahurdle for rigtig mange og ofte er det betinget
af hvordan systemet er kodet i backend - dvs hvordan det håndterer
sider. mange bruger store javascripts til at lave menuerne med. et godt
eksempel er sitedream scannets webpublisher. sitedream fungerer fint i
ie, men fucker totalt op i alle andre typer browsere. scannets har et
rigtigt træls javascript. og der er næppe nogen der validerer. Jeg
kender faktisk ikke noget cms der som standard har en menu der bare
tilnærmelsesvis validerer (og det selvom jeg har haft noget kontakt til
branchen.) uden store tilretninger i backend og frontend.

Claus

Fra : Torben Kristensen

Dato : 27-09-04 23:41

Claus Jacobsen <No@spam_atall.dk> wrote:

> [...]
> tilnærmelsesvis validerer (og det selvom jeg har haft noget kontakt til
> branchen.) uden store tilretninger i backend og frontend.

Har på fornemmelsen du refererer til større 'enterprise' systemer, men vil
nu alligevel nævne et par forskellige open source CMS'er der laver fine
menuer man kan style via CSS.

Mambo gir cyberspace en skøn blanding af UL og TABLE menuer
http://mamboserver.com/Mambo_Knowledge_Base/What_is_Mambo?/Features/

hardcore udgaver findes også:
http://xmambo.electricjet.com/
http://www.ciadd.co.uk/

Jeg har ikke prøvet Xaraya for alvor, det virker umiddelbart skalerbart
ned til mindste detalje
http://www.xaraya.com/index.php/base/about

hvis du bare vil have en lille pakke med HTMLAREA som editor, kan du bruge
CMSimple og få UL menuer
http://www.cmsimple.dk/
men vær forberedt på et større php pillearbejde for at få output til at
validere.

formoder at masser af andre (open source) CMS'er uden videre kan det
samme!?

--
mvh Torben

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 28-09-04 10:56

Torben Kristensen wrote:

> [...]
> fine menuer man kan style via CSS.
>
> Mambo gir cyberspace en skøn blanding af UL og TABLE menuer

Ja Torben, jeg har godt set nogle test versioner af mambo hvor den
angiveligt skulle have fuld xhtml1 strict validering, men det er stadig
betaer så vidt jeg ved. Det er længe siden, jeg har set på xaraya, men
det er slet ikke noget tosset system. (eg. nogenlunde brugervenligt.)
og til sidst ja, jeg talte om kommercielle systemer. hvor meget vi end
vil det så er det kun opencms, typo3 af "gratis" systemer der kan klare
sig i den skala. Mambo er stadig en mindre spiller her, selvom den har
en god udvikling. Men ellers er opensourcecms.org et godt sted at være.

Ps. Plone/zope skulle være kommet med en eller anden xhtml-baseret
opdatering også, men har ikke lige set på den løsning. Det er stadig en
temmelig omstændelig måde at arbejde på.

Claus

Fra : Torben Kristensen

Dato : 28-09-04 11:37

> [...]

> betaer så vidt jeg ved. Det er længe siden, jeg har set på xaraya, men
> det er slet ikke noget tosset system. (eg. nogenlunde brugervenligt.)

korrekt, Mambo 4.5.1 er netop (i fredags) udgivet som stable og har som
udgangspunkt xhtml1-transitional. Jeg har (endnu) ikke gjort et helt Mambo
site færdigt og jeg formoder at man kan risikere at visse moduler og
komponenter spytter ikke valid kode ud, ligesom HTMLAREA tekst editoren
gør. Hvis man bruger TinyMCE i stedet for og i øvrigt er opmærksom på
output fra CMS'et tror jeg det kan lade sig gøre...
Det forventes at 4.6 Mamboer understøtter strict xhtml - ligesom Xaraya.

--
mvh Torben

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-09-04 00:38

Det var formentlig denne du ville linke til:
http://www.tietgen.dk/videregaaende/index.php?uid=51

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-09-04 19:36

Annette Marie Laursen <annette@carlsgave.dk> skrev:

> Jeg har brug for at vide lidt mere om hvorfor min hjemmeside
> ser ok ud på PC, men det gør den så til gengæld IKKE på en
> MAC!

Sørger du for at bruge den rigtige doctype og validere din kode,
er der stor sandsynlighed for at din side ser ensartet ud i de
fleste browsere.

Se i øvrigt:
http://htmlhelp.com/cgi-bin/validate.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.annettelaursen.dk%2F&warnings=yes&spider=yes

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Leyna

Dato : 26-09-04 23:00

On 26 Sep 2004 17:11:37 GMT, Annette Marie Laursen
<annette@carlsgave.dk> wrote:

>Jeg har brug for at vide lidt mere om hvorfor min hjemmeside ser
>ok ud på PC, men det gør den så til gengæld IKKE på en MAC!

Som flere andre har skrevet så valider dine sider først og fremmest.
Dernæst ville jeg være en rigtig god ide at tænke på opløsning. Du har
fastlåst dine sider, og har ikke givet mulighed for scrollbar, så jeg
ser her et lille udsnit af din side (800x600) uden mulighed for at se
resten. Måske er det i virkeligheden dér det kikser?
Endnu værre bliver det hvis jeg ser siden i 640x480.
Lærer man slet ikke noget om det på Multimedie uddannelsen?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Annette Marie Laurse~

Dato : 27-09-04 08:43

Først og fremmest TAK til ALLE for tæskene!!

Man lærer jo heldigvis af sine fejl... og NEJ man lærer ikke ret meget
på multimediedesign uddannelsen - den er for kort i forhold til de ting
vi skal igennem - så det kan KUN blive overfladisk, og lærerne er IKKE
særlig gode!

JEG vil nu gå igang med at kigge nærmere på jeres gode svar...

MVH

Annette Laursen

Fra : jopa

Dato : 27-09-04 10:26

Annette Marie Laursen skriblede bla følgende:
> Først og fremmest TAK til ALLE for tæskene!!

Hold da k... hvor er det befriende at se at du ikke går helt agurk over de
svar du har fået, men tværtimod tager det til dig som noget positivt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Annette Marie Laurse~

Dato : 27-09-04 11:23

Jamen, det er da bestemt ikke sjovt at få tæsk! - men jeg synes bare det er
vigtigt at se det hele som en konstruktiv kritik - det får man mest ud af.....

- og JA så er jeg jo blevet en del klogere på kodning af hjemmesider... - jeg
er langt fra ekspert, det bliver jeg nok aldrig, men gør da mit bedste på at
blive det en skønne dag...!

Fra : jopa

Dato : 27-09-04 11:54

> [...]
> hjemmesider... - jeg er langt fra ekspert, det bliver jeg nok aldrig,
> men gør da mit bedste på at blive det en skønne dag...!

Bliver du.
Grafisk er du jo med

Så mangler blot lige kodningen.
En sådan side som den du har lavet kan med lethed laves med CSS/XHTML.

CSS til layout/positionering af elementer med mere.
XHTML til indhold/tekst.
På ovenstående måde bruges et minimum af XHTML kode da selve designet med
mere defineres i CSS

Prøv evt at følge www.html.dk s tutorials vedr CSS samt XHTML

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Annette Marie Laurse~

Dato : 27-09-04 12:04

TAKKER for responsen!

Jeg vil så gå igang med at læse og forstå de forskellige tutorials om XHTML
og CSS over de næste par dage!

Vil det så betyde at jeg fremover kan undgå de førnævnte problemer m/ de
forskellige browsere og styresystemer ??

et andet spørgsmål er:

Vil det være en go ide at sætte et site op i FLASH og hive det ind i html.
dokument for derefter at lægge det ud på nettet ?? Undgår jeg så igen de
førnævnte problemer ??

,-._,-.
\/)"(\/
(_o_) wruff!!....Annette....

Fra : jopa

Dato : 27-09-04 12:22

Annette Marie Laursen skriblede bla følgende:

> Vil det så betyde at jeg fremover kan undgå de førnævnte problemer m/
> de forskellige browsere og styresystemer ??

Følger du standarden er cahancen for optimalt resultat i gængse Browsere
tilstede

> et andet spørgsmål er:
>
> Vil det være en go ide at sætte et site op i FLASH og hive det ind i
> html. dokument for derefter at lægge det ud på nettet ?? Undgår jeg
> så igen de førnævnte problemer ??

Kan lade sig gøre men er ikke optimalt da eks søgerobotterne går efter
indholdet i en webside
En Flashfilm kan ikke bruges i den sammenhæng.
Flash er fint til Reklame bannere osv (min mening)

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 27-09-04 13:38

On 27 Sep 2004 11:04:09 GMT, Annette Marie Laursen
<annette@carlsgave.dk> wrote:

>Vil det så betyde at jeg fremover kan undgå de førnævnte problemer m/ de
>forskellige browsere og styresystemer ??

Hvis du følger standarden skulle du have en rimelig chance for at det
virker uanset browser og styresystem, men vær opmærksom på det med
opløsningen, og hvis du gerne vil have det STORT, så sørg for at de
brugere med mindre skærme og lavere opløsning i hvert flad har chancen
for at scrolle på siden.

> [...]
>dokument for derefter at lægge det ud på nettet ?? Undgår jeg så igen de

Nu elsker jeg Flash og alle dets muligheder, og alligevel har jeg
overhovet ikke brugt det på nogle af mine sites. Flash er afhængig ag
at brugeren har en flashplayer installeret, og det er langt fra alle
der har det.
Umiddelbart vil jeg råde dig fra at bruge Flash. Det kan skabe flere
problemer end det kan løse...

En anden lille ting her til sidst... Vil du ikke være sød at skrive
dine svar UNDER det du svarer på. Det gør altså tingene lidt mere
overskuelige.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-09-04 21:16

Annette Marie Laursen wrote:

> Jeg vil så gå igang med at læse og forstå de forskellige tutorials om
> XHTML og CSS over de næste par dage!

Hvis du skal have det helt ind under huden, er et par dage nok ikke
tilstrækkeligt. det vil bare lige give dig lidt fornemmelse for
mulighederne. Men klø bare på alligevel. Det bliver nemmere efterhånden.

> Vil det så betyde at jeg fremover kan undgå de førnævnte problemer m/
> de forskellige browsere og styresystemer ??

Hvis du bruger en browser som Mozilla eller Opera som din primære browser i
udviklingsfasen og kun bruger IE til dobbeltkontrol og eventuel
finjustering, kan man faktisk få sine sider til at se temmelig ens ud i alle
(nyere) browsere.

> Vil det være en go ide at sætte et site op i FLASH og hive det ind i
> html. dokument for derefter at lægge det ud på nettet ??

Det er imho. en rigtig dårlig ide. Flash kan - som John (jopa) skriver -
være fint til et banner. Men til navigation eller brødtekst dur det ikke:

1) Det virker kun, hvis brugeren har flashplayer installeret.
2) Det kan ikke indekseres i søgemaskiner.
3) Det bliver en 'tungere' side end hvis det laves i ren html og css.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk