<![endif]-->
Fra : Dennis Munding

Dato : 26-09-04 17:42

Hej nyhedsgruppe!

Lige endnu et spørgsmål fra "Spørge-Jørgen".....

Jeg har fået at vide af en klog? mand, at hvis IE skal kunne
forstå kommandoen position:absolute, så skal man indsætte flg.:

<!-- Quirk on --> (over <html>)

og dette imellem <head> & </head>:

<!-- [if IE] -->
body {
overflow-y:hidden;
}
div#indhold {
height:100%;
overflow:auto;
}
#top, {
width:95%;
}
<![endif]-->

Mit problem er bare, at når jeg prøver at validere siden, får jeg
flg. meddelelse:

"endif" is not a reserved name.

og:

character data is not allowed here. (her er klammen - ] -
markeret.)

Har jeg lavet en trykfejl et eller andet sted???

Med venlig hilsen

Dennis Munding
http://mundings-memorial.dk/ (Her kan du se hele kilden...)
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/ (Mit næste mareridt -
fra <frames> til <div>)!!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-09-04 18:23

Dennis Munding skrev:

>"endif" is not a reserved name.

Der burde ikke være problemer med validering, kom med et link til
siden, det er meget bedre at se siden i sin helhed end at poste
noget kode her.

F.eks. http://ellentoft.1go.dk/ validerer fint og der bruges
tilsvarende (dog ikke med en linje øverst for quirks mode).
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-09-04 19:08

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Der burde ikke være problemer med validering, kom med et link til
> siden, det er meget bedre at se siden i sin helhed end at poste
> noget kode her.

Det ville også være bedre, hvis du kiggede ordenligt efter i første
indlæg fra mig, så jeg ikke skal til at skrive adressen igen!!

Men her kommer den - igen!!
http://mundings-memorial.dk/

> F.eks. http://ellentoft.1go.dk/ validerer fint og der bruges
> tilsvarende (dog ikke med en linje øverst for quirks mode).

Grunden til at min side står i Quirks mode er, at jeg selv vil
bestemme placering og farve på min scroll-bar....

Og det er ikke helt det samme, som indholdet i min kilde, men det
kan du jo selv se, når du klikker på ovenstående link...

Med venlig hilsen

Dennis Munding

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-09-04 19:21

Dennis Munding skrev:

>Det ville også være bedre, hvis du kiggede ordenligt efter i første
>indlæg fra mig, så jeg ikke skal til at skrive adressen igen!!

Undskyld, at jeg overså det (men hvorfor så poste lang
uoverskuelig kode her, når det er lettere at se det på siden?)

>Grunden til at min side står i Quirks mode er, at jeg selv vil
>bestemme placering og farve på min scroll-bar....

Det behøver du ikke bruge quirks mode til, sæt det på html i
stedet for body, så vil det virke i standard mode.

html
{
background-color:black;
scrollbar-base-color: black;
scrollbar-arrow-color: white;
scrollbar-highlight-color: black;
}

Det skulle ikke undre mig, at det linje med quirks mode, der er
årsag, ellers kan jeg ikke lige se hvorfor.

De andre fejl ønsker du sikkert ikke kommenteret, men du burde
ikke bruge strict, når du ønsker at bruger tags, som ikke er
tilladt i strict, så der burde bruges transitional i stedet for
(eller endnu bedre, lade folk selv bestemme om de vil åbne et
link i et nyt vindue eller ej).
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-09-04 21:05

Hej Knud!

> Undskyld, at jeg overså det (men hvorfor så poste lang
> uoverskuelig kode her, når det er lettere at se det på siden?)

Helt iorden - det er menneskeligt at fejle.... (Fordi der findes nogle,
som ikke behøver at se siden, når de har fået hele kilden....)

> Det behøver du ikke bruge quirks mode til, sæt det på html i
> stedet for body, så vil det virke i standard mode.

> [...]

Det virker ikke!

> Det skulle ikke undre mig, at det linje med quirks mode, der er
> årsag, ellers kan jeg ikke lige se hvorfor.

Nope! Har prøvet at fjerne det, men det var ikke det....
Løsningen kan du se i mit svar til Jens Gyldenkjær.

> [...]
> tilladt i strict, så der burde bruges transitional i stedet for
> (eller endnu bedre, lade folk selv bestemme om de vil åbne et

Jo da! Men som jeg har skrevet tidligere, er jeg nybegynder, og jeg er
ikke færdig med at "oversætte" siden til <div> endnu, men det kommer...

Med venlig hilsen

Dennis Munding

http://mundings-memorial.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-09-04 23:13

Dennis Munding skrev:

>Det virker ikke!

Virker fint, har godt nok lige lavet baggrunden om til hvid.

http://ellentoft.1go.dk/test/scroll.htm
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-04 20:15

Dennis Munding skrev:

> <!-- [if IE] -->

Det er her det går galt. De afsluttende streger skal fjernes, hvis
koden skal fungere som conditional comment.

Ideen med en conditional er at lave noget der tolkes som en
kommentar i alle andre browsere end den som conditional'en er
rettet mod.

Princippet er derfor:

<!--[if expression]> HTML <![endif]-->

For ikke-IE-browsere vil hele ovenstående være en kommentar, mens
IE-browsere der kender til if-udtrykket vil evaluere det og hvis
det evaluerer til sand medtage HTML som en del af koden.

Når validatoren brokker sig over <![endif]-->, er det fordi du
allerede har afsluttet kommenateren i din åbnende <!-- [if IE] -->
- dermed bliver <![endif]--> et udtryk der skal tolkes alene, og
det går ikke godt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-09-04 20:47

Hej Jens!

Mange tak for det!!
Du har fuldstændig ret - nu validerer det!!

(Har en "høne" at plukke med Erik Ginnerskov....)

Med venlig hilsen

Dennis Munding

http://mundings-memorial.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-09-04 21:54

Dennis Munding wrote:

> (Har en "høne" at plukke med Erik Ginnerskov....)

Jeg er parat. Du havde jo ikke lavet det præcis som på den side, jeg
henviste til. Og den rettede version af din side, som jeg sendte dig
direkte, lavede du også om på, så det igen ikke virkede rigtigt.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-09-04 15:15

Hej Erik!

Dette er et svar på dit sidste indlæg (nederst på siden), som jeg ikke
kan besvare direkte grundet en eller anden teknisk fejl her på
sitet....

Den forkerte kode, som du hentyder til - <!-- [if IE] --> - har jeg set
et eller andet sted, men jeg kan ikke huske hvor, men jeg mener det var
på dit site, derfor lagde jeg skylden over på din skuldre.....

Jeg beklager naturligvis meget, hvis jeg tager fejl.....

Den rigtige slut-kode, som du og Jens hentyder til - <![endif]--> -
virker ikke på min side. Hvis jeg skriver som foreslået, bliver
indholdet placeret oveni "top"....
Men hvis jeg fjerner udråbstegnet, ser siden ud, som den skal....??

Jeg ved ikke, om det har noget at gøre med, at jeg imellem

Med venlig hilsen

Dennis Munding

http://mundings-memorial.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-09-04 19:47

Dennis Munding wrote:

> Den forkerte kode, som du hentyder til - <!-- [if IE] --> - har jeg
> set et eller andet sted, men jeg kan ikke huske hvor, men jeg mener
> det var på dit site,

Nej, du har *ikke*fundet den fejlformulering på min side
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Og som du selv har kunnet konstatere, virker min side upåklageligt - også i
IE

> Jeg beklager naturligvis meget, hvis jeg tager fejl.....
>
> Den rigtige slut-kode, som du og Jens hentyder til - <![endif]--> -
> virker ikke på min side.

Hvis du stadig har den ændrede version, jeg zippede og sendte til dig, så
hent den frem igen. Den virker helt som du vil have den til - også i IE. -
husk bare, som jeg skrev til dig, at kaste siden gennem W3C's vridemaskine.

Til din engelske version skal du bare lave en omdøbt kopi af siden og skifte
indholdet i <div id="indhold>...</div.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-09-04 20:59

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Det er her det går galt. De afsluttende streger skal fjernes, hvis
>koden skal fungere som conditional comment.

Havde jeg godt nok overset, jeg må snart have nye briller.
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 26-09-04 21:10

Hej Jens!

Har lige en rettelse og en undskyldning.....

Rettelsen:

<!--[if IE]>

[snip]

[endif]-->

(Sådan har jeg skrevet det nu, og det validerer! Så det var ikke helt
rigtigt, det du skrev.... Eller var det??)

Undskyldningen:

Jeg kom til at kalde dig Jens Gyldenkjær i et svar til Knud.....
(Beklager meget....)

Med venlig hilsen

Dennis Munding

http://mundings-memorial.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-04 22:31

Dennis Munding skrev:

> (Sådan har jeg skrevet det nu, og det validerer!

Fint.

> Så det var ikke helt rigtigt, det du skrev.... Eller var det??)

Jo - men ikke hvis du skrev det direkte af. Det eksempel jeg gav
var i pseudokode, og du skal selv udskifte "expression" med et
gyldigt udtryk. Det fremgik måske ikke så klart, men ideen er at du
i stedet for expression kan skrive mange forskellige ting - fx
"IE", "IE 5", "gte IE 5"

> Jeg kom til at kalde dig Jens Gyldenkjær i et svar til
> Knud..... (Beklager meget....)

Det går nok - der er mange der kløjs i navnet. Til gengæld vil det
være rart hvis du vil læse min signatur. Det er svært at se hvad du
svarer på når du ikke citerer noget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-09-04 15:22

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
du
> i stedet for expression kan skrive mange forskellige ting - fx

Jeg skrev det ikke direkte af. Men det virkede heller ikke helt som
det skulle - eller sagt på en anden måde - det ødelagde udseendet...

Jeg er nødt til at skrive det nøjagtig som følger:

<!--[if IE]>

(Parametre)

<[endif]-->

Hvis jeg indsætter et udråbstegn før [endif]--> bliver sidens
indhold placeret oveni top-baren.....

> Det går nok - der er mange der kløjs i navnet. Til gengæld vil det
> være rart hvis du vil læse min signatur. Det er svært at se hvad
du
> svarer på når du ikke citerer noget.

Håber det lykkedes bedre denne gang....??

Med venlig hilsen

Dennis Munding

http://mundings-memorial.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-04 16:30

Dennis Munding skrev:

> Hvis jeg indsætter et udråbstegn før [endif]--> bliver sidens
> indhold placeret oveni top-baren.....

Har du et eksempel på det?

[om citater]

> Håber det lykkedes bedre denne gang....??

Det er nydeligt, tak.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-09-04 18:12

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Har du et eksempel på det?

Kun hvis jeg ændrer filen på harddisken og oploader den....
Eller hvis jeg kan sende den til dig...?

> [om citater]

> Det er nydeligt, tak.

Oki! Tak!

Med venlig hilsen

Dennis Munding

http://mundings-memorial.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-09-04 15:22

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-04 20:07

Dennis Munding skrev:

> Kun hvis jeg ændrer filen på harddisken og oploader den....

Ja tak.

> Eller hvis jeg kan sende den til dig...?

Nej tak.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-09-04 16:10

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja tak.

Den er kun tilgængelig iaften(27/9-04), da det ikke ser særlig
godt ud!

Med venlig hilsen

Dennis Munding

http://mundings-memorial.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-04 21:57

Dennis Munding skrev:

> Den er kun tilgængelig iaften(27/9-04), da det ikke ser særlig
> godt ud!

Du behøver jo ikke at have den på din hovedside. Giv den et andet
navn - fx test.html eller fejl.html - og send et link til den i
gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-09-04 04:47

> Du behøver jo ikke at have den på din hovedside. Giv den et andet
> navn - fx test.html eller fejl.html - og send et link til den i
> gruppen.

Det er hermed gjort... Adressen er:

http://mundings-memorial.dk/test.html
(Hvorfor tænkte jeg ikke selv på det....??)

Og nu validerer mit site!! Også i CSS - på nær en lille
"skønhedsfejl" i scrollbar-definationerne....

http://mundings-memorial.dk/

Med venlig hilsen

Dennis Munding

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-09-04 06:02

Dennis Munding skrev:

>Og nu validerer mit site!! Også i CSS - på nær en lille
>"skønhedsfejl" i scrollbar-definationerne....

Det er jo rart, men jeg tillader mig at undre over, at den gør
det (undskyld), så er det nok et spørgsmål til nogen som er
klogere end mig.

Hvordan kan det være, at den validerer som strict xhtml 1.0, når
der bruges f.eks.:

align og valign er da ikke tilladt i strict, eller ?
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-09-04 12:41

Knud Gert Ellentoft skrev:

> align og valign er da ikke tilladt i strict, eller ?

Jo - for tabelelementerne col, colgroup, tbody, td, tfoot, th, thead og
tr er align også gyldig i strict.

I alle andre sammenhænge (fx table, div, hx, hr, img) er align
deprecated og dermed ikke gyldig i strict.

Præcis hvorfor det er sådan vil jeg ikke gøre mig klog på.

Man kan selv tjekke hvad der er gyldigt hvor på oversigten over
attributter: <http://www.w3.org/TR/html401/index/attributes.html> -
eller endnu lettere ved hjælp af DevEdge Sidebar til Firefox eller
Mozilla (<http://devedge.netscape.com/toolbox/sidebars/>)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-09-04 21:50

Dennis Munding wrote:
> [...]
>
> Jeg har fået at vide af en klog? mand, at hvis IE skal kunne
> forstå kommandoen position:absolute, så skal man indsætte flg.:

Det var ikke for at få IE til at forstå position:absolute. Det var for at få
IE til at lade din topbar stå fastlåst i browservinduet.

> og dette imellem <head> & </head>:

Her har du årsagen til, at du får valideringsfejlen i din <![endif]-->
Koden herover skal se sådan ud: <!--[if IE]>

Du har altså et par streger for meget efter [if IE] og et mellemrum for
meget lige før.

Kig igen på http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp og se, at
kildekoden er valid og at det virker - også i IE.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk