|
| Nu vi er ved CSS Fra : Peter Knutsen |
Dato : 22-09-04 16:22 |
|
Da jeg ville have valideret min HTML-kode med W3s automatiske
valideringsservice få fik jeg en klage over at min side ikke
indeholdt en forklaring om hvad tegnsæt den var på. Det indsatte
jeg så i koden. (Desuden rettede jeg en anden fej, og så var min
kode ellers perfekt i.f.t. standarderne).
Men kan jeg ikke lave det i CSS i stedet for? Så fylder mit
website jo en (meget lille bitte) smule mindre, og desuden
behøver jeg ikke indsætte HTML-koden i hver eneste HTML-side.
Min HTML-kode for tegnsæt, genereret af Stones Webwriter, ser
således ud:
> <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
Hvordan skal den se ud, oversat til CSS-sprog?
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Erik Ginnerskov (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 22-09-04 16:32 |
|
Peter Knutsen wrote:
> Da jeg ville have valideret min HTML-kode med W3s automatiske
> valideringsservice få fik jeg en klage over at min side ikke
> indeholdt en forklaring om hvad tegnsæt den var på. Det indsatte
> jeg så i koden. (Desuden rettede jeg en anden fej, og så var min
> kode ellers perfekt i.f.t. standarderne).
Jamen, så tillykke- ;)
>
> Men kan jeg ikke lave det i CSS i stedet for? Så fylder mit
> website jo en (meget lille bitte) smule mindre, og desuden
> behøver jeg ikke indsætte HTML-koden i hver eneste HTML-side.
>
> Min HTML-kode for tegnsæt, genereret af Stones Webwriter, ser
> således ud:
>> <meta http-equiv="content-type"
>> content="text/html;charset=iso-8859-1">
Det kan man ikke. Det *skal* laves i html på hver eneste side. :(
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk
| |
Michael Foged (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Michael Foged |
Dato : 22-09-04 16:34 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 17:32:08 +0200, Erik Ginnerskov wrote:
> Det kan man ikke. Det *skal* laves i html på hver eneste side. :(
Eller serverside include
--
mvH
Michael FogeD
| |
Erik Ginnerskov (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 22-09-04 16:57 |
|
Michael Foged wrote:
> On Wed, 22 Sep 2004 17:32:08 +0200, Erik Ginnerskov wrote:
>
>> Det kan man ikke. Det *skal* laves i html på hver eneste side. :(
>
> Eller serverside include
Jo, men er det ikke lidt overkill at bruge ssi for den ene kodelinje?
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk
| |
Michael Foged (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Michael Foged |
Dato : 22-09-04 17:07 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 17:57:10 +0200, Erik Ginnerskov wrote:
> Jo, men er det ikke lidt overkill at bruge ssi for den ene kodelinje?
Man slipper da for at skrive det mere end en gang;) Og hvis man har
adgang til f.eks. php kan man have en global include fil med doc-type og
content sat som variable, dem echo'er man så de respektive steder, og så
kan man næsten forsvare at anvende lidt resourcer på det.
--
mVh
micHael Foged
| |
from south (22-09-2004)
| Kommentar Fra : from south |
Dato : 22-09-04 18:53 |
|
Hej Michael.
"Michael Foged" <spamme@mogif.de> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.09.22.16.06.40.38735@mogif.de...
> On Wed, 22 Sep 2004 17:57:10 +0200, Erik Ginnerskov wrote:
>
> > Jo, men er det ikke lidt overkill at bruge ssi for den ene
kodelinje?
>
> Man slipper da for at skrive det mere end en gang;) Og hvis man har
> adgang til f.eks. php kan man have en global include fil med doc-type
og
> content sat som variable, dem echo'er man så de respektive steder, og
så
> kan man næsten forsvare at anvende lidt resourcer på det.
>
> --
> mVh
> micHael Foged
>
Du har da godt nok styr på det der tror godt nok du bare skulle høre
lidt efter hvad Erik sagde.
Og da de fleste sider har samme head minus /title/ så kan jeg ikke lige
se at man skulle have behov for php med en global include fil med
doc-type og content sat som variabel, dem echo'er man så de respektive
steder,,, hvad alt dette så end betyder? Mvh Knud
| |
Michael Foged (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Michael Foged |
Dato : 22-09-04 19:32 |
|
On Wed, 22 Sep 2004 19:52:39 +0200, from south wrote:
Hej Syd
> Hej Michael.
> Du har da godt nok styr på det der
Næh
> tror godt nok du bare skulle høre
> lidt efter hvad Erik sagde.
Læste skam også efter. Svarede bare imod.
(alle sites er ikke store sites med megen trafik, så kan man da
ligesågodt gøre sig det lidt bekvemt når man har muligheden.)
> Og da de fleste sider har samme head minus /title/
Nå
> så kan jeg ikke lige se at man skulle have behov for php med en global
> include fil med doc-type og content sat som variabel, dem echo'er man
> så de respektive steder,,, hvad alt dette så end betyder? Mvh Knud
Ok
--
mvh
Michael Foged
| |
Andreas Haugstrup Pe~ (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Haugstrup Pe~ |
Dato : 22-09-04 16:58 |
|
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in news:41519aad
$0$39256$14726298@news.sunsite.dk:
> Det kan man ikke. Det *skal* laves i html på hver eneste side. :(
Eller sende det som en HTTP header. Så slipper du for at skulle ligge det i
din HTML (og du slipper for problemer hvor din webserver sender én content-
type med HTTP header, og du specificerer en anden i din HTML. Der skal
modtageren nemlig rette sig efter HTTP headeren.
--
Personal: < http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager < http://www.solitude.dk/filethingie/>
| |
Erik Ginnerskov (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 22-09-04 20:24 |
|
Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
>> Det kan man ikke. Det *skal* laves i html på hver eneste side. :(
>
> Eller sende det som en HTTP header. Så slipper du for at skulle ligge
> det i din HTML (og du slipper for problemer hvor din webserver sender
> én content- type med HTTP header, og du specificerer en anden i din
> HTML. Der skal modtageren nemlig rette sig efter HTTP headeren.
Hvis jeg laver mine sider i ISO-8859-1, vil jeg have mig meget kraftigt
frabedt, at serveren skal begynde at sende dem som UTF-8. Så går der sgu da
ged i de danske bogstaver Æ, æ, Ø, ø, Å, og å.
Skal man endelig noget, så inkluderer man hele headeren og sætter titlen med
en asp-commando øverst:
<% Dim strTitle
strTitle="Sidens titel her"%>
Det læses så på rette sted i header med:
<%Response.Write strTitle%>
Det kan så i øvrigt genbruges i h1. Så er vi derhenne, hvor vi kan snakke om
en reel besparelse. Ikke noget pjat med at bruge include for en enkelt sølle
linje på kun 71 tegn - inklusive et par mellemrum.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk
| |
Andreas Haugstrup Pe~ (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Haugstrup Pe~ |
Dato : 22-09-04 22:41 |
|
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in
news:4151d11b$0$39267$14726298@news.sunsite.dk:
> Hvis jeg laver mine sider i ISO-8859-1, vil jeg have mig meget kraftigt
> frabedt, at serveren skal begynde at sende dem som UTF-8. Så går der
> sgu da ged i de danske bogstaver Æ, æ, Ø, ø, Å, og å.
Netop. Problemet består i at du, medmindre du selv kan sætte HTTP headeren
med PHP, ASP eller lign. så sætter serveren et standard-tegnsæt. *Derfor*
skal du sætte tegnsættet i HTTP headeren, og ikke i din HTML.
Der er også det ret logiske problem ved at sætte tegnsættet i HTML-delen.
For at kunne læse hvilket tegnsæt dokumentet er skrevet med skal browseren
læse en del af dokumentet, og for at læse dokumentet skal den vide hvilket
tegnsæt den skal bruge. *Derfor* skal du sætte tegnsættet i HTTP headeren,
og ikke i din HTML.
Om du inkluderer den fra en anden fil, eller om du selv skriver PHP/ASP-
koden ind på hver side er jeg ligeglad med.
> Skal man endelig noget, så inkluderer man hele headeren og sætter
> titlen med en asp-commando øverst:
>
> <% Dim strTitle
> strTitle="Sidens titel her"%>
>
> Det læses så på rette sted i header med:
>
> <%Response.Write strTitle%>
Det har vist ikke noget med sagen at gøre.
> Det kan så i øvrigt genbruges i h1. Så er vi derhenne, hvor vi kan
> snakke om en reel besparelse. Ikke noget pjat med at bruge include for
> en enkelt sølle linje på kun 71 tegn - inklusive et par mellemrum.
Det kommer vel an på hvad der giver mening i situationen. Ikke at det har
noget med sagen at gøre.
--
Personal: < http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager < http://www.solitude.dk/filethingie/>
| |
Erik Ginnerskov (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 23-09-04 14:54 |
|
Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
> Der er også det ret logiske problem ved at sætte tegnsættet i
> HTML-delen. For at kunne læse hvilket tegnsæt dokumentet er skrevet
> med skal browseren læse en del af dokumentet, og for at læse
> dokumentet skal den vide hvilket tegnsæt den skal bruge. *Derfor*
> skal du sætte tegnsættet i HTTP headeren, og ikke i din HTML.
For mig at se er der det logiske problem at den browser, der sidder på godt
tre fjerdedele af markedet, ikke kan lide at man sætter tegnsæt-definitionen
op før DTD. Altså er der ikke andre farbare veje end førnævnte metakode.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk
| |
Andreas Haugstrup Pe~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Haugstrup Pe~ |
Dato : 23-09-04 14:58 |
|
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in
news:4152d53e$0$46888$14726298@news.sunsite.dk:
> Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
>
>> Der er også det ret logiske problem ved at sætte tegnsættet i
>> HTML-delen. For at kunne læse hvilket tegnsæt dokumentet er skrevet
>> med skal browseren læse en del af dokumentet, og for at læse
>> dokumentet skal den vide hvilket tegnsæt den skal bruge. *Derfor* skal
>> du sætte tegnsættet i HTTP headeren, og ikke i din HTML.
>
> For mig at se er der det logiske problem at den browser, der sidder på
> godt tre fjerdedele af markedet, ikke kan lide at man sætter
> tegnsæt-definitionen op før DTD. Altså er der ikke andre farbare veje
> end førnævnte metakode.
Nej, det fjerne ikke problemet. Dokumentet skal alligevel åbnes og læses
får browseren kan se hvilket tegnsæt det skal bruge. Det er lige meget om
det står på linje 1 eller 15. Det er et af de store problemer med XML.
(Med fare for gentagelse) Derfor *skal* du sende tegnsætsinformationen i en
HTTP header, i stedet for at angive det i selve dokumentet. HTTP headeren
bliver læst før dokumentet læses og derved kan browseren bruge det korrekte
tegnsæt til at læse dokumentet.
--
Personal: < http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager < http://www.solitude.dk/filethingie/>
| |
Erik Ginnerskov (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 23-09-04 15:39 |
|
Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
> (Med fare for gentagelse) Derfor *skal* du sende
> tegnsætsinformationen i en HTTP header, i stedet for at angive det i
> selve dokumentet. HTTP headeren bliver læst før dokumentet læses og
> derved kan browseren bruge det korrekte tegnsæt til at læse
> dokumentet.
Og så til h...... med, at IE ikke kan vise siden korrekt?
Jeg vil nu holde på, at man undlader xhtml 1.1, der *skal* serveres på den
måde og i stedet anvender xhtml 1.0, der gerne må serveres på den af mig
viste måde.
Personligt går jeg da ind for at overholde standarderne, men må også se
kendsgerningerne i øjnene: MSIE sidder tungt.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk
| |
Kristian Thy (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Thy |
Dato : 23-09-04 16:59 |
| | |
Ryan Kristensen (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Ryan Kristensen |
Dato : 23-09-04 19:35 |
|
On Thu, 23 Sep 2004 16:39:02 +0200, Erik Ginnerskov
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:
> Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
>
>> (Med fare for gentagelse) Derfor *skal* du sende
>> tegnsætsinformationen i en HTTP header, i stedet for at angive det i
>> selve dokumentet. HTTP headeren bliver læst før dokumentet læses og
>> derved kan browseren bruge det korrekte tegnsæt til at læse
>> dokumentet.
>
> Og så til h...... med, at IE ikke kan vise siden korrekt?
Hvad skulle forhindre IE i at vise siden?
Er det ikke kun hvis du sender en application/xhtml+xml header, at IE ikke
vil vise siden?
På < http://ryankristensen.com/test.asp> har jeg med asp sat charset til
ISO-8859-2 og med meta ISO-8859-15.
Mozilla bruger ISO-8859-2
Opera bruger ISO-8859-15
IE er ikke så glad for at oplyse hvad den bruger, men den viser siden uden
problemer.
--
Ryan Kristensen
| |
Erik Ginnerskov (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 23-09-04 19:45 |
|
Ryan Kristensen wrote:
>> Og så til h...... med, at IE ikke kan vise siden korrekt?
>
> Hvad skulle forhindre IE i at vise siden?
Det sagde jeg heller ikke, at IE ikke kunne.
> Er det ikke kun hvis du sender en application/xhtml+xml header, at IE
> ikke vil vise siden?
Det er korrekt, at IE så slet ikke kan vise siden.
Men med <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> indsat før DTD vil IE gå
i quirks-mode med risiko for, at en ellers veldesignet side ser herrens ud.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk
| |
Andreas Haugstrup Pe~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Haugstrup Pe~ |
Dato : 23-09-04 22:47 |
| | |
Ryan Kristensen (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Ryan Kristensen |
Dato : 24-09-04 07:58 |
|
On 23 Sep 2004 21:47:23 GMT, Andreas Haugstrup Pedersen
<usenet@solitude.dk> wrote:
> Min Opera (7.5) bruger nu ISO-8859-2...
Det gør min også i dag(?)
--
Ryan Kristensen
| |
Martin Hintzmann And~ (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Martin Hintzmann And~ |
Dato : 24-09-04 07:29 |
| | |
Ryan Kristensen (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Ryan Kristensen |
Dato : 24-09-04 07:59 |
|
On Fri, 24 Sep 2004 08:29:29 +0200, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.please> wrote:
> Ved hjælp af faveleten "PageInfo" kan du se at IE benytter ISO-8859-2.
> http://www.hintzmann.dk/articles/favelets/pageinfo/
Smart. Den ryger lige ind i min foretrukne.
--
Ryan Kristensen
| |
Andreas Haugstrup Pe~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Haugstrup Pe~ |
Dato : 23-09-04 22:49 |
|
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in
news:4152dfb9$0$46885$14726298@news.sunsite.dk:
> Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
>
>> (Med fare for gentagelse) Derfor *skal* du sende
>> tegnsætsinformationen i en HTTP header, i stedet for at angive det i
>> selve dokumentet. HTTP headeren bliver læst før dokumentet læses og
>> derved kan browseren bruge det korrekte tegnsæt til at læse
>> dokumentet.
>
> Og så til h...... med, at IE ikke kan vise siden korrekt?
Det har intet med sagen at gøre. Se Jens' udmærkede forklaring af de tre
måder at sende tegnsæt på. Du taler om en XML-erklæring, og jeg fortæller
dig netop at du *ikke* skal sætte din lid til en XML-erklæring (eller et
meta-tag). Du skal sende tegnsættet i en HTTP header.
> Jeg vil nu holde på, at man undlader xhtml 1.1, der *skal* serveres på
> den måde og i stedet anvender xhtml 1.0, der gerne må serveres på den
> af mig viste måde.
Mime-typen har intet med tegnsættet at gøre. Hvorfor bringer du nu det på
banen.
--
Personal: < http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager < http://www.solitude.dk/filethingie/>
| |
Erik Ginnerskov (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 24-09-04 19:33 |
|
Andreas Haugstrup Pedersen wrote:
> Det har intet med sagen at gøre. Se Jens' udmærkede forklaring af de
> tre måder at sende tegnsæt på. Du taler om en XML-erklæring, og jeg
> fortæller dig netop at du *ikke* skal sætte din lid til en
> XML-erklæring (eller et meta-tag). Du skal sende tegnsættet i en HTTP
> header.
Den har jeg netop læst for et øjeblik siden.
> Mime-typen har intet med tegnsættet at gøre. Hvorfor bringer du nu
> det på banen.
Fordi jeg indtil for et øjeblik siden kun kendte til to måder at definere
tegnsæt på. Og er af samme grund ikke vidende om, hvorvidt jeg kan ændre på
noget i den retning, hvor Hjemmesideskolen ligger.
Ja faktisk kender jeg stadig kun til de to. Jeg ved ikke noget om, hvordan
man kan gøre det med en HTTP-header.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk
| |
Jens Gyldenkærne Cla~ (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Jens Gyldenkærne Cla~ |
Dato : 24-09-04 11:44 |
|
Thomas Jespersen skrev:
> Jo, den virker fint:
> http://bugzilla.mozdev.org/show_bug.cgi?id=7239
Ah - herligt. De kunne nu godt lige have givet den et nyt
versionsnr. - fx bare 0.9.1. Auto-opdateringen virker så vidt jeg
kan se ikke hvis versinsnummeret ikke fornys. Under alle
omstændigheder har jeg haft 0.9 liggende som disabled i lang tid -
og flere gange fået svaret "ingen tilgængelige opdateringer" når
jeg har prøvet update-knappen :(
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
| |
Jens Gyldenkærne Cla~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Jens Gyldenkærne Cla~ |
Dato : 23-09-04 23:10 |
| | |
Thomas Jespersen (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Jespersen |
Dato : 23-09-04 23:37 |
| | |
Jens Gyldenkærne Cla~ (22-09-2004)
| Kommentar Fra : Jens Gyldenkærne Cla~ |
Dato : 22-09-04 23:18 |
|
Andreas Haugstrup Pedersen skrev:
> Netop. Problemet består i at du, medmindre du selv kan sætte
> HTTP headeren med PHP, ASP eller lign. så sætter serveren et
> standard-tegnsæt.
Nja - nogle servere (eller måske rettere serverprogrammer) sender
tegnsætsoplysninger med automatisk - andre sender ikke noget
medmindre man selv beder om det.
Asp-parseren sender ikke som standard noget tegnsæt med i http-
headerne - derfor skal man selv sætte tegnsætte, enten i http-delen
(bedst) eller evt. som en meta-kode.
Asp.net-parseren sender derimod tegnsætoplysninger med som
standard. Hvis man vil ændre dem, *skal* man ændre på http-
headerne, da en meta-kode altid vil "tabe" hvis der er en
tilsvarende http-header.
> Der er også det ret logiske problem ved at sætte tegnsættet i
> HTML-delen. For at kunne læse hvilket tegnsæt dokumentet er
> skrevet med skal browseren læse en del af dokumentet, og for
> at læse dokumentet skal den vide hvilket tegnsæt den skal
> bruge.
Det er rigtig nok - men for vesteuropæiske/amerikanske sider (set
med tilsvarende browsere) er der ikke noget problem.
De tegn der indgår i doctype og meta-koder til tegnsæt vil være
ASCII-tegn - og dermed de samme i alle normale vesteuropæiske
tegnsæt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
| |
Andreas Haugstrup Pe~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Haugstrup Pe~ |
Dato : 23-09-04 12:42 |
|
Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in
news:Xns956D304EF067jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk:
> Det er rigtig nok - men for vesteuropæiske/amerikanske sider (set
> med tilsvarende browsere) er der ikke noget problem.
Jeg sagde ikke det var et praktisk problem.
Men du må give mig ret i at det er et problem med arkitekturen, selvom det
heldigvis flasker sig således at det virker i vesteuropa.
--
Personal: < http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager < http://www.solitude.dk/filethingie/>
| |
Jens Gyldenkærne Cla~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Jens Gyldenkærne Cla~ |
Dato : 23-09-04 13:12 |
|
Andreas Haugstrup Pedersen skrev:
> Men du må give mig ret i at det er et problem med arkitekturen, selvom det
> heldigvis flasker sig således at det virker i vesteuropa.
Ja.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
| |
Jens Gyldenkærne Cla~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Jens Gyldenkærne Cla~ |
Dato : 23-09-04 22:35 |
|
Erik Ginnerskov skrev:
> Men med <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> indsat før
> DTD vil IE gå i quirks-mode med risiko for, at en ellers
> veldesignet side ser herrens ud.
Det er ikke det Andreas foreslår.
Der er tre måder at angive tegnsæt på:
a) Med en metakode (fx <meta http-equiv="content-type"
content="text/html;charset=iso-8859-1" />)
b) Med en xml-erklæring (fx <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-
1"?>)
c) Med en HTTP-header (ikke synlig i html-koden)
Andreas taler om c - mens du taler om forskelle mellem a og b.
Http-headers kan fx ses via siden her:
< http://www.delorie.com/web/headers.cgi>
Prøv fx at sammenligne headers fra html.dk (uden http-tegnsæt) med
mozilla.org (med http-tegnsæt).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
| |
Andreas Haugstrup Pe~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Andreas Haugstrup Pe~ |
Dato : 23-09-04 22:51 |
| | |
Thomas Jespersen (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Thomas Jespersen |
Dato : 23-09-04 23:01 |
| | |
Jens Gyldenkærne Cla~ (23-09-2004)
| Kommentar Fra : Jens Gyldenkærne Cla~ |
Dato : 23-09-04 23:02 |
| | |
Erik Ginnerskov (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 24-09-04 19:23 |
| | |
Jens Gyldenkærne Cla~ (24-09-2004)
| Kommentar Fra : Jens Gyldenkærne Cla~ |
Dato : 24-09-04 20:49 |
|
Erik Ginnerskov skrev:
> Ja faktisk kender jeg stadig kun til de to. Jeg ved ikke noget
> om, hvordan man kan gøre det med en HTTP-header.
Du bruger asp på hjemmesideskolen. Her kan det klares med følgende
kommando:
Response.ContentType="text/html; charset=iso-8859-1"
Den skal lige som andre headerkommandoer (fx response.redirect)
placeres før der skrives noget kode til browseren.
Jeg sætter opfølgning til asp-gruppen. Hvis der er behov for ekstra
forklaringer, hører de hjemme der.
FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
| |
Erik Ginnerskov (25-09-2004)
| Kommentar Fra : Erik Ginnerskov |
Dato : 25-09-04 15:57 |
|
Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
>> Ja faktisk kender jeg stadig kun til de to. Jeg ved ikke noget
>> om, hvordan man kan gøre det med en HTTP-header.
>
> Du bruger asp på hjemmesideskolen. Her kan det klares med følgende
> kommando:
>
> Response.ContentType="text/html; charset=iso-8859-1"
>
> Den skal lige som andre headerkommandoer (fx response.redirect)
> placeres før der skrives noget kode til browseren.
Javel, Så har jeg også lært noget i dag.
> Jeg sætter opfølgning til asp-gruppen.
Ignoreret for dette korte svar. Men ellers har du da ret i, at yderligere ?
skal der over.
--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk
| |
|
|