Beskyttelse ved højreklik
Fra : Linnea

Dato : 09-10-04 20:46

Jeg vil gerne lægge billeder på min hjemmeside og samtidig lægge en
beskyttelse på, så man ikke kan kopiere billederne ved at højreklikke og
gemme derfra.

Hvordan laver jeg sådan en løsning?

Mhv
Anette

Fra : L[x]

Dato : 09-10-04 22:13

Linnea wrote:
> Jeg vil gerne lægge billeder på min hjemmeside og samtidig lægge en
> beskyttelse på, så man ikke kan kopiere billederne ved at højreklikke og
> gemme derfra.
>
> Hvordan laver jeg sådan en løsning?

Det kan du gøre ved hjælp af java script. For at det virker , kræver det
jo at brugeren har enabled java script, det er der efterhånden en del er
ikke har af sikkerhedshensyn. Btw., så er denne type løsning ikke
synderligt god. Der er i virkeligeheden ikke synderligt svært at kopiere
dem alligevel.

--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 09-10-04 22:33

> Jeg vil gerne lægge billeder på min hjemmeside og samtidig lægge en
> beskyttelse på, så man ikke kan kopiere billederne ved at højreklikke
> [...]

Du skla have fat i noget JavaScript, men det hjælper ikke hvis brugeren
har slået det fra.
Selv om brugeren ikke har slët det frafindes der op til flere måder at
kopiere alligevel.

Hvis du vil forsøge alligevel giver jeg dig koden her, du skal bare
ændre teksten der skal vises.
Du skal dog overveje grundigt før du bruger det om du virkelig vil, da
der ligger andre nøttige
funktioner i højreklik, som mange brugere gør brug af.
Så på en måde vil det være en effektiv måde at stoppe kopiering af
billeder for du skræmmer
mange seriøse brugere væk...

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript1.1">
function right(e) {
if (navigator.appName == "Netscape" && (e.which == 3 || e.which == 2))
return false;else if (navigator.appName == "Microsoft Internet
Explorer" &&
(event.button == 2 || event.button == 3)) {alert("Copyright 2004 ©
www.moorehojer.dk");
return false;}return
true;}document.onmousedown=right;document.onmouseup=right;
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
if (document.layers) window.captureEvents(Event.MOUSEUP);
window.onmousedown=right;window.onmouseup=right;
</script>

--
Simon Moore Højer

At programmere er at dykke ned i det hav af muligheder,
alle tiders hurtigst ekspanderende teknologi tilbyder.
Citat: Jakob Kristiansen (Start på visual basic 6.0)

www.viborgip.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-10-04 08:09

Linnea skrev:

> Jeg vil gerne lægge billeder på min hjemmeside og samtidig
> lægge en beskyttelse på, så man ikke kan kopiere billederne
> ved at højreklikke og gemme derfra.

Glem det - det er ikke muligt at lave en kopisikring der virker.

Se evt. følgende artikel om emnet: <http://html-faq.dk/1014.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Linnea

Dato : 10-10-04 19:49

> Glem det - det er ikke muligt at lave en kopisikring der virker.
>
> Se evt. følgende artikel om emnet: <http://html-faq.dk/1014.asp>

Tak for de forskellige kommentarer. Jeg vil tage med i mine overvejelser,
hvad der vil være det bedste. Lige nu vil jeg simpelthen bare prøve at finde
ud af, hvordan det kan lade sig gøre. Kig f.eks. her:
http://www.digifoto-nord.dk/fjordbyen/index.html
Når jeg kigger i kildekoden for det enkelte billede, kan jeg ikke se, at der
skulle være lavet noget specielt. Er det en funktionalitet, som jeg skal
"kode" på hvert enkelt billede eller hur?

Mvh
Anette

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-10-04 20:15

Linnea uttered:
> Tak for de forskellige kommentarer. Jeg vil tage med i mine overvejelser,
> hvad der vil være det bedste. Lige nu vil jeg simpelthen bare prøve at finde
> ud af, hvordan det kan lade sig gøre.

Det kan, som sagt, ikke lade sig gøre.

> Kig f.eks. her:
> http://www.digifoto-nord.dk/fjordbyen/index.html

To måder at kopiere disse billeder på:

1) Kig i kildekoden efter URL'en til billedet, og download det direkte.
Man kan med Javascript scramble kildekoden, men...

2) Hvis man slår Javascript fra kan man højreklikke uden problemer.

> Når jeg kigger i kildekoden for det enkelte billede, kan jeg ikke se, at der
> skulle være lavet noget specielt. Er det en funktionalitet, som jeg skal
> "kode" på hvert enkelt billede eller hur?

Det er ikke noget jeg ville gide spilde min tid på, men måden det er
gjort på her er ved at sætte 'oncontextmenu="return false"' på alle
billeder.

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-04 20:45

Kristian Thy wrote:

> Linnea uttered:

> To måder at kopiere disse billeder på:

Flere måder:

Bruger man en anden browser end Internet Explorer, opdager man slet
ikke, at kopiering "stoppes". Der er ingen problemer med at højreklikke
eller trække billedet ud fra browseren i min Mozilla.

Man kan desuden nemt tillade højreklik også i Internet Explorer med et
aktivt bogmærke (bookmarklet), der for eksempel kan hentes her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-bookmarklets-trin-ie.html

Kort sagt Linnea, det er spild af tid at forsøge at forhindre kopiering
af dine billeder. Hvis du ikke vil risikere kopiering, så lad være med
at placere billederne på nettet. Vær opmærksom på, at hvis det er dig,
der har taget billederne, er de beskyttet af ophavsretten, så du kan
reelt sende en regning, hvis nogen bruger dem på deres egen hjemmeside.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stop spam med filtre i Outlook Express.

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 10-10-04 20:40

Den 10-10-2004 20:49, skrev Linnea:

> [...]
> skulle være lavet noget specielt. Er det en funktionalitet, som jeg skal
> "kode" på hvert enkelt billede eller hur?

Jeg ved ikke helt hvad du mener? Jeg kan se billedet, højreklikke og
f.eks. vælge 'Gem som'. Så vidt jeg kan se er der ingen 'beskyttelse' af
billederne.
Afprøvet med Mozilla 1.8a5.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Morten K. Hansen   http://hansen-winkel.dk/

Fra : BamBam

Dato : 10-10-04 21:08

Sat, 9 Oct 2004 21:45:58 +0200. med svedende hænder griflede Linnea
denne artikel...
> Jeg vil gerne lægge billeder på min hjemmeside og samtidig lægge en
> beskyttelse på, så man ikke kan kopiere billederne ved at højreklikke og
> gemme derfra.
>
> Hvordan laver jeg sådan en løsning?

Glem alt om det, når først brugeren kan se dit bilede på skærmen er det
allerede på hans computer, gemt i mappen 'Temporary Internet Files' og
du kan altid trykke på tasten PrtScr for at tage en kopi af dit aktuelle
skærmbillede og derefter lægge det ind i en billededitor.

* mvh *
* Bjarne Nørskov Saack *
* www.saack.dk *