æåø i Mozilla 1.7
Fra : Kim Schroeder

Dato : 24-09-04 23:37

Jeg har tit problemer med at få vist æøå, når jeg besøger en site
- istedet ses et spørgsmålstegn.
Hvordan kan det være ? Jeg har dansk sprogpakke - alle knapper o.lign.
er på dansk.

Kim

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-04 00:29

Kim Schroeder skrev:

>Jeg har tit problemer med at få vist æøå, når jeg besøger en site
>- istedet ses et spørgsmålstegn.

Bruger en engelsk version, prøv med
Edit => Prederences => Navigator => Languages => nederst, om der
står »Western (ISO 8859-1)«

Rediger => Indstillinger => Navigator => Sprog ?
--
Knud

Fra : Kim Schroeder

Dato : 25-09-04 01:28

[snip]
> Bruger en engelsk version, prøv med
> Edit => Prederences => Navigator => Languages => nederst, om der
> står »Western (ISO 8859-1)«
>
> Rediger => Indstillinger => Navigator => Sprog ?

Tak for svaret - jo, der står ISO 8859-1

Kim

Fra : Kim Schroeder

Dato : 25-09-04 01:40

Ikke for at hænge nogen ud, for det er sikkert min browser den er gal med,
men et eksempel:
http://www.swandistribution.com/dk/products/showproduct.cfm?ProID=330

I IE ses siden uden problemer med æøå, men i Mozilla er siden fuld af "?"

Kim

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-09-04 02:02

Kim Schroeder skrev:

>I IE ses siden uden problemer med æøå, men i Mozilla er siden fuld af "?"

Ingen problemer med æøå i min Mozilla 1.8a4.

Jeg tror, der et eller andet i opsætningen hos dig, der er
forkert, ved bare ikke hvad.

Men måske når dagen gryr, er der nogen med et bud på, hvad det
kan være.
--
Knud

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 25-09-04 08:33

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ingen problemer med æøå i min Mozilla 1.8a4.
>
> Jeg tror, der et eller andet i opsætningen hos dig, der er
> forkert, ved bare ikke hvad.

Til info:
Jeg har sommetider samme problem som Kim. (Men jeg kendte svaret)

At den skifter danske tegn ud med spørgsmåltegn. Selvom den tidligere
har vist det korrekt.

Det er min erfaring at det sker når jeg går ind på sider der absolut
ikke er særligt kønne at se på i Mozilla. (Men OK i Microsoft programmet)

F.eks. www.jv.dk

Så et eller andet i opsætningen må kunne påvirkes derfra.??

Mvh. Jørgen

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 30-09-04 10:15

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev et indlæg
<Ua95d.958$kx3.746@news.get2net.dk>:

> [...]
>
>F.eks. www.jv.dk
>
>Så et eller andet i opsætningen må kunne påvirkes derfra.??

Har selv et noget lignende problem som nævnt i tidligere indlæg (dog
andre tegn end spørgsmåltegn) hvis jeg gemmer en side (Save page as)
på harddisken - ved ikke om det kan lede nogle på sporet?

Jeg har lige testet <http://www.jv.dk/> og det ser fint ud både
original side og hvis jeg gemmer siden på pc'en og åbner den igen.

Men hvis jeg foreksempel går ind på siden
<http://xmlexport.aida3.af.dk/joblister/soenderjylland.aspx>
ser det fint ud i original - men hvis jeg gemmer den og og åbner den
gemte side igen er æøå ændret. Det ser sådan ud:

1230501   Administrativ medarbejder/sekretær - job nr. 116
Nordborg    1231655   C5/XAL konsulenter    Sønderborg
1231721   Canvassmedarbejder - gerne to    Aabenraa

Nu ved jeg ikke lige hvorledes det kommer til at se ud når Agent har
sendt det - men da jeg satte det ind så det "rigtigt forkert ud".

Jeg har prøvet at kigge på sidens egenskaber i den "defekte" gemte
side, men kan ikke se nogle link som ser mærkeligt ud - jeg tænkte på
et brudt link til en sprogfil eller stylesheet på web-serveren. Det
skal bemærkes at jeg er on-line medens de mærkelige bogstaver vises -
så browseren burde kunne hente det nødvendige på web-serveren.

Hvis man kigger i kildekoden kan man i øvrigt se at æøå også er ændret
på joblisten i den version jeg gemmer - så det virker som om det er
Mozilla der laver noget ged i det i processen med "Save page as". Der
ligger kun en enkelt fil i den mappe der dannes til formålet, nemlig
af_style.htm som til trods for extension er et stylesheet.

Selv om jeg i den gemte kopi prøver at indsætte nogle meta-tags til
sprog og tegnsæt (er ikke i den originale jobliste så vidt jeg kan se)
løser det ikke problemet.

Problemet opstår også hvis man gemmer et opslag, f.eks.
<http://xmlexport.aida3.af.dk/visjob.aspx?JPPostingId=1230501>

Der er heller ikke forskel på om man kun åbner de specifikke eller man
åbner dem "korrekt" i frameset ved at vælge "Aktuel jobliste" på
<http://soenderjylland.af.dk/> og gemmer hele framesættet (bortset fra
der gemmes nogle flere filer).

Som skrevet i indledningen: Mit problem er ikke mage til det
oprindelige spørgsmål - men tænkte det måske kunne lede nogle på
sporet af løsningen - og gerne begge problemer
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-04 10:44

Jørgen Linde Sørensen skrev:

> Men hvis jeg foreksempel går ind på siden
> <http://xmlexport.aida3.af.dk/joblister/soenderjylland.aspx>
> ser det fint ud i original - men hvis jeg gemmer den og og åbner den
> gemte side igen er æøå ændret.

Det er fordi siden bruger utf-8 som tegnsæt. Det er korrekt angivet i
http-headeren, men hvis man gemmer filen og åbner den igen, er
tegnsætsoplysningerne ikke længere tilgængelige (der er ikke nogen
http-headere når man åbner en fil fra harddisken).

Når æøå ser forkerte ud i den gemte fil, er det fordi Firefox (og IE for
den sags skyld) gætter på tegnsættet Latin-1 (iso-8859-1) hvis der ikke
er angivet noget tegnsæt.

Du kan se forvirringen online, hvis du i Firefox vælger View =>
Character Encoding => Western på online-udgaven af siden. Og du kan
tilsvarende få vist den gemte side korrekt ved at gå ind og vælge View
=> Character Encoding => Unicode

Jeg testede lige den gemte side i IE og Opera. IE opfører sig ligesom
Firefox, og vælger fejlagtigt Latin-1. Opera regner derimod selv ud at
der er tale om et utf-dokument, og viser siden rigtigt uden hjælp. 10
point til Operafolkene.

> [...]
> skal bemærkes at jeg er on-line medens de mærkelige bogstaver vises -
> så browseren burde kunne hente det nødvendige på web-serveren.

Det eneste der mangler er angivelse af tegnsættet. Hvis du sætter koden
herunder ind i head-delen (hvor som helst mellem <head> og </head>),
vises siden rigtigt med det samme: <meta http-equiv="content-type"
content="text/html;charset=utf-8" />

Det er i øvrigt et argument for at anvende meta-angivelse af tegnsæt
selv om man angiver det i http-headerne. Hvis de folk der har lavet den
omtalte webside indsatte metakoden herover, ville problemet ikke opstå.

> Selv om jeg i den gemte kopi prøver at indsætte nogle meta-tags til
> sprog og tegnsæt (er ikke i den originale jobliste så vidt jeg kan se)
> løser det ikke problemet.

Så har du nok ikke indsat det korrekt - eller måske ikke fået reloadet
siden.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 25-09-04 10:36

Hej Kim

Kim Schroeder wrote:
> Jeg har tit problemer med at få vist æøå, når jeg besøger en site
> - istedet ses et spørgsmålstegn.
> Hvordan kan det være ? Jeg har dansk sprogpakke - alle knapper o.lign.
> er på dansk.

Virker fint for mig i Mozilla 1.7.3 engelsk udgave. Er ret sikker på at
det er noget med din opsætning, da jeg for lang tid siden har oplevet
noget lignende i Mozilla og fik problemet til at forsvinde ved at pille
lidt.

Man kan pille ved settings ang. "Character encoding" flere steder i
Mozilla, og selvom jeg stort set kun har positivt at sige om denne
browser, så har jeg efter talrige års brug aldrig fattet sammenhængen
mellem (eller forskellen på) følgende tre settings:

"View" -> "Character Encoding" -> "Western (ISO-8859-1)"

"View" -> "Character Encoding" -> "Auto-Detect" -> "(off)"

"Edit" -> "Preferences..." -> "Navigator" -> "Languages" -> "Default
Character Encoding" -> "Western (ISO-8859-1)"

Men ovenstående virker fint for mig.

Mvh. Stig
www.rockland.dk