Skærme
Fijala 3554
To computere på en VP201s?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-10-04 10:09

Jeg kan desværre ikke finde manualen til min Viewsonic VP201s
og har heller ikke haft held til at finde information på
Viewsonic's hjemmeside, så er der nogen der ved, om man kan
koble to computere på en VP201s på samme tid? Der er jo både
DVI-indgangen og den analoge indgang, men spørgsmålet er, om
man brænder noget af, hvis begge bliver brugt på samme tid.

Har købt en Mac og har den pt. koblet til min CRT, men jeg
får ondt i knoppen af at se på den, fordi den er så sløret
sammenlignet med TFT'en, så jeg kunne godt tænke mig at få
koblet Mac'en til TFT'en sammen med PC'en, så man blot kan
skifte imellem dem i skærmmenuen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-10-04 10:11

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> Viewsonic's hjemmeside, så er der nogen der ved, om man kan
> koble to computere på en VP201s på samme tid?

Du kan tilsyneladende hente en vejledning til skærmen på:
http://www.viewsonic.com/support/userguides.cfm

> Har købt en Mac og har den pt. koblet til min CRT, men jeg
> får ondt i knoppen af at se på den, fordi den er så sløret
> sammenlignet med TFT'en,

Det problem har du også fået

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-10-04 10:53

Morten Bjergstrøm skrev:

> Du kan tilsyneladende hente en vejledning til skærmen på:
> http://www.viewsonic.com/support/userguides.cfm

Tak. Det link burde jeg nok have fundet selv, men det lykkedes
ikke lige i første omgang.

[Ondt i knoppen]
> Det problem har du også fået

Ja, det er en plage. Det går ikke at man skal kyle 5-6 treo ned
om dagen for at kunne holde ud af sidde ved skærmen, så nu har
jeg taget chancen og koblet Mac'en på den analoge indgang på
TFT'en og det virker sørme.

Nummer 1 ville være at køre DVI både fra PC'en og Mac'en, men så
kræver det nok en TFT mere, eller en stor TFT med to DVI-indgange,
hvis man kan få sådan noget.

På jobbet sidder jeg ved en af de nye 23" wide fra Apple. Det er
kræs, men desværre kan man ikke justere på hver enkelt farve og
det ærgrer mig. Havde man kunne det, havde jeg nok købt sådan
en om nogle måneder, når der forhåbentlig igen er lidt penge på
kontoen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Zulu

Dato : 30-10-04 15:22

> [...]
> om dagen for at kunne holde ud af sidde ved skærmen, så nu har
> jeg taget chancen og koblet Mac'en på den analoge indgang på

Går det samme på min LG 2010P og det fungere helt efter bogen.
Og ganske som dig kunne jeg også godt bruge 2xDVI input på skærmen, men
sådan er der jo så meget.

Zulu

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 31-10-04 05:03

"Zulu" <zulu@.N.O.S.P.A.M.toughguy.net> wrote in message

> Går det samme på min LG 2010P og det fungere helt efter bogen.
> Og ganske som dig kunne jeg også godt bruge 2xDVI input på skærmen, men
> sådan er der jo så meget.

Bare af nysgerrighed, hvordan fungerer det når begge computere er tændt?
Hvordan ved skærmen hvilket signal den skal vise?

/Lasse

Fra : Zulu

Dato : 31-10-04 10:31

"Lasse Houmøller" <lasseFJERN@ankiroDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> "Zulu" <zulu@.N.O.S.P.A.M.toughguy.net> wrote in message

> Bare af nysgerrighed, hvordan fungerer det når begge computere er tændt?
> Hvordan ved skærmen hvilket signal den skal vise?

På min styrer man det på "Source"-knappen på skærmen. Når man trykker på den
for man en liste med følgende op:
DVI Digital
DVI Analog
DSUB Analog

Så vælger man bare det input man vil have vist. Enkelt men effektivt.

Zulu

Fra : Anders Lund

Dato : 31-10-04 10:53

Zulu wrote:
> [...]
> DVI Analog
> DSUB Analog
>
> Så vælger man bare det input man vil have vist. Enkelt men effektivt.

Når der ligefrem er en "source"-knap, så vil jeg sige at skærmen er
lavet til at kunne håndtere flere signaler på én gang. :) Så tror jeg
ikke en gang at jeg ville ha' undersøgt emnet. ;)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Zulu

Dato : 31-10-04 11:55

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Når der ligefrem er en "source"-knap, så vil jeg sige at skærmen er lavet
> til at kunne håndtere flere signaler på én gang. :) Så tror jeg ikke en
> gang at jeg ville ha' undersøgt emnet. ;)

Det ved jeg heller ikke om der er på ViewSonic'en. Jeg har en LG 2010P, og
har på intet tidspunkt betænkt mig ved at sætte to pc'er til. Det er Thomas,
der har en ViewSonic og stillede spørgsmålet fra starten. Jeg svarede så
bare med mine erfaringer fra en lignende skærm.

Zulu

Fra : Anders Lund

Dato : 31-10-04 18:44

Zulu wrote:
> Det ved jeg heller ikke om der er på ViewSonic'en. Jeg har en LG 2010P, og
[...]

Ups - havde lige set/huske tråden forkert. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-10-04 14:06

> [...]
> om dagen for at kunne holde ud af sidde ved skærmen, så nu har
> jeg taget chancen og koblet Mac'en på den analoge indgang på

Tænk engang, Madsen, at det skulle komme dertil, at du får hovedpine af at
kigge på din FW900 - og at du nu helt har erkendt, at TFT er SAGEN (til
laaaangt det meste)

> Nummer 1 ville være at køre DVI både fra PC'en og Mac'en, men så
> kræver det nok en TFT mere, eller en stor TFT med to DVI-indgange,
> hvis man kan få sådan noget.

Kan ikke mindes jeg har set en med 2 DVI på...hmmmm

> [...]
> det ærgrer mig. Havde man kunne det, havde jeg nok købt sådan
> en om nogle måneder, når der forhåbentlig igen er lidt penge på

Utroligt, at Apple ikke har lavet denne mulighed i deres monster lækre nye
TFT skærme.....utroligt :(

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Peter Jensen

Dato : 01-11-04 09:40

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev
> Kan ikke mindes jeg har set en med 2 DVI på...hmmmm

Ja den slags ser ikke ud til at hænge på træerne

Men Iiyama Pro Lite H540S 21.3" har 2xDVI.
http://www.iiyama.dk/php/showmonitor-lcd.php?monitorid=50

Så de er "derude"
--
Peter J

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-10-04 17:40

Zulu skrev:

> Og ganske som dig kunne jeg også godt bruge 2xDVI input på
> skærmen, men sådan er der jo så meget.

Gad vide om man i det hele taget kan få en TFT med to DVI-D-
indgange.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 13:46

Zulu skrev:

[Source-knap]
> Det ved jeg heller ikke om der er på ViewSonic'en.

Der er ikke en knap, som hedder source, men hvis man trykker
på knappen '2', skifter den imellem de forskellige indgange,
men siden standardindstillingen er, at den er stillet til at
søge efter signal på de forskellige indgange, var jeg ikke
100 % sikker på, om den kunne køre med to computere koblet
til på samme tid. Derfor spurgte jeg.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 14:42

Dr.Ralph skrev:

> Tænk engang, Madsen, at det skulle komme dertil, at du får
> hovedpine af at kigge på din FW900 - og at du nu helt har
> erkendt, at TFT er SAGEN (til laaaangt det meste)

Det havde jeg heller ikke regnet med for bare et år siden.

> Kan ikke mindes jeg har set en med 2 DVI på...hmmmm

Heller ikke her og det undrer mig egentlig, hvis der endnu
ikke er fremstillet sådan en. I mit tilfælde kunne jeg også
klare mig med 1 x DVI og 1 x ADC, som vel også er digital,
men sådan en skærm, har jeg heller ikke set.

[Justering af hver enkelt farve]
> Utroligt, at Apple ikke har lavet denne mulighed i deres
> monster lækre nye TFT skærme.....utroligt :(

Det synes jeg også. Det eneste man har er en indstilling for
lysstyrken på højre side af skærmen. De regner nok med, at
man bare kan justere sig ud af det via software, men som
nævnt et andet sted i gruppen, giver det efter min mening en
bedre kalibrering, hvis man har mulighed for at justere på
hver enkelt farve, så skærmen viser en helt neutral hvid
inden den profileres. Så er man fri for at skulle lave større
korrektioner i grafikkoret for at få den neutral.

Philips 230W5VS har nok den mulighed, men den har heller ikke
2 x DVI.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-11-04 19:44

Peter Jensen skrev:

> Men Iiyama Pro Lite H540S 21.3" har 2xDVI.
> http://www.iiyama.dk/php/showmonitor-lcd.php?monitorid=50
>
> Så de er "derude"

Hmm, så er der da håb om, at der kommer flere af slagsen. :)

Min drøm er at få en rimelig stor widescreen-TFT med to DVI-
indgange, så jeg kan have både PC'en og Mac'en på den samme skærm.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-11-04 00:27

Dr.Ralph skrev:

> Kan ikke mindes jeg har set en med 2 DVI på...hmmmm

For hulen hvor det ærgrer mig, at skærmen på nedenstående link ikke
har 2 x DVI, for så ville det temmelig sikkert blive min næste TFT.
Den er jo egentlig ikke ret meget dyrere end Apple 23" wide og den
er efter min mening flottere og har flere indstillingsmuligheder,
ser det ud til.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=110923&versjon=tekniskedata

Er der nogen der har hørt om switzbokse med 2 x DVI ind og 1 x DVI
ud, så man evt. kan koble 2 computere på boksen og vha. en knap
skifte imellem dem, eller vil sådan en boks mon resultere i synlig
kvalitetstab?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 06-11-04 23:23

On Thu, 04 Nov 2004 00:26:52 +0100, Thomas G. Madsen wrote:

> http://www.dinside.no/php/art.php?id=110923&versjon=tekniskedata

Her er også en god anmeldese af den:
http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=sony23wide

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-04 01:38

Dr.Ralph skrev:

> Her er også en god anmeldese af den:
> http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=sony23wide

Tak. Det tyder ikke på, at dens farvegengivelse er speciel god
hvad angår sort og hvid, som begge virker grålige, men bortset
fra det, ser det ud til at være en lækker skærm. Bare ærgerligt
at den ikke har 2 x DVI. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 07-11-04 13:50

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> hvad angår sort og hvid, som begge virker grålige, men bortset
> fra det, ser det ud til at være en lækker skærm. Bare ærgerligt

Her er et par stykker med 2xDVI:

http://www.aurora.se/iiyama/iiyama-prolite-as4821dt.htm
http://www.aurora.se/iiyama/iiyama-prolite-aqu5611dbk.htm

De findes åbenbart hvis man leder lidt i krogene.

Hans

Fra : Hans

Dato : 07-11-04 14:18

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> hvad angår sort og hvid, som begge virker grålige, men bortset
> fra det, ser det ud til at være en lækker skærm. Bare ærgerligt

Her er én mere fra Iiyama med 2xDVI som ser ganske interessant ud:

http://www.iiyama.dk/files/ProLite%20H510.pdf

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-04 15:14

Hans skrev:

> Her er et par stykker med 2xDVI:
>
> http://www.aurora.se/iiyama/iiyama-prolite-as4821dt.htm

19" vil jeg ikke kunne klare mig med, men tak for tippet.

> http://www.aurora.se/iiyama/iiyama-prolite-aqu5611dbk.htm

Den ser spændende ud, men 50 ms responstid lyder ret voldomt.
Sony's 23" SDM-P234 har 16 ms responstid og så undrer det mig,
at den ikke har USB-hub. Det har jeg brug for og det har Sony'en
i øvrigt heller ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-11-04 00:20

Dr.Ralph skrev:

> Kan ikke mindes jeg har set en med 2 DVI på...hmmmm

Jeg har lige fundet min drømmeskærm og den vil jeg gå i gang med
at spare op til, hvis den overhovedet kommer til landet.

<http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=3484&viewID=1>
22,2" Widescreen (1920 x 1200)
Dobbelt DVI-I-indgang med understøttelse for Apple ADC, som jeg
også har som udgang på Mac'en, så med den skærm ville jeg kunne
koble både Mac og PC på digitalt.

Billig bliver den dog sikkert ikke. Mit gæt er at den kommer på
den forkerte side af 20.000,- kr.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-11-04 00:32

Thomas G. Madsen skrev:

> Billig bliver den dog sikkert ikke. Mit gæt er at den kommer på
> den forkerte side af 20.000,- kr.

Chok! Forventet pris bliver 5000 ¤ plus moms og den skulle komme på
markedet i november, hvilket vel betyder, at vi først får den her
til landet midt i 2005 engang.

Fandt info i et doc-dokument på denne side:
<http://www.eizo.dk/pressmeddelande.asp?id=13>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-11-04 11:49

> [...]
> markedet i november, hvilket vel betyder, at vi først får den her
> til landet midt i 2005 engang.
>
> Fandt info i et doc-dokument på denne side:

Lyder lækker og dyr.

Skal du have den ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-11-04 12:27

Dr.Ralph skrev:

> Lyder lækker og dyr.

Helt sikkert og om et par år er den sikkert faldet til under det
halve i pris, men det er trods alt en skærm med 5 års garanti, så
man vil kunne have den længe.

> Skal du have den ?

Hvis der ikke er kommet noget bedre og billigere på markedet inden,
kunne jeg godt finde på at købe den, hvis det lykkedes at få sparet
nogle penge op. Den ser ud til at kunne opfylde alt det jeg mangler.
Altså widescreen, mulighed for at koble både Mac og PC på den samme
skærm og så en knaldhamrende god farvegengivelse (fuld Adobe RGB-
understøttelse, som dagens TFT'er langt fra kommer i nærheden af).
Nec/Mitsubishi er vist på vej med noget lignende, men så vidt jeg
ved, er det ikke widescreen-skærme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-11-04 23:47

> [...]
> understøttelse, som dagens TFT'er langt fra kommer i nærheden af).
> Nec/Mitsubishi er vist på vej med noget lignende, men så vidt jeg

Tror desværre dette bliver en liebhaver (dvs må_have_skærm for de få) og
derfor får den en høj pris.

Eizo er i forvejen dyre - jeg gætter ydmygt på, at den vil komme til at
koste 24.995 i DK - men man kan jo håbe en butik vil konkurrere den ned
under den magiske 20K grænse.

Jeg klarer mig indtil videre med mine 2 "low-budget" Dell 2001FP skærme -
har ikke lige råd til at give 20.000+ for en ny skærm.

Er blevet lidt varm på en 42" Plasma fra Panasonic til stuen og den kræver
at jeg beholder mine Dell 2001Fp's lidt endnu :)

Hvornår vil du gætte på en DK lancering af din kommende Eizo ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Hans

Dato : 02-12-04 15:57

Dr.Ralph wrote:

> Jeg klarer mig indtil videre med mine 2 "low-budget" Dell 2001FP
> skærme - har ikke lige råd til at give 20.000+ for en ny skærm.

Jeg har lige i dag fået min 2001FP ind af døren og er ganske tilfreds.
Specielt når der ikke er én eneste død eller fast pixel nogen steder. M.h.t.
screendoor effekt og ghosting i FPS spil har jeg ikke bemærket noget, udover
den er betydelig hurtigere end min gamle Acer AL922, så low budget eller
ej - Det er IMHO en hamrende god skærm til prisen.

Behold du bare de 2 du har et stykke tid endnu. Man kan hurtig blive fattig
af at være på forkant hele tiden.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-11-04 00:34

Dr.Ralph skrev:

> Tror desværre dette bliver en liebhaver (dvs må_have_skærm for
> de få) og derfor får den en høj pris.

Det kan godt være at det ender sådan, men på den anden side så
er det jo ikke den eneste skærm på markedet, som har så stort
et farverum. Godt nok kæler Eizo lidt mere for detaljen, men
Nec/Mitsubishi vil også meget gerne have foden indenfor i den
grafiske branche, tyder det på. Forleden fandt jeg billeder af
deres nye Adobe RGB-TFT'er på <http://www.nec-mitsubishi.com/>,
men siden er så uhyggelig langsom for tiden, at jeg ikke orker
at finde dem igen.

> Eizo er i forvejen dyre - jeg gætter ydmygt på, at den vil
> komme til at koste 24.995 i DK - men man kan jo håbe en butik
> vil konkurrere den ned under den magiske 20K grænse.

Det ville være lækkert hvis den kom under 20K, men jeg tvivler.
http://www.bigpicture.net/index.php3?openchan=yes&channelnum=8&content=2576&displaynow=yes

| Eizo has begun mass production of the ColorEdge CG220.
| Exact price has yet to be announced, but “will probably fall
| in the $4,500 range,” says an Eizo representative. (Eizo Nanao
| Technologies: www.eizo.com)

Det er trods alt omkring 25.000 kr. og så kommer momsen og
diverse afgifter oveni. :/

> Jeg klarer mig indtil videre med mine 2 "low-budget" Dell
> 2001FP skærme - har ikke lige råd til at give 20.000+ for en
> ny skærm.

Det har jeg heller ikke pt., men har da mulighed for at skrabe
lidt penge til side og det er jeg allerede så småt begyndt med.
Jeg er villig til at leve på fattigdomsgrænsen i adskillige
måneder for den skærm.

> Er blevet lidt varm på en 42" Plasma fra Panasonic til stuen
> og den kræver at jeg beholder mine Dell 2001Fp's lidt endnu :)

Det kunne heller ikke være ringe med en plasma-skærm til stuen
på et tidspunkt. Jeg ser bare for lidt fjernsyn til at ville
ofre ret mange penge på det. Havde den derimod opløsning nok
til at kunne være en computerskærm også, var sagen straks en
anden. :)

> Hvornår vil du gætte på en DK lancering af din kommende Eizo ?

Et forsigtigt gæt siger april-marts 2005, men måske går der
endnu længere. Man skulle måske prøve at kontakte Eizo Danmark...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 01-11-04 11:52

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message news:<clvsnv.2hc.1@tgm.dyndns.dk>...
> [...]
> DVI-indgangen og den analoge indgang, men spørgsmålet er, om
> man brænder noget af, hvis begge bliver brugt på samme tid.

Hej Thomas, jeg har samme skærm og har haft to pc'ere koblet på den i
et par måneder nu. Det virker fint. Du skifter signal-source ved at
bruger 2-knappen på skærmen uden at være inde i menuen. Rækkefølgen
der skiftes i er (hvis skærmen står i DVI-D mode) D-SUB, DVI-A, DVI-D
og så cykler man ellers derefter.

Det er det samme for alle Viewsonic skærme med flere signalmuligheder
- ellers havde jeg heller ikke vidst det :) Det sjove er at jeg for
godt en måned siden kunne korrigere PCWorld.com i at de i et review af
skærmen skrev at man ikke kunne skifte signal på skærmen. Jeg skrev
til artiklens forfatter som svarede endda tilbage at han rent faktisk
havde talt med Viewsonic US og at det havde været Viewsonic US' svar
til PCWorld at det var der ikke mulighed for. Total humor,
efterfølgende rettede PCWorld artiklen og et par dage efter opdaterede
Viewsonic VP201s features side :)

Jeg skifter iøvrigt signal meget tit og det har ikke generet min
skærm. Det eneste jeg har lagt mærke til er at 2-knappen er blevet
lidt nemmere at trykke ind end den var i starten, så den er ved at
være "trykket til" :)

Mvh.
Flemming

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-11-04 19:44

Flemming Joensson skrev:

> Jeg skrev til artiklens forfatter som svarede endda tilbage at
> han rent faktisk havde talt med Viewsonic US og at det havde
> været Viewsonic US' svar til PCWorld at det var der ikke
> mulighed for.

Tsk, tsk.
Flovt at de ikke engang kender deres egne skærme. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-11-04 18:27

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> sammenlignet med TFT'en, så jeg kunne godt tænke mig at få
> koblet Mac'en til TFT'en sammen med PC'en, så man blot kan

Jeg har haft DVI + Analog koblet til fra samme computer (til
testformål) til min VP201b, uden sveden elektronik mm.

Kai