Skærme
Fijala 3554
Hvilken LCD/TFT skærm bør jeg købe.
Fra : Bjarne

Dato : 29-10-04 08:58

Hej NG jeg har prøvet at få finde ud af om LCD eller fladskærme virker til
spil, er hurtige nok eller ej.
Det er der vist ikke enighed om i denne gruppe.
mit grafikkort er ATI Radeon 9800 PRO, nuværende skærm Sony 420 20"

Hvad skal jeg kikke efter for at få den bedst mulige fladskærm 19" - 20"til
spil som battelfield, CS osv.
er der nogen der har en som godt kan følge med spillene uden hakkeri.
Det er ikke den billigste men den mest velegnet jeg leder efter.

Håber nogen kan hjælpe hilsen Bjarne

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 29-10-04 10:12

On Fri, 29 Oct 2004 09:57:58 +0200, "Bjarne" <bbcas@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>er der nogen der har en som godt kan følge med spillene uden hakkeri.
>Det er ikke den billigste men den mest velegnet jeg leder efter.

Læs eventuelt denne anmeldelse på www.hardware.no

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11159

Denne 20" Dell er lige faldet til ca. 6500 (gearet af HP/Compaq der
har en skærm med samme panel indeni, s-ips).

Det er nok ret smart, at 1600x1200 jo matcher 800x600 også. Så skærmen
er perfekt skarp ved begge de 2 opløsninger. En TFT skærm er ikke
trinløs m.h.t. opløsningen, da pixels ligger i overfladen på den.

Måske skal du vente til næste model fra Dell, for responstider er på
vej nedad. Der kan gå lang tid. Lige udkommet er dog for eksempel
Philips nye 19" med 12 msec respons. Men den kører jo 1280x1024, og
jeg tvivler meget på, at den andet end TN display.

mvh

John

Fra : Morten Snedker

Dato : 29-10-04 10:57

On Fri, 29 Oct 2004 11:11:47 +0200, "JK (at mail dot dk)"
<johnknuhtsen@address.invalid> wrote:

--saks--

>jeg tvivler meget på, at den andet end TN display.

Hvad er TN?

---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 29-10-04 13:07

On Fri, 29 Oct 2004 11:57:14 +0200, Morten Snedker
<morten"udelad"@<udelad>dbconsultdotdk> wrote:

>On Fri, 29 Oct 2004 11:11:47 +0200, "JK (at mail dot dk)"
><johnknuhtsen@address.invalid> wrote:
>

>--saks--

>Hvad er TN?

Det er en panel-type. Ligesom S-IPS.

http://www.prad.de/guide/screen1188.html

siger, at Philips 190S5CS har TN display.

Derudover har man MVA og PVA.

Der er ikke så mange, der ved noget om det.

Men her er en god forklaring på norsk:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=172274

Site prad.de er den bedste reference for s-ips skærme. På
www.tomshardware.com læser man ikke andet end negativt om s-ips.
Desuden er fabrikanterne meget dårlige til at fortælle, hvilket panel
deres skærm har. Som om de ikke er overbeviste om, hvad der er bedst.

mvh

John

Fra : LCO

Dato : 31-10-04 20:54

Bjarne skrev i en meddelelse
> Hej NG jeg har prøvet at få finde ud af om LCD eller fladskærme virker til
> spil, er hurtige nok eller ej.
> Det er der vist ikke enighed om i denne gruppe.

Nej, og det er nok fordi, der er flere ting som spiller ind. Men mest
afgørende, er nok, hvilke krav, man har. Personligt stiller jeg meget høje
krav til skærmens formåen i spil (FPS) som fx BF (DC), og lever skærmen ikke
op til mine krav, kan den være nok så god til andre ting, den vil stadig
ryge retur, som en Dell UltraSharp 2001FP netop gjorde. Andre i gruppen
synes skærmen lever helt op til deres krav (behov), hvilket blot er super
duper for dem.

> [...]
> er der nogen der har en som godt kan følge med spillene uden hakkeri.
> Det er ikke den billigste men den mest velegnet jeg leder efter.

Den bedste måde, efter min mening, er at bestille den man har de største
forhåbninger til (Dell'en i mit eksempel), og så prøve på egne øjne. Du kan
læse nok så mange test og anmeldelser (nogle steder af meget tvivlsom
karakter (købt?)), samt andre folks mening, men i sidste ende er der kun én,
som er relevant, og det er din egen. Det kan højst betyde et mindre bløb til
betaling af fragt (hos Dell dog kun den ene vej), men jeg kan ikke lige
finde på en bedre løsning.
Alternativt kan du, såfremt du kender nogle, som har den skærm du forventer
er en bedste til dine behov, måske låne deres, og så teste i ro og mag. Det
tager dog ikke så lang tid, for enten så er det godt nok, eller også er det
ikke, og det finder man hurtigt ud af, tro mig
Jeg tror dog ikke, at du ikke vil finde en bedre skærm til spil (FPS) end
din nuværende Sony, blandt alle LCD skærme, som p.t. er på markedet.
Mvh.