Skærme
Fijala 3554
Pivot-funktionen, hvor fedt er det?
Fra : Jan

Dato : 28-10-04 16:55

Jeg er på jagt i junglen af 17" fladskærme (er p.t. lun på Samsung 172 X og
Xerox XL775D) og/men er blevet bekendt med begrebet Pivot-funktion. Jeg skal
ha' fundet ud af, om det virkelig er noget jeg har behov for eller ej. Det
skal siges, at jeg ikke arbejder med billedbehandling, men derimod spiller
jeg en del (responstid < 16 ms), og anvender jævnligt Word og Adobe til at
læse/lave dokumenter (+ anvender selvfølgelig Internet Explorer).

1)
Nogen der kan indvie mig i Pivot-funktionen. Er det en genial funktion som
man virkelig vil komme til at bruge, eller er det i praksis for besværligt
at skulle rotere skærmen (hvorfor man undlader at bruge funktionen)?

2)
Skifter billedet automatisk selv når man drejer skærmen, eller skal dette
gøres manuelt hver gang man roterer skærmen (jeg formoder der skal noget
software til)? Skal grafikkortet have en bestemt driver eller lignende?

3) Er en skærm med Pivot mere sårbar end en uden. Med andre ord, kan den i
længden holde til rotationerne. Jeg tænker på selve displayet og på selve
(dreje)foden.

mvh Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-10-04 18:09

"Jan" <nospamjanelne@nospam.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> som man virkelig vil komme til at bruge, eller er det i praksis for
> besværligt at skulle rotere skærmen (hvorfor man undlader at bruge

Ja, den er ok hvis du skal læse sider fra dokumenter og måke ikke lige
gider scrolle. Pivot gør det muligt at skalere en A4/Letter side bedre på
skærmen, da skærme normalt er bredere end de er høje og hvor dokumenter
normalt er det modsatte.

> [...]
> dette gøres manuelt hver gang man roterer skærmen (jeg formoder der
> skal noget software til)? Skal grafikkortet have en bestemt driver

Du skal have et program installeret i forbindelse med skærmen, evt. kan
funktionen være indbygget i skærmdriveren.

--
Bjarke Andersen