Skærme
Fijala 3554
Erfaringer med ClearType
Fra : Bo

Dato : 24-10-04 14:39

Hvad er jeres erfaringer med ClearType? Jeg har forsøgt at bruge det, men
syntes at bogstaverne blev mere utydelige. Det er som om de ser lidt
"støvet" ud. Det er lidt svært at forklare Mine øjne kan ikke rigtig
vænne sig til det. Bruger I det på jeres LCD-skærme?

Link til ClearType:

http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/1.htm?fname=%20&fsize=

Fra : Peter J

Dato : 24-10-04 15:25

"Bo" <b@b.dk> skrev

> [...]
> "støvet" ud. Det er lidt svært at forklare Mine øjne kan ikke rigtig
> vænne sig til det. Bruger I det på jeres LCD-skærme?

Ikke jeg. Jeg har aldrig set fidusen i at gøre teksten uskarp med vilje.
Kravet om skarphed var netop grunden til, at jeg købte en LCD-skærm...

mvh
Peter

Fra : Zulu

Dato : 24-10-04 15:25

Bo wrote:
> [...]
> lidt "støvet" ud. Det er lidt svært at forklare Mine øjne kan
> ikke rigtig vænne sig til det. Bruger I det på jeres LCD-skærme?

Meningerne er meget delte - nogle er for andre (inkl. mig selv) er i mod.
Jeg synes netop at en af fordelene ved en TFT skærm er at den er så skarp,
og som du selv siger så "tværer" CT alt ud.

Zulu

Fra : Bo

Dato : 24-10-04 15:34

Hej med jer

Jeg kan kun være enige med jer.

Fra : Anders Lund

Dato : 24-10-04 16:12

Bo wrote:
> [...]
> "støvet" ud. Det er lidt svært at forklare Mine øjne kan ikke rigtig
> vænne sig til det. Bruger I det på jeres LCD-skærme?

Jeg prøvede at slå det til for nogle måneder siden og i starten var det
underligt at se på. Men nu bruger jeg det fast. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-10-04 23:15

Anders Lund <anders@andersonline.dk> writes:

> Jeg prøvede at slå det til for nogle måneder siden og i starten var
> det underligt at se på. Men nu bruger jeg det fast. :)

Jeg er meget begejstret for ClearType og har ikke slået det fra siden
jeg købte min fladskærm. Det største problem er når man render ind i
et program som har egen fonte som *ikke* har ClearType hints :-/

Kai

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-10-04 16:43

Bo skrev:

> Hvad er jeres erfaringer med ClearType?

Det er vist meget forskelligt fra skærm til skærm og fra bruger
til bruger. Prøv evt. at søge på tidligere indlæg her i gruppen
som omhandler ClearType. Der er ret mange af dem.

http://www.google.dk/groups?as_q=ClearType&as_ugroup=dk.edb.hardware.skaerm&lr=&hl=da

> Jeg har forsøgt at bruge det, men syntes at bogstaverne blev
> mere utydelige.

Hele ideen med ClearType er netop at kantudjævne bogstaverne for
at forhindre, at de kommer til at stå hakkede i kanten. Det er ikke
nødvendigt på en CRT, da den i forvejen slører billedet en anelse.
Det gør en TFT derimod ikke.

> Mine øjne kan ikke rigtig vænne sig til det.

Har du også prøvet at justere ClearType på den side, som du selv
linkede til?

> Bruger I det på jeres LCD-skærme?

Nej. Jeg foretrækker Matrox' Glyph Antialiasing som er en slags
ClearType via hardware i stedet for WinXPs ClearType via software.

--
Hilsen
Madsen