/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
IP-adresser på LAN
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 14-05-01 15:42

Hej,

I et alm. netværk mellem et par Win 9x computere, hvad bør ip-adresserne på
maskinerne være?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.


 
 
Martin Højriis Krist~ (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-05-01 15:49

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
news:9doqv5$7gs$1@news.inet.tele.dk...
> I et alm. netværk mellem et par Win 9x computere, hvad bør ip-adresserne

> maskinerne være?

RFC 1918
10.x.x.x er et bud
192.168.x.x er et andet

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Rasmus Nielsen (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 14-05-01 17:10

> 10.x.x.x er et bud

Hvad med 100.x.x.x, som jeg bruger nu?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.


Martin Højriis Krist~ (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-05-01 17:36

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
news:9dp03l$loi$1@news.inet.tele.dk...
> > 10.x.x.x er et bud
> Hvad med 100.x.x.x, som jeg bruger nu?

Tja, det er svjv ikke en reserveret blok så hvis der er nogen der har disse
ip'er vil du ikke kunne tilgå dem.
Du bør skifte til fx 10.x.x.x

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Martin Sjøberg (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sjøberg


Dato : 14-05-01 20:15



Klasse A: 10.0.0.0 - 10.255.255.255 netmaske: 255.0.0.0
Klasse B: 172.16.0.0 - 172.31.255.255 netmaske: 255.255.0.0
Klasse C: 192.168.0.0 - 192.168.255.255 netmaske: 255.255.255.0

læs mere på http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc1918.html

Martin Sjøberg



Martin Højriis Krist~ (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-05-01 20:21

"Martin Sjøberg" <sjoberg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9dpau7$nr7$1@news.inet.tele.dk...
> læs mere på http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc1918.html

Jaja, den kender jeg godt, men jeg kan på den anden side heller ikke sige
hvad 100.x.x.x er delegeret til. Derfor min tvivl.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Martin Sjøberg (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sjøberg


Dato : 14-05-01 20:28

findes den overhovedet?
(dumt spørgsmål, jeg ved det



Knud Winckelmann (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 14-05-01 22:43

Således skrev "Martin Sjøberg" <sjoberg@mail.tele.dk> i
dk.edb.netvaerk Mon, 14 May 2001 21:27:45 +0200:

>findes den overhovedet?
>(dumt spørgsmål, jeg ved det
>

Arin siger:

IANA (RESERVED-8)
US

Netname: RESERVED-8
Netblock: 96.0.0.0 - 126.255.255.255

Knud
--
Gone With The Wind LITE(tm) by Margaret Mitchell:
A woman only likes men she can't have and the South gets trashed.
-- Fortune file

Asbjorn Hojmark (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 14-05-01 22:07

On Mon, 14 May 2001 18:10:07 +0200, "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

> Hvad med 100.x.x.x, som jeg bruger nu?

De er ikke i brug eller tildelt til noget formål. Netblokken
96.0.0.0-126.255.255.255 er 'Reserved-8'.

Men det gør det ikke mindre forkert at anvende dem i interne net.
Der findes en standard[1] for det, og det er RFC1918, der speci-
ficerer tre områder til formålet.

-A
[1] OK, teknisk set er det en 'best current practice', ikke en
standard.
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Martin Højriis Krist~ (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-05-01 22:42

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
news:gph0gt8n5s0btn6aq531162i9fpvurgca4@news.worldonline.dk...
> > Hvad med 100.x.x.x, som jeg bruger nu?
> De er ikke i brug eller tildelt til noget formål. Netblokken
> 96.0.0.0-126.255.255.255 er 'Reserved-8'.

Ved nogen hvorfor alle disse IP'er er reserveret?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Asbjorn Hojmark (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 14-05-01 22:57

On Mon, 14 May 2001 23:42:12 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>> De er ikke i brug eller tildelt til noget formål. Netblokken
>> 96.0.0.0-126.255.255.255 er 'Reserved-8'.

> Ved nogen hvorfor alle disse IP'er er reserveret?

"Reserved" betyder ikke nødvendigvis, at de er reserveret til
noget særligt formål, men blot at de (endnu) ikke er allokeret
til noget.

Basalt set fungerer det sådan, at IANA allokerer address space
til de regionale registries (ARIN, RIPE og APNIC), til bestemte
formål (som fx. multicast), eller simpelthen reserverer dem til
fremtidig anvendelse. (Dertil kommer de kedelige historier med
organisationer, der har fået et /8).

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.org/networking/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Jesper Skriver (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 15-05-01 00:22

On Mon, 14 May 2001 23:42:12 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:
>"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
>news:gph0gt8n5s0btn6aq531162i9fpvurgca4@news.worldonline.dk...
>> > Hvad med 100.x.x.x, som jeg bruger nu?
>> De er ikke i brug eller tildelt til noget formål. Netblokken
>> 96.0.0.0-126.255.255.255 er 'Reserved-8'.
>
>Ved nogen hvorfor alle disse IP'er er reserveret?

Fordi de ikke er taget i brug endnu, IPv4 skulle gerne holde lidt
endnu ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

cjt (14-05-2001)
Kommentar
Fra : cjt


Dato : 14-05-01 16:34

Ja - eller intervallet mellem 178.16.x.x - 178.31.x.x

Husk at sætte netmasken ens på alle maskiner

Mange hilsner fra
Carsten
cajuth(fjern_xx_dette)@worldonline.dk
-

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9dor74$14qf$1@tnews.inet.tele.dk...
> "Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> news:9doqv5$7gs$1@news.inet.tele.dk...
> > I et alm. netværk mellem et par Win 9x computere, hvad bør ip-adresserne
> på
> > maskinerne være?
>
> RFC 1918
> 10.x.x.x er et bud
> 192.168.x.x er et andet
>
> --
> Med Venlig Hilsen
>
> Martin Højriis Kristensen
> Svar bedes baseret på RFC1855
> Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet
>



Lars Kim Lund (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 14-05-01 23:05

Hej "cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk>

>Ja - eller intervallet mellem 178.16.x.x - 178.31.x.x

Nej!

[RFC-1918]

10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

cjt (15-05-2001)
Kommentar
Fra : cjt


Dato : 15-05-01 19:22

> 172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)

Ja, selvfølgelig er det 172.16.x.x .... sorry!







Lars Kvorning (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kvorning


Dato : 14-05-01 16:52

172.16.xxx.xxx er et tredje bud

--
Med venlig hilsen
Lars Kvorning
"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
news:9doqv5$7gs$1@news.inet.tele.dk...
> Hej,
>
> I et alm. netværk mellem et par Win 9x computere, hvad bør ip-adresserne

> maskinerne være?
>
> Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
>



Martin Højriis Krist~ (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-05-01 17:37

"Lars Kvorning" <kvorning@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:9aTL6.8791$zv2.1254680@news010.worldonline.dk...
> 172.16.xxx.xxx er et tredje bud

172.16/12 faktisk, dvs 172.16.0.0 - 172.31.255.255

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Mickey J (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Mickey J


Dato : 15-05-01 20:32

En klasse A er vel. IP:10.x.x.x Sub: 255.x.x.x

Hvis et net har følgende: IP 10.10.10.1 Sub 255.255.255.0
er det vel stadigvæk et klasse A netværk (selvom klasse C har 255.255.255.0)
??????

Mickey J



Martin Højriis Krist~ (15-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 15-05-01 21:19

"Mickey J" <Mju@mag1.aarhus.dk> skrev i en meddelelse
news:9ds04d$f8i$1@news.inet.tele.dk...
> En klasse A er vel. IP:10.x.x.x Sub: 255.x.x.x
> Hvis et net har følgende: IP 10.10.10.1 Sub 255.255.255.0
> er det vel stadigvæk et klasse A netværk (selvom klasse C har
255.255.255.0)

Hold op med at tænke i klasser. Det er en forældet betegnelse.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Martin Sjøberg (17-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sjøberg


Dato : 17-05-01 14:18

whoops...fandt lige ud af at mit netværk var sat op med 196.x.x.x
adresser...men det har da virket fint indtil nu...



Martin Højriis Krist~ (17-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 17-05-01 16:37

"Martin Sjøberg" <sjoberg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9e0j3v$kfa$1@news.inet.tele.dk...
> whoops...fandt lige ud af at mit netværk var sat op med 196.x.x.x
> adresser...men det har da virket fint indtil nu...

Du har blot ikke kunne tilgå disse adresser på det virkelige Internet

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Martin Sjøberg (18-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sjøberg


Dato : 18-05-01 13:43

ok...fejlen er rettet :)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste