Skærme
Fijala 3554
Pixelfejl på tft-skærm
Fra : Kim

Dato : 20-10-04 17:21

Jeg har for en måned siden købt en 19" TFT-skærm. På skærmen har jeg nu
opdaget 5 pixelfejl, men ved nogle baggrundsfarver er de forskellige fejl
mere tydelige end andre.

Mit spørgsmål er derfor: Er nogle pixelfejl tydeligere på en bestemt
baggrundsfarve end andre?

På forhånd tak...

Fra : iddqd

Dato : 20-10-04 21:22

Kim wrote:

> [...]
> mere tydelige end andre.
>
> Mit spørgsmål er derfor: Er nogle pixelfejl tydeligere på en bestemt

Ja.

Hver pixel på din skærm består i virkeligheden af tre små "lamper" som
så kombineres til at danne de forskellige farver, og en pixelfejl er
ofte at en af de tre "lamper" ikke virker fordi de enten ikke slukker
eller altid er tændte. Det kan derfor eksempelvis betyde at du sagtens
kan vise en helt blå og en helt grøn skærm, mens at en hel rød skærm
opleves som havende en sort prik og en helt hvid skærm får en enkelt
lyseblå pixel.

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-04 22:13

iddqd wrote:
> ofte at en af de tre "lamper" ikke virker fordi de enten ikke slukker
> eller altid er tændte.

Hehe... medfører den første betingelse ikke den anden? De skulle aldrig,
ergo er de altid tændt!

Bortset fra det, så har jeg helt forstået pointen i indlægget, synes bare
ovenstående konstruktion var lidt pudsig..

--
Mvh/Martin K
3 x Le Mans tilskuer - on location...