Skærme
Fijala 3554
strømforbrug ved CRT og TFT?
Fra : Peter T.

Dato : 20-10-04 07:39

Jeg planlægger en udskiftning af mine 2 19" CRT til 2 17" TFT (dual setup)
primært pga. strømbesparelsen. Men en elmåler, som jeg har lånt af
energishoppen i Kbh. fortæller mig, at mine CRT-skærme tilsammen kun bruger
120 watt, hvilket er noget mindre, end jeg havde forventet (jeg havde
satset på omkring 250-300 watt). Og da jeg ikke kan bruge
specifikationerne ved teoretisk strømforbrug omkring TFT-skærme til noget,
da de ikke fortæller om det faktiske forbrug, vil jeg spørge om I ved hvor
meget en TFT-skærm på feks. 17" reelt sluger af watt?

Min plan var at udgiften på 2 TFT-monitors på sigt vil kunne tjenes ind i
bla. sparet strømforbrug på 2-3 år, men nu er jeg altså i tvivl.

Hvor mange år kan en TFT-monitor egentlig holde, når de er dagligt er tændt
i 4-8 timer?

--
"KVINDER PÅ CYKEL TÆNKER FANDME KUN MED RØVEN OG SKULLE SKYDES!!!"
Citat Peter T. efter at han var tæt på at blive majet ned af endnu en

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-10-04 08:49

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev:

> [...]
> CRT-skærme tilsammen kun bruger 120 watt, hvilket er noget mindre,
> end jeg havde forventet (jeg havde satset på omkring 250-300

Man skal passer lidt på med el-målerne. De kan ofte ikke måle det
faktiske forbrug.

> Hvor mange år kan en TFT-monitor egentlig holde, når de er dagligt
> er tændt i 4-8 timer?

Den Philips skærm jeg har kig på har en MTBF på 50.000 timer dvs. der i
gennemsnit skulle gå små 6 år før den fejler, hvis den står tændt
konstant. Hvad man så reelt kan bruge det tal til aner jeg ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter T.

Dato : 20-10-04 18:11

Morten Bjergstrøm leverede følgende historie fra de varme lande:

> Man skal passer lidt på med el-målerne. De kan ofte ikke måle det
> faktiske forbrug.

Det har jeg også hørt før. Jeg spurgte så i Energishoppen om hvorvidt det
passede, da jeg lånte den og de havde ikke hørt om mulige fejlmålinger ved
især apparater med meget elektronik. Spørgsmålet er om hvorvidt det er en
skrøne eller ej, vil jeg lade stå uimodsagt. :)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-10-04 21:07

> [...]
> mulige fejlmålinger ved især apparater med meget elektronik.
> Spørgsmålet er om hvorvidt det er en skrøne eller ej, vil jeg lade

Gode målere kan vist tage hensyn til fasedrejningen som vist er
problemet i forhold til målingen. Det er nok en sådan måler KE udlåner.

Men med billige målere risikerer man fejlmålinger. Jeg husker at en i
dk.forbruger havde prøvet at måle det samlede forbrug for computer,
skærm, printer mv. og det endte lige omkring 0W.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 20-10-04 10:30

On Wed, 20 Oct 2004 06:38:48 GMT, "Peter T."
<pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

>Hvor mange år kan en TFT-monitor egentlig holde, når de er dagligt er tændt
>i 4-8 timer?

En TFT-skærm belyser sig bagfra med et langt lysstofrør, der snørkler
sig udover arealet. Dette rør holder næppe evigt. Det koster ialfald
ikke alverden, men om man sådan kan købe reserve-dele til TFT skærme i
fremtiden, ja, det må fremtiden jo vise.

Resten af skærmen er elektronik og kan holde meget længe. Tænk på et
digital-ur fra 80'erne, hvor de kom frem. Hvem har observeret, at de
er gået til af alder i deres display ?

Så er der ridser på skærmens overflade. Man bør være lidt varsom.

mvh

John

Fra : MAT

Dato : 20-10-04 11:15

> Så er der ridser på skærmens overflade. Man bør være lidt varsom.

Jeg har et par ridser i en nyere TFT-skærm. Gode forslag til reparation af
disse modtages gerne....!

Venligst