Skærme
Fijala 3554
Hvilken Skærm ?
Fra : Bent M

Dato : 17-10-04 10:01

Hej Gruppe.

Da jeg i en anden tråd ikke fik rigtig svar på mit spørgsmål om en Medion
Fladskærm, nok fordi man ikke kender omtalte model, så prøver jeg at
omformulere spørgsmålet .

Jeg er i syv sind, min gamle skærm skal skiftes og jeg tænkte så på en
fladskærm som afløser, nu har jeg så surfet rundt og læst en del om
fladskærme, men kan forstå at det ikke er helt så ligetil, der er det med
responstid opløsning, døde pixels osv, så er det nu det rigtige for mig ?
Og det med antallet af farver !

Men her er hvad jeg skal bruge den til, jeg leger meget med foto's
redigerer, retuchere, printer ud osv, roder lidt med lyd filer, samt
almindeligt E-mail arbejde lidt word dokumenter. mm samt almindeligt
roderi med PC'en, spil forekommer sjældent.
Så er det jeg spørger gruppen, er det så måske bedre med en almindelig skærm
? Og hvis man så vil have en rigtig god en, hvilken bør det så være, jeg vil
gerne have en 19"
Eller er det bedre til mit brug med en fladskærm, som jo hvis man skal have
en god en er dyrere, ikke sandt ??
Eller hvad siger i ?

Mvh Bent

--

Mvh Bent M.

Fra : Bo

Dato : 17-10-04 11:38

Hej Bent

Det kommer an på, hvor meget du vil give for en skærm. 19" er vist
standarden i dag, hvor 17" var det for et par år siden. Jo bedre kvalitet,
jo mindre chance for døde pixels. Hvis du ikke skal bruge den til spil tror
jeg ikke svartiden (ms) er så vigtig for dig. Men der er sikkert andre som
mener noget andet. Hvis du vil give ca. 5.200 kr. for en 19" så har jeg hørt
at denne er god og jeg har faktisk selv lige bestilt den, men ikke fået den
endnu:

HS94PS 19" fra Sony.
http://www.sony.dk/ShowProduct.do?site=odw_da_DK&category=Flatpanel+LCD&product=SDM-HS94P

Ellers vil de "professionelle" i dette forum mene du skal købe denne:

http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/default.asp?s=dkdhs&l=da&m=dkk&c=DK5194&n=&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&pn=0&demo=&gc=&sbc=dkdhsdw&co=&b=DDK_200-23359

Det er smag og behag og et spørgsmål, om man bedre kan li' Audi eller BMW.
Altså begge skærme er i topklassen. Men billigere skærme findes også der er
rigtig gode. Har dog ikke lige undersøgt det marked så meget, da jeg vil ha'
en i topklassen. Andre kan sikkert være behjælpelige her. Ellers kig i
gruppen, da andre stiller samme spørgsmål som dig.

Fra : Bent M

Dato : 17-10-04 12:00

Hej Bo.
Takker for svaret.
Jo men det jeg tænkte på var om det måske var ligesågodt med en CRT
skærm ? Jeg forstår på dig at Medion tft f.eks ikke kan vise så mange
farver som en crt skærm! Betyder det så at det er bedre at redigere foto
på en crt skærm end en flad skærm ? Og er fordelen ved fladskærmen så bare
pladsen den optager på bordet ? Og hvad vil du i givet fald mene er godt
indenfor crt skærme ?

Mange hilsner Bent..

Fra : Bo

Dato : 17-10-04 12:18

Hej Bent

Hvis jeg skal give min personlige mening så er der ingen tvivl om at CRT
(alm. monitorer) er klart bedre en fladskærme. Jeg har selv en EIZO F57 som
jeg købte for 4-5 år siden og den er bare rigtig god. Jeg tror ikke, at der
er nogen TFT skærm der endnu kan slå den. Og så har den jo 32bit farver. Den
kan køre 100 hz i 1024x768 og det er rigtig godt.

Hvorfor skifter jeg så til fladskærm? Jo, jeg har min computer i stuen så
den ser temmelig klodset ud. Designmæssigt er TFT-skærme jo en del pænere.
Nu synes jeg også TFT-skærme har en kvalitet som jeg kan acceptere og derfor
skifter jeg nu. Men ville jeg ha' en skærm som skulle være mindst lige så
god som min nuværende skulle jeg nok vente mange år endnu

Eizo laver nu kun flad skærme, men havde et godt ry inden for alm. skærme.
Hvis jeg skulle lede efter en alm. skærm vil jeg kigge efter Sony eller
Philips.

Hvis du er hamrende ligeglad med design så køb en god alm. monitor der kan
køre 100 hz i 1014x768. 85 hz i den opløsning du skal køre er i hvert fald
et minimum. Du må aldrig "nøjes" med 75 hz. Det flimrer for meget synes jeg.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-10-04 13:35

> [...]
> pladsen den optager på bordet ? Og hvad vil du i givet fald mene er godt

Hej Bent
Hvis der er en computerforetning i nærheden så gå ned og se på skærme de har
udstillet, og du vil opdage at billeder generelt står meget bedre på en god
TFT end på en god CRT, en CRT opdaterer billedet med hvad du har valgt
normalt mellem 85 og 100 gange pr. sekundt hvorimod en TFT kun opdaterer på
den pixel der ændres og da det jo netop er et statisk billede du ser på så
pdaterer den jo ikke men vælg nu en med DVI så slipper du også for den støj
der opstår i forbindelse med converteringerne mellem digital til analog i
GFX kortet og tilbage til digital i TFT skærmen, men prøv at søge lidt
tilbage i denne gruppe eller i Googlegroup og du vil finde en masse gode råd
angående TFT. Jeg selv har aldrig et sekund fortrudt at jeg gik fra 19"
Compaq MV940 til en Medion 18.1" MD7218AR, så uen at råde dig til det ene
eller andet vil jeg opfordre dig til at se for dig selv tag evt. og placer
nogle foto f.eks i TIFF format på en CD og se disse på forskellige skærme
TFT og CRT og vælg den der passer dig bedst (jeg er ikke i tvivl om at du
vælger en 19" TFT med DVI)
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Bent M

Dato : 17-10-04 17:31

> [...]
> TFT og CRT og vælg den der passer dig bedst (jeg er ikke i tvivl om at du

Hej Paul.

tak for kommentarer, nu du har en Medion, kender du så den Medion
MD6245 til 3499 kr som brugsen har på tilbud ? Og har den så de Spec du
nævner og mener den skal have ?

Mvh Bent

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-10-04 19:19

> [...]
>
> tak for kommentarer, nu du har en Medion, kender du så den Medion
> MD6245 til 3499 kr som brugsen har på tilbud ? Og har den så de Spec du

Hej Bent
Jeg kender desværre ikke noget til 19" eren men er meget tilfreds med 18,1"
men hvis du har en Fona eller TDC butik i nærheden så prøv at gå derhen de
plejer at have dem stående.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Bo Møller

Dato : 17-10-04 12:56

Hejsa, tror lige jeg hellere må få en ting på det rene her....

> Det er smag og behag og et spørgsmål, om man bedre kan li' Audi eller BMW.
> Altså begge skærme er i topklassen.

Audi eller BMW?
Hvis du vil prøve at forklare at begge skærme er i topklasssen ved at
sammenligne med to gode bilmærker, så vælg to gode bilmærker

--

// Moelleren

Fra : FAM.MERRILD

Dato : 18-10-04 08:35

Hej
har haft en medion 19 og den var ikke special god
meget dårlige farver ikke egnet til spil
har nu en LG Flatron L1910s 19
den har godt nok 25ms men,da den har s-ipspanel betyder det ikke noget
fungere godt i feks.spil
kan købes til en rigtig god pris flere steder fra 3000kr
køb den og du bliver garanteret tilfreds
M.Merrild