Skærme
Fijala 3554
Flad skærme og HZ
Fra : Bo

Dato : 16-10-04 13:08

Hej

Kan man bruge Hz på samme måde på flad skærme som alm. normale skærme?
F.eks. der f.eks. står at en Fladskærm kører 60 hz i DVI'en på 1280x768 hvad
er det så at sammenligne med på en normal skærm? For 60hz er jo ren flimmer
på en normal skærm.

P.T. har jeg en Eizo F57 og kører 1024x768 i 100hz. Hvordan kan jeg
sammenligne det med en flad skærm?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 17:39

"Bo" <b@b.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
flimmer
> på en normal skærm.
>
> P.T. har jeg en Eizo F57 og kører 1024x768 i 100hz. Hvordan kan jeg

Har lige fået en ny pc med en 17" lcd skærm som køre i 1280 x 1024 i 60 hz
flimmefri.
Jeg har læst et eller andet sted men kan ikke huske hvor, at sådan en skærm
er bygget op med 1280 små lamper verticalt og 1024 små lamper horizontalt og
at 60 hz er nok til at vise et skærmbilled flimmerfrit.

Jeg kan sige at mit skærmbilled står bare enormt flot.

Kim Michael Larsen

mail : kimila snabel a mail dot dk

Fra : Bo

Dato : 16-10-04 19:28

Hej Kim

Tak for dit svar.

Jeg har bestilt en Sony SDM HS94PS 19". Jeg har læst at den kører 60 hz i
DVI tilslutningen så jeg er glad for det du skriver. Det beroliger mig
meget.

Fortsat god weekend.

Bo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-10-04 23:57

Bo skrev:

> Kan man bruge Hz på samme måde på flad skærme som alm. normale
> skærme?

Nej.

> F.eks. der f.eks. står at en Fladskærm kører 60 hz i DVI'en på
> 1280x768 hvad er det så at sammenligne med på en normal skærm?
> For 60hz er jo ren flimmer på en normal skærm.

En billedrørsskærm (CRT) som kører f.eks. 60 Hz, vil genoptegne
billedet 60 gange i sekundet ved at en stråle fejer hen over en
forsforbelægning inde i billedrøret og det vil ske uanset om der
sker en forandring i det billede som skærmen viser eller ej.
60 gange i sekundet er ikke nok til at vores hjerner opfatter
det som flimmerfrit (nogle gør, men det er de færreste).

Skærmbilledet på en fladskærm (TFT), vil kun blive genoptegnet,
hvis der foregår en forandring. Hvis du f.eks. sidder og læser
et indlæg i en debatgruppe samtidig med at du flytter lidt rundt
på musen, så markøren fiser hen over skærmen, vil en TFT kun
genoptegne pixels på de steder, hvor musemarkøren befinder sig,
så du kan ikke helt sammenligne Hz på en CRT med Hz på en TFT.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 17-10-04 20:40

> [...]
> genoptegne pixels på de steder, hvor musemarkøren befinder sig,
> så du kan ikke helt sammenligne Hz på en CRT med Hz på en TFT.

Hmm - hvad er Hz så på en tft? Det interval den kontrollerer om
den_skal_genoptegne en pixel? Eller?

// Yoc.

Fra : Hans

Dato : 17-10-04 22:17

Søren Aaholm Møller wrote:

> Hmm - hvad er Hz så på en tft? Det interval den kontrollerer om
> den_skal_genoptegne en pixel? Eller?

Nej - En tændt pixel forbliver tændt indtil matrixcontrolleren slukker den
igen.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-10-04 22:17

Søren Aaholm Møller skrev:

> Hmm - hvad er Hz så på en tft? Det interval den kontrollerer om
> den_skal_genoptegne en pixel? Eller?

Hvis jeg har forstået det rigtigt, (hvilket jeg ikke er 100 % sikker
på at jeg har!), så er Hz-angivelsen på en TFT lidt misvisende, for
den genoptegner ikke skærmbilledet medmindre der sker en forandring,
så en TFT, koblet til grafikkortet digitalt, som står og viser et
fast billede, bliver ikke opdateret, og har derfor heller ingen Hz.

Videosystemet i en computer opererer blot i Hz, så derfor vil du se,
at der står f.eks. 60 Hz i Windows, men det kunne lige så godt være
20 eller 40 Hz for billedet vil stadig virke lige roligt på en TFT,
når der ingenting sker på skærmen. Det er ikke tilfældet på en CRT
da skærmbilledet altid bliver opdateret, uanset om der sker noget
på skærmen eller ej.

Først når der sker en forandring i skærmbilldet, er der behov for
genoptegning på en TFT og det sker ved at en pixel lyser op i det
område, hvor der sker en forandring.
Genoptegningen i det område kan man så evt. vælge at angive i Hz,
men det er vel nærmere millisekunder man bruger som angivelse på
TFT-skærme. Altså, den tid det tager i millisekunder for en pixel
at lyse op og slukke igen.

Millisekunder kan dog omregnes til Hz, hvilket fremgår af følgende
side: <http://www.neoseeker.com/Hardware/faqs/kb/21,54.html>.
Som du ser i skemaet på ovenstående side, så vil en TFT, som kører
med en refresh rate på 20 ms, svare nogenlunde til en CRT, som
bliver genoptegnet med 50 Hz, men altså kun i de områder, hvor der
sker en forandring af skærmbilledet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nikolaj W.

Dato : 19-10-04 19:32

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> når der ingenting sker på skærmen. Det er ikke tilfældet på en CRT
> da skærmbilledet altid bliver opdateret, uanset om der sker noget

.... Og dog, det er noget skidt hvis det kun er 20Hz, hvis du forhurtige
bevægelser, ville du miste nogle af punkterne, hvor det objektet har været.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-10-04 21:18

Nikolaj W. skrev:

> ... Og dog, det er noget skidt hvis det kun er 20Hz, hvis du
> forhurtige bevægelser, ville du miste nogle af punkterne, hvor
> det objektet har været.

Okay. Jeg havde blot forstået det sådan, at hertzen ikke havde
nogen indflydelse på det, men det har den så åbenbart alligevel.

Hvis man skal tro på skemaet på den side, som jeg henviste til
tidligere(*), så ligger min Viewsonic VP201s på hvad der svarer
til omkring de 50 Hz, da det er et 20 ms-panel. Ifølge skærmen
selv, kører den 60 Hz.

Jeg spiller ikke meget, men ser ofte film på den og har ikke
oplevet problemer med ghostning, eller hvad det nu end hedder.

Kan man så sige, at det er hertzen der bestemmer, hvor hurtigt
skærmen genoptegner de steder, hvor der er behov for genoptegning?
Her vil jeg så bare mene, at det på en TFT er refresh raten i
millisekunder og ikke hertzen man burde gå ud fra, men som nævnt
tidligere, så er jeg ikke 100 % sikker på emnet. Det er ret så
forvirrende synes jeg.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 21:37

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> tidligere(*), så ligger min Viewsonic VP201s på hvad der svarer
> til omkring de 50 Hz, da det er et 20 ms-panel. Ifølge skærmen

Skemaet er fint nok. Det er ren matematik.

> [...]
> millisekunder og ikke hertzen man burde gå ud fra, men som nævnt
> tidligere, så er jeg ikke 100 % sikker på emnet. Det er ret så

Frekvensen er bare reciprokværdien af refreshraten.

Dvs. frekvens=1000ms/refreshraten (i ms)

Og refreshraten (i ms)=frekvensen/1000ms

En TFT-skærm med en refreshrate på 16ms svarer til en frekvens på
62,5Hz

En CRT skærm med en frekvens på 85Hz svarer til en refreshrate på
11,8ms

Skærmene fungerer så i praksis vidt forskelligt opdateringsmæssigt,
hvilket betyder, at 60Hz eller 16ms på en TFT-skærm er helt roligt,
mens det flimrer voldsomt på en (PC) CRT-skærm (60Hz på et TV er roligt
men det har en årsag som bare komplicerer tingene endnu mere).
Det kompliceres yderligere af, at du på en del 16ms skærme kan vælge en
frekvens på 70hz eller højere. Hvad det så betyder er et godt
spørgsmål.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-10-04 22:00

Morten Bjergstrøm skrev:

> Skemaet er fint nok. Det er ren matematik.

Ok. Matematik har aldrig været min stærke side, så det er derfor
jeg tager mine forbehold ved at sige, at jeg ikke er sikker på
emnet. Hvis der var fejl i skemaet, ville jeg temmelig sikkert
ikke opdage det. :)

> En TFT-skærm med en refreshrate på 16ms svarer til en frekvens
> på 62,5Hz
>
> En CRT skærm med en frekvens på 85Hz svarer til en refreshrate
> på 11,8ms

Aha.

> [...]
> TFT-skærm er helt roligt, mens det flimrer voldsomt på en (PC)
> CRT-skærm (60Hz på et TV er roligt men det har en årsag som

Og det må så være fordi at CRT-skærmen opdateres hele tiden mens
TFT'en kun opdateres når der er behov for det, men spiller man
spil eller ser video, er der vel også ofte behov for at den bliver
opdateret hele tiden og så kan opdateringshastigheden pludselig
blive en flaskehals.

Det er dog stadig ikke helt så sort og hvidt, så vidt jeg ved,
for der er vist også forskel på paneltyperne, som John nævner i
<news:90q9n05q4kbshi2onvr0schkqhnqfvs9ub@4ax.com>, så man bliver
vel nærmest nødt til at prøve sig frem, indtil man finder et panel,
som lever op til ens krav.

> Det kompliceres yderligere af, at du på en del 16ms skærme kan
> vælge en frekvens på 70hz eller højere. Hvad det så betyder er
> et godt spørgsmål.

Hmm, ja det lyder sært.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-10-04 22:23

> Og det må så være fordi at CRT-skærmen opdateres hele tiden mens
> TFT'en kun opdateres når der er behov for det,

Ja det må det være.

> men spiller man
> spil eller ser video, er der vel også ofte behov for at den bliver
> opdateret hele tiden og så kan opdateringshastigheden pludselig
> blive en flaskehals.

Lige netop. Det er også netop ved sådan brug, at TFT-skærme med en
langsom refreshrate kan give anledning til slør.

> [...]
> <news:90q9n05q4kbshi2onvr0schkqhnqfvs9ub@4ax.com>, så man bliver
> vel nærmest nødt til at prøve sig frem, indtil man finder et

Ja det er uhyre kompliceret. Jeg er selv i gang med at finde en TFT-
skærm som afløsning for min gamle CRT-skærm, der giver mig hovedpine
(lige nu sidder jeg og bruger min stationære via min bærbar ved hjælp
af fjernkontrol over netværket - ikke helt optimalt). Min "research" om
emnet har næsten bare gjort mig mere forvirret end jeg allerede var i
starten selvom jeg dog tror jeg har fundet den skærm jeg vil have.

> Hmm, ja det lyder sært.

Ja jeg har heller ikke lige kunnet greje den. Men måske det kan have
noget med frameraten i 3D-skydespil at gøre?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-10-04 19:12

Morten Bjergstrøm skrev:

[Mulighed for 70 Hz på visse 16 ms. paneler]

> Ja jeg har heller ikke lige kunnet greje den. Men måske det
> kan have noget med frameraten i 3D-skydespil at gøre?

Bare jeg vidste det, men det har måske noget med det at gøre ja.

--
Hilsen
Madsen