Skærme
Fijala 3554
Skærmopløsninger
Fra : Bo

Dato : 16-10-04 13:04

Hej

Når man køber en skærm i dag, er de fleste vel i 4:3 format. Så hvorfor er
det muligt at være forskellige opløsninger i 1280, f.eks.:

1280x768 (Forholdet 0.60)
1280x960 (forholdet 0,75)
1280x1024 (forholdet 0,80)

Er 1280x960 ikke at foretrække, da det netop giver et 4:3 format. Vil de
andre ikke "forvrænge" en smule?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Palle

Dato : 16-10-04 13:13

"Bo" <b@b.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1280x960 (forholdet 0,75)
> 1280x1024 (forholdet 0,80)
>
> Er 1280x960 ikke at foretrække, da det netop giver et 4:3 format. Vil de

De andre forvrænger ikke. Det svarer blot til, at du ændrer størrelse på et
vindue. Vinduet viser det, der kan være der, men uden forvrængning.
Undtagelse: Hvis du strækker et baggrundsbillede på skrivebordet...

Fra : Anders Lund

Dato : 16-10-04 13:50

Palle wrote:

> De andre forvrænger ikke. Det svarer blot til, at du ændrer størrelse på et
> vindue. Vinduet viser det, der kan være der, men uden forvrængning.

Ahh... det passer ikke helt. Ja, man får alt indholdet med i vinduet,
men tingene er ikke lige så høje i 1280*1024, som de er i 1280*960.
Pixelmæssigt sker der ikke nogen forvrængning, men det brugeren får i
hovedet ser lidt anderledes ud.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 16-10-04 13:16

Bo wrote:

> Når man køber en skærm i dag, er de fleste vel i 4:3 format. Så hvorfor er
> det muligt at være forskellige opløsninger i 1280, f.eks.:

Tænker du på at du kan vælge forskellige opløsninger på samme skærm
eller hvofor forskellige skærme har forskellige "max" opløsninger?

> Er 1280x960 ikke at foretrække, da det netop giver et 4:3 format. Vil de
> andre ikke "forvrænge" en smule?

Jo, det vil de gøre på skrivebordet. Hvis du ser en film i fuld skærm,
vil du (typisk) få sorte bjælker i toppen og bunden på en skærm i
1280*1024 og sorte bjælker i siderne ved 1280*768. Altså, hvis
skærmarealet fysisk er 4:3 format.
Nogle film afspillere vil måske strække billedet, så det fyldet helt ud
til kanterne og så vil det kunne se underligt ud.

Hvorfor 1280*1024 er blevet standarden for fladskærme og ikke 1280*960,
ved jeg ikke. Det lyder måske federe med 1024 end 960.

Personligt ville jeg helst have en widescreen skærm, men det er (efter
en hurtig søgning) vist nok kun Apple som laver dem - og så betaler man
kassen for dem. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Dr.Ralph

Dato : 17-10-04 07:24

> [...]
> 1280x960 (forholdet 0,75)
> 1280x1024 (forholdet 0,80)
>
> Er 1280x960 ikke at foretrække, da det netop giver et 4:3 format. Vil de

De fleste CRT skærme er i 4:3 format, og derfor er 4:3 opløsninger at
foretrække.

17",18" og 19" TFT er i 5:4 format fra naturen af, da de jo viser 1280X1024
naturligt, som jo er en 5:4 opløsning.

20" TFT er som lavet i i 4:3 format, da de viser 1600X1200 naturligt, som
jo er en 4:3 opløsning.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph