Skærme
Fijala 3554
Dell 2001 FP igen igen.
Fra : LCO

Dato : 13-10-04 22:20

Sidder også og savler over denne skærm, men:

1) De af jer som har denne skærm, hvilken opløsning spiller i spil i? Med
andre ord; det de færreste grafikkort, som kan køre FPS (FarCry, Doom3 osv.)
i 1600 x 1200, er man så "tvunget" til at spille i 800 x 600, eller kan man
anvende andre ikke "navtive" opløsninger, fx 1024 x 768.

2) Som det fremgår af Dells hjemmeside er der to forskellige farver
(allerede afklaret i en tidligere tråd), men det ser altså også ud som om de
af design er forskellige, tænker på den nederste kant af skærmen.
Skærmene kan ses her:
Dual Tone Grey: http://kortlink.dk/ce9
Midnight Grey: http://kortlink.dk/cea

Og det er altså Dual Tone Grey, hvor det ser ud til at være et panel under
skærmen, mens det ikke er der på Midnight Grey versionen.
Mvh.

Fra : Jacob Mygind

Dato : 14-10-04 09:30

LCO wrote:
> Sidder også og savler over denne skærm, men:
> Og det er altså Dual Tone Grey, hvor det ser ud til at
> være et panel under skærmen

Panelet under skærmen er højtalere der kan købes som ekstraudstyr

Mvh
Mygind

Fra : LCO

Dato : 14-10-04 16:43

Jacob Mygind skrev i en meddelelse

> Panelet under skærmen er højtalere der kan købes som ekstraudstyr

Ohhh ser man det, takker for svaret.
Mvh.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-10-04 18:11

> Ohhh ser man det, takker for svaret.
> Mvh.

Og denne højttaler kan absolut ikke anbefales til andet et bip bip lyde fra
pc'en - det er penge ud ad vinduet at købe dette som ekstra udstyr :)

Køb hellere et par gode højttalere ved siden af - det rykker meget bedre.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-10-04 18:15

> [...]
> i 1600 x 1200, er man så "tvunget" til at spille i 800 x 600, eller kan man
> anvende andre ikke "navtive" opløsninger, fx 1024 x 768.

Jeg spiller så mange spil som muligt i 1600X1200 - men ikke alle spil kan
klare dette, og så kører jeg ned i 1024X768 eller 800X600.

800X600 er optimalt det næstbedste for en 1600X1200 native TFT skærm at
spille i, da man så lige nøjagtigt anvender halvdelen af pixels - og dette
medfører et næsten lige så godt billede som det originale 1600X1200
billede.

Men da lige netop Dell 2001Fp efter manges mening er den TFT, der nok er
blandt de bedste til at nedkalere til en given opløsning (nogle TFT'er ser
virkelig forfærdelige ud i andet end den optimale opløsning) så er 1024X768
absolut til at holde ud at spille i - faktisk ser det efter min mening ret
fedt ud - meget tæt op ad 800X600, men ikke helt så godt (men man får den
større opløsning)- men afgjort efter min bedste overbevisning acceptabelt.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : LCO

Dato : 14-10-04 18:28

Dr.Ralph skrev i en meddelelse

> [...]
> større opløsning)- men afgjort efter min bedste overbevisning acceptabelt.

Takker for svaret, lader til der kun er en ting at gøre, nemlig bestille én
og så evt. benytte de 14 dages fortrydelsesret, hvis det ikke er "godt nok".
Mvh.

Fra : E. Jensen

Dato : 16-10-04 11:29

> Takker for svaret, lader til der kun er en ting at gøre, nemlig bestille
én
> og så evt. benytte de 14 dages fortrydelsesret, hvis det ikke er "godt
nok".

Håber du deler erfaringerne med gruppen :)

mvh E

Fra : LCO

Dato : 17-10-04 19:31

E. Jensen skrev i en meddelelse
> én
> nok".
>
> Håber du deler erfaringerne med gruppen :)

Skal jeg nok, hvis jeg altså gør det, for..jeg ER stadig meget i tvivl om
det er for tidligt at købe fladskærm, og i stedet vente på OLED skærmene som
skulle blive meget bedre og billigere (nok ikke lige i starten) i forhold
til det niv. fladskærme er på p.t.
Personligt tror jeg (fordi jeg spiller MEGET FPS), at jeg vil få meget mere
glæde af en ny CRT (fx Sony G520, evt. lettere brugt) end en fladskærm som
fx Dell'en. Desuden er Dell'en også ved at være "gammel" ikke mindst fordi
udviklingen går meget hurtig på området.
Ak-ja det er vanskeligt.
Mvh.

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 18-10-04 04:35

> Personligt tror jeg (fordi jeg spiller MEGET FPS), at jeg vil få meget
> mere glæde af en ny CRT (fx Sony G520, evt. lettere brugt) end en
> fladskærm som fx Dell'en.

Det troede jeg også, så jeg købte mig en Sony E530 i marts måned. Tja,
det skulle jeg så aldrig have gjort!

Jeg fik mig en lettere skæv skærm, som efter måneder blev byttet til en
F520, der til gengæld var lettere uskarp i det ene hjørne.
Efter 7(!) måneder fik jeg endelig min ret, og byttede den oprindelige
E530 til en ViewSonic VP201b med S-IPS panel.

Og man kan sige meget om Sony-skærme, men de bliver _aldrig_ så skarpe
som en fladskærm i samme prisleje. Og vores VS er blevet godkendt af
kæresten i Battlefield 1942

Det skal så nævnes, at Sony ikke producerer CRT-skærme mere.
Ikke engang InfoCare kan skaffe dem, og det var en af grundende til, at
min sag trak så lant ud.

CRT er dødt her. Jeg er ked af, at jeg lige skulle ind og svitse fingrene
i 7 måneder for at indse det.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : LCO

Dato : 18-10-04 14:53

Lene Skov Mikkelsen skrev i en meddelelse

> [...]
> min sag trak så lant ud.
>
> CRT er dødt her. Jeg er ked af, at jeg lige skulle ind og svitse fingrene

Du har ret mht. anskaffelse af en ny Sony CRT skærm, jeg kan i hvert fald
ikke finde nogle med de normale søge sider, som jeg kunne i sidste uge! Jeg
vidste godt, at Sony var holdt op med at lave CRT skærme under 20", men det
er åbenbart helt slut nu :( Ville ellers godt have været en af de sidste
ejere af en helt ny G520, som kunne bruges indtil OLED tager over.
Nå, må se at få bestilt den Dell.
Mvh.

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 18-10-04 22:29

> [...]
> ikke finde nogle med de normale søge sider, som jeg kunne i sidste uge!
> Jeg vidste godt, at Sony var holdt op med at lave CRT skærme under 20",

Ja, det har det været siden der i foråret, men på det tidspunkt har der
jo så stadig været nogle få i butikkerne. Men jeg fejlmeldte min skærm
et par dage efter modtagelsen i marts, og det tog InfoCare 2½ måned at
finde ud af, at den ikke blev produceret mere. Og heller ikke G520 eller
F520, selvom sidstnævnte ellers var på deres hjemmeside.

> Ville ellers godt have været en af
> de sidste ejere af en helt ny G520, som kunne bruges indtil OLED tager
> over. Nå, må se at få bestilt den Dell.

Hihi!

- Lene
http://piv.nu/

Fra : E. Jensen

Dato : 16-10-04 11:28

> [...]
> større opløsning)- men afgjort efter min bedste overbevisning acceptabelt.

Er det slet ikke muligt at køre 1024x768 hvor skærmen ikke nedskalerer, men
hvor der i stedet kommer en sort kant udenom selve billedet ? Er det mon
noget der afhænger af skærmen eller grafikdriveren ?

mvh E

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 16-10-04 16:06

> [...]
> hvor der i stedet kommer en sort kant udenom selve billedet ? Er det mon
> noget der afhænger af skærmen eller grafikdriveren ?

Hejsa,

Det er muligt, iflg anandtechs review.

// Yoc.

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 16-10-04 20:18

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

> [...]
> spille i, da man så lige nøjagtigt anvender halvdelen af pixels - og dette
> medfører et næsten lige så godt billede som det originale 1600X1200

Ikke nødvendigvis, det kommer an på panelet. Visse skærme, eks. ViewSonic
VP201 (kan ikke huske hvilket panel det er) kører native 1600x1200, men
skalerer sjovt nok bedre til 1024x768 i følge nogle reviews jeg har set.

/Lasse

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 16-10-04 20:46

"Lasse Houmøller" <lasseFJERN@ankiroDETTE.dk> wrote in message

> [...]
> VP201 (kan ikke huske hvilket panel det er) kører native 1600x1200, men
> skalerer sjovt nok bedre til 1024x768 i følge nogle reviews jeg har set.

Heh, okay det var samme panel som DELL's 2001fp. Så burde de jo skalere
ens...

/Lasse

Fra : Esben

Dato : 16-10-04 21:31

"Lasse Houmøller" <lasseFJERN@ankiroDETTE.dk> skrev i en meddelelse
ViewSonic

> Heh, okay det var samme panel som DELL's 2001fp. Så burde de jo skalere
> ens...

Det kommer vel an på om controlleren i skærmen er den samme.

--
Esben

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 17-10-04 06:34

"Esben" <nospam@gruf.land> wrote in message

> "Lasse Houmøller" <lasseFJERN@ankiroDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> ViewSonic

> Det kommer vel an på om controlleren i skærmen er den samme.

Tja, men mon ikke den er det? Jeg ved det ikke...

/Lasse

Fra : Dr.Ralph

Dato : 17-10-04 07:19

> Tja, men mon ikke den er det? Jeg ved det ikke...
>
> /Lasse

Controlleren i Viewsonic og Dell er IKKE ens.

Ved ikke hvilken, der er at foretrække, men den der er i Dell'en er meget
rost - netop fordi den nedskalerer så godt og har mange andre fordele -
bla. evnen til at vise andre opløsninger uden at nedskalerer ved simpelthen
at gøre billedet fysisk mindre, når der f.eks skal vises 1024X768.

Man kan altså selv vælge om Dell 2001FP skal nedskalerer til en given
opløsning eller blot vise den ønskede opløsning uden at nedskalere.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Zulu

Dato : 17-10-04 15:40

Dr.Ralph wrote:
> Man kan altså selv vælge om Dell 2001FP skal nedskalerer til en given
> opløsning eller blot vise den ønskede opløsning uden at nedskalere.

Kan man ikke det på de fleste TFT-skærme? Min 20" LG 2010P kan i hvert fald
også...

Zulu

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 18-10-04 04:27

> Man kan altså selv vælge om Dell 2001FP skal nedskalerer til en given
> opløsning eller blot vise den ønskede opløsning uden at nedskalere.

Det kan ViewSonic VP201b også - både i skærmens menu og via driveren (i
hvert fald på mit nVidia-kort). Jeg kan også vælge at skalere på 3
forskellige måder.

Jeg har selv allerede kørt en del i 800x600, og har intet at klage over -
men som tidligere nævnt, så har jeg heller intet rimeligt at sammenligne
med.

Men en af de ting, jeg klart bedst kan lide ved min VS (i forhold til
Dell'en, som er meget populær for tiden) er dens pæne lige tynde kanter
hele vejen rundt. Så ser den ikke så kluntet ud, hvis pivot-funktionen
en dag skulle bruges.

Og jeg må sige, at VS var flinke at snakke med, da jeg spurgte til
panelet i min skærm. Det skal de have ros for!

God nat :)

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-10-04 09:26

> [...]
> Dell'en, som er meget populær for tiden) er dens pæne lige tynde kanter
> hele vejen rundt. Så ser den ikke så kluntet ud, hvis pivot-funktionen

Jeg ved ikke, hvilken Dell 2001FP, du lige har kigget på, men begge mine
Dell 2001FP har præcis samme tynde kant hele vejen rundt om skærmen, som
din VS 201 har :)

Knapperne på Dell'en er mere tydelige og ikke så diskrete, som på din VS
201 - men til gengæld finder jeg foden på VS201 mere klodset at kigge på
end på min Dell 2001FP - men begge skærme er efter min mening flotte og ret
minimalistisk udformede, når man tager panelets str. i betragtning.

Dell 2001FP har så også både 2 USB stik på siden af selve panelet og 2 stk.
USB på bagsiden, hvilket jeg finder er ret praktisk.

Men vi er nede i flue-k.epper afdelingen for at finde de helt store
forskelle på disse 2 lækre TFT skærme.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 18-10-04 22:26

> Jeg ved ikke, hvilken Dell 2001FP, du lige har kigget på, men begge mine
> Dell 2001FP har præcis samme tynde kant hele vejen rundt om skærmen, som
> din VS 201 har :)

Okay, jeg ved så ikke, om der er forskellige slags. Men alle 2001fp'erne
på Google ser således ud:

http://images.anandtech.com/reviews/monitor/dell/ultrasharp2001fp/pivot.jpg

> [...]
> på end på min Dell 2001FP - men begge skærme er efter min mening flotte
> og ret minimalistisk udformede, når man tager panelets str. i

Det er så netop fodens udformning, jeg ikke kan lide hos Dell. Den er
måske mindre, men for... Dell'et

> Dell 2001FP har så også både 2 USB stik på siden af selve panelet og 2
> stk. USB på bagsiden, hvilket jeg finder er ret praktisk.

Ja, hvis man ofte bruger USB, kan jeg sagtens se pointen. Min VS har 4 bag
på, og det vil ikke ændre ret meget for mig, om jeg brugte dem eller ej.

> Men vi er nede i flue-k.epper afdelingen for at finde de helt store
> forskelle på disse 2 lækre TFT skærme.

Uden tvivl. Smag og behag.
Men jeg vil da også give mine iagtagelser.

- Lene
http://piv.nu/