Varmt vand - alt for sommer-varmt
Fra : News

Dato : 14-05-01 14:31

Som dansker glæder man sig jo altid over når det endelig bliver sommer og
solen banker ned fra en skyfri himmel, men jeg er ved at få et problem med
dette.

Jeg har et akvarie på kontoret, der desværre ligger under tager på 3. sal i
en ældre bygning, og hvor der ikke er air-condition. Det betyder at
rumtemperaturen kommer op på 30 grader, og derfor sniger akvarievandet sig
efterhånden op på ind til videre 28 grader.

Findes der en metode til at nedsætte temperaturen på? (Andet end at kontakte
arbejdstilsynet Jeg kunne forestille mig et lille "water-condition"
anlæg

Det er et 128 L. akvarie.

--
/Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-05-01 15:04

News <nono@nono.no> skrev i en news:9dommh$pld$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
kontakte
> arbejdstilsynet Jeg kunne forestille mig et lille "water-condition"

Jeg kender selv til problemmet, da jeg bor øverts oppe på 4 sal.

Du kan ikke gøre så meget andet end at slukke for lyset og så kun have det
tændt om aftenen.
28 grader skulle ikke være noget problem for de fleste fisk, først hvis
termometeret viser 32grader +
begynder det at blive kriminelt.

Hvis du har kassen kan du da godt købe et køleapperat til dit akvarie, det
er meget dyrt
over 5300 for det billigste.

Carsten

Fra : Kent Christensen

Dato : 14-05-01 17:06

"Lars Bo" <nono@nono.no> skrev i en meddelelse news:9dommh$pld$1@news.inet.tele.dk...

UDDRAG:
> [...]
>
> Findes der en metode til at nedsætte temperaturen på? (Andet end at kontakte
> arbejdstilsynet Jeg kunne forestille mig et lille "water-condition"

Hej Lars Bo

Under en kraftig hedebølege for et par år siden fandt jeg på at opstille en kraftig
ventilator foran et af mine akvarier. På det tidspunkt var vandet 30-32 grader varmt,
og så begynder det jo at blive noget kriminelt for mange akvariefisk. Mit lille forsøg
så ud til at virke, i hvertfald kunne ventilatoren holde temperaturen på 3-4 grader under rumtemperaturen. Det er ikke nogen
mirakel-løsning, men den kan da bruges.

Du kunne jo også servere Whiskey "on the rocks" til dine fisk, - med mange "rocks" og
kun lidt Whiskey .

Vh
Kent

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-05-01 18:23

Du kan evt. slukke varmelegemet, men husk lige at regne lidt på det,
om temperaturen vil dale til under den kritiske temperatur for dine
fisk og planter. vands varmefylde er 4200 J / grad /L, hvad luft har
aner jeg ikke. Stol dog ikke blindt på beregningen, betragt den som
grov. Og husk på dit akvaries overfladeareal.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Denmark, Copenhagen
ICQ: 110297734

Fra : Martin Heller

Dato : 14-05-01 21:20

Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
> Du kan evt. slukke varmelegemet, men husk lige at regne lidt på det,
> om temperaturen vil dale til under den kritiske temperatur for dine
> fisk og planter.

varmelegemet er vel med termostat og skulle derfor
gerne slukke af sig selv, hvis vandet bliver for varmt.
Ellers ville jeg også slukke det med det samme, for
så er det nok det, som er problemet.

Fra : Aardvark

Dato : 14-05-01 21:17

Det ER et problem i denne varme...mit 'store' akvarie (har 3) steg til 27 i
dag...og varme-fætteren var slukket....dette kan kun skyldet indendørs
opvarmning fra sol mv....såå....
Vi må hellere håbe på dårligere vejr ))

/Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-05-01 16:08

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> wrote in message

> Vi må hellere håbe på dårligere vejr ))

Jeg håber nærmere at du får meget døje med at holde temperaturen nede i den
nærmeste fremtid

mvh
Jan

Fra : Tom Manczak

Dato : 14-05-01 21:29

> varmelegemet er vel med termostat og skulle derfor
> gerne slukke af sig selv, hvis vandet bliver for varmt.
> Ellers ville jeg også slukke det med det samme, for
> så er det nok det, som er problemet.

Det jeg mente med at slukke varmelegemet var, at temperaturen om
natten ville kunne falde, forhåbentlig til et par grader under den
normale temperatur med varmelegeme, og dermed give solen "et par
ekstra grader" at varme op, og temperaturen i akvariet (såfremt baljen
er stor nok) ville ikke blive så høj, da opvarmningen har en lavere
starttemperatur.

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-05-01 00:01

> [...]
> aner jeg ikke. Stol dog ikke blindt på beregningen, betragt den som
> grov. Og husk på dit akvaries overfladeareal.

Det hjælper ikke en lyd at slukke for varmelegmet, for det er allerede
slukket, når temperaturen
kommer der op hvor det bliver kritisk.
Selvom temperaturen i lokalet evt. falder drastisk, vil der gå et par
dage før end vandet har mistet
så meget varme at der måske skal tændes for varmen igen. Hvormange
minuter tror du egentligt at
et almindeligt varme legeme, i et almindeligt akvarie kører på en
sommer? Aner det ikke men det er ikke
ret mange. Lyset giver rigtigt meget varme til akvariet.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-05-01 17:46

> Det hjælper ikke en lyd at slukke for varmelegmet, for det er
allerede
> slukket, når temperaturen
> kommer der op hvor det bliver kritisk.

Hvis den normale temperatur er 25 grader, og den falder (efter nogen
tid) til f.eks. 23 eller 24 grader når varmelegemet er slukket, så har
solen / rumtemperaturen 1-2 grader mere som skal varmes op. I stedet
for at nå en max temperatur på fx 29C, når varmelegemet er tændt, vil
det måske kun nå 27-28 stykker med slukket varmelegemet, såfremt
startemperaturen er de nævnte 23-24 grader. dette afhænger naturligvis
fuldstændig af akvariets størrelse. Små akvarier->mindre vand at varme
op, dermed kræves der mindre energi og tid for at varme det op til en
bestemt temperatur, og store akvarier kræver mere tid og energi at
varme op. "efter nogen tid" er naturligvis også en variabel som vil
afhænge af akvariets størrelse.

> Selvom temperaturen i lokalet evt. falder drastisk, vil der gå et
par
> dage før end vandet har mistet
> så meget varme at der måske skal tændes for varmen igen.

Det modsatte gælder også.

> [...]
en
> sommer? Aner det ikke men det er ikke
> ret mange. Lyset giver rigtigt meget varme til akvariet.

Det aner jeg heller ikke, men det er selvfølgelig ikke mange. Evt
kunne man slukke lyset, såfremt planterne kan klare det.

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 14-05-01 21:56

Ved ikke hvor du bor henne, men jeg har nogle brugte køleanlæg stående -
godt nok med nogle ret kraftige kompressorer på.
Bor du i det nordlige jylland, kunne du evt kigge forbi - hvis du er til det
mere avancerede ). Jeg skal vel have ca 400 kr. stykket.

mvh Ivan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 14-05-01 22:04

"Terrarieforeningen AHS - Aktive Herpetologers Sammenslutning, box 121, DK-
9400 Nr. Sundby" <ahs.krybdyr@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> mere avancerede ). Jeg skal vel have ca 400 kr. stykket.

For 2 år siden, var temperaturen i mit 250 liters flere gange oppe over 30
grader, uden hverken fisk eller planter tog det mindste skade, så jeg tror
ikke problemmet er så stort.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069