belle & sebastian
Fra : etta

Dato : 14-05-01 14:16

så det nævnt her et par gange og hentede en 10-12 sange... HVAD FANDEN ER
DET!!! er det endnu en hypet kitch-ting eller hyr? er det kun mig eller
emmer det fælt af grydehår, sygekassebriller og islandske sweatere?

etta

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-05-01 16:14

> [...]
> DET!!! er det endnu en hypet kitch-ting eller hyr? er det kun mig eller
> emmer det fælt af grydehår, sygekassebriller og islandske sweatere?

Det er DELVIST en hypet kitch-ting, men mange af deres ting lever faktisk op
til hypen. Grundlæggende lyder de vel som en blanding af Simon & Garfunkel,
Tindersticks, Lou Reed og the Smiths. Forskellen på dem og så mange andre
bands inspireret af klassikerne er, at deres bedste sange mere eller mindre
lever op til forbillederne. Mange af deres melodier er mindeværdige og
forsangeren Stuart Murdoch er en genial tekstforfatter når han er i sit es.
(Andre gange kan han være lidt for nuttet og/eller studendikos)

Deres speciale er indsigtsfulde og humoristiske sange om neurotiske og
sortsynede outsider-teenagepiger. Hvis dette tema ikke tiltaler een, vil man
måske få svært ved at lære at holde af gruppen. . . .

Deres bedste plade er nok den første, "Tigermilk", selvom det også er deres
mest 'pubertets'-agtige.

Deres bedste sange inkluderer bl.a. "The Boy With the Arab Strab", "Is It
Wicked Not To Care", "Judy & the Dream of Horses", "Fox in the Snow", "The
State I'm In", "We Rule the School" og "Expectations".

Michael

Fra : John Fogde

Dato : 14-05-01 20:12

Hey

Jeg kan ganske godt lide B&S, men foretrækker nok deres anden og
tredje frem for den første og den seneste. Hvis jeg skulle sammenligne
dem med en andre ville jeg nævne Nick Drake på hans Bryter Layter
plade. B&S er specielle og første gang jeg hørte dem syntes jeg de var
rædselsfulde, men efter nogle gennemlytninger faldt jeg ret hårdt for
dem. De er pretentiøse på en sjov måde, men det ville klæde dem at
forny sig lidt. Den nye plade er bedst, når den lyder som Bacharach,
og det gør den alt for sjældent.

John

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-05-01 21:41

De er pretentiøse på en sjov måde, men det ville klæde dem at
> forny sig lidt. Den nye plade er bedst, når den lyder som Bacharach,
> og det gør den alt for sjældent.

Rygterne siger at de selv har erkendt at de trænger til fornyelse. Den nye
plade VAR vist nok problematisk og lettere traumatisk for dem at indspille.
Før den forestående koncert er de vistnok gået i "rock 'n
roll"-træningslejr, så deres lyd kan få lidt mere 'hår på brystet' - i hvert
fald i live-sammenhæng. De stræber efter sigende lidt efter den Velvet
Underground-agtige garage-lyd, der var på den første CD. De spiller vistnok
også en cover-version af Sex Pistols "Pretty Vacant"!!

Intronummeret på den nye CD var efter min mening det bedste - og det lød
lidt a la Ennio Morricone, synes jeg. . . .

Michael

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-05-01 21:43

> Før den forestående koncert er de vistnok gået i "rock 'n
> roll"-træningslejr, så deres lyd kan få lidt mere. . . .

Der skulle naturligvis stå turne i stedet for koncert!

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 20-05-01 18:13

On Mon, 14 May 2001 16:14:23 +0100, "Michael Thomsen" <mus-mit@fynbib.dk> wrote:

>Deres bedste sange inkluderer bl.a. "The Boy With the Arab Strab"

En sang jeg er meget utilfreds med, især da den er blevet brugt
som titelnummer, da det gør det stort set umuligt at finde noget
Arab Strap materiale på Napster.