Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
farvefilm eller s/h til scanner??
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 14-05-01 14:16

Jeg kunne godt lige bruge et godt råd her!

Jeg har lige købt en Canoscan FS 2710, som jeg i øvrigt synes scanner ganske
fremragende (æd den, Nikonfans .
Jeg solgte hele mit mørkekammer fordi min plan var at få filmene fremkaldt
på et prof. lab og så scanne dem ind. Jeg har altid kun lavet s/h og min
tanke var at fortsætte. Jeg har så fået anbefalet Roskilde fotolab, men de
laver ikke s/h. De anbefalede mig så noget der hedder Lotus eller Info (?)
og evt. også Black & White i Kbh. Men nu er det så at de digitale
genialiteter går op for mig. Hvorfor fotografere på s/h film? Hvorfor ikke
bare fotografere på farve og så scanne det ind som s/h eller lave det om i
photoshop? Er der nogen der kan oplyse en digi-newbie om det skulle blive et
ringere resultat ved at bruge farve til s/h. Er det ikke også billigere at
få fremkaldt farvefilm?

Tim Lerche Sørensen

Fra : Amund Johansen

Dato : 14-05-01 20:13

"Tim Lerche Sørensen" wrote:

> [...]
> ringere resultat ved at bruge farve til s/h. Er det ikke også billigere at

   Hei,
fargefilm fanger ikke alltid struktur og nyanser på samme måte som
s/h-film.
Skal du bevare dette bør du fotografere med den s/h-film som gjør det
på en måte du liker. Du kan få fremkalt s/h-film billig hvis du
bruker Ilford XP2 Super eller Kodak sin s/h-film for C41.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Rune Baess

Dato : 15-05-01 10:02

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message
> Jeg kunne godt lige bruge et godt råd her!
>
> Jeg har lige købt en Canoscan FS 2710, som jeg i øvrigt synes scanner
> ganske fremragende (æd den, Nikonfans .

OK, herr Canonfan, som Amund også skriver er (en del) S/H-film bedre end
farve når det kommer til lysomfang, altså bedre DMax, (exposure range /
latitude) og det kommer også til udtryk når du scanner den.
(forudsat din Canon har nok Dmax til at fange den...)

Da du med din Canon ikke behøver at bekymre dig om at Teknologier som
Digital ICE ikke virker med S/H film, er der sikkert lidt at hente der...

> [...]
> laver ikke s/h. De anbefalede mig så noget der hedder Lotus eller Info (?)

Black & White i borgergade taget samme pris for at fremkalde S/H, E6 og
C41 -
så det da en glimrende mulighed.

> [...]
> photoshop? Er der nogen der kan oplyse en digi-newbie om det skulle blive
> et ringere resultat ved at bruge farve til s/h.

Du kan få udmærkede resultater at konvertere farvebilleder, man skal blot
gøre det med at bruge "Channel Mixer" funktionen under Photoshop og derpå
sætte et flueben i "Monochrome"... Så kan man selv styre fra hvilke
farvekanaler indputtet til grey skal være, lidt i stil med at bruge Gul/rød
filtre til S/H fotografering....