Hvor meget eddikesyre
Fra : Karl

Dato : 31-10-04 22:33

I min 300 liter vandtank er der ca. 100 liter til rest. Jeg vil gerne have
tanken
afkalket. Hvis jeg nu lader ca. 10Liter eddikesyre ligge i bunden af
tanken sammen med vandet og til foråret
skyller, støvsuger og skyller endnu flere gange
mon så ikke det er sagen og helt godt.????

--
Hilsen Karl

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-10-04 13:52

Karl skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> tanken sammen med vandet og til foråret
> skyller, støvsuger og skyller endnu flere gange
> mon så ikke det er sagen og helt godt.????

Det er en ti procents opløsning, så det er i hvert fald ikke for stærkt. Men
det afhænger jo af, hvor meget kalk, der er i din tank. Når en given mængde
kalk er opløst, så mister syren sin effekt, og er der meget kalk, så kan du
risikere, at du skal gøre det igen og igen. Er syren først "død" eller
neutraliseret, så hjælper tiden ikke noget, syren er nedbrudt.

Lader du syren står 24-48 timer, så burde al kalken være væk, forudsat at
opløsningen er stærk nok, naturligvis. Har du mulighed for at kigge ned i
tanken, evt med et spejl? Er der fortsat kalk, så må du jo gentage
proceduren indtil alt kalk er væk.

Er der meget kalk, så plejer jeg at bruge en opløsning på ca 25-40%
afhængigt af formålet, og jeg bruger almindelig 38% eddikesyre. På den måde
går det lidt hurtigere, men det er naturligvis også noget dyrere i de
mængder.

Problemet er jo, at kalken ikke kun sidder i bunden af tanken, men navnlig
på siderne og i "vandlinjen" hvis tanken har stået med den samme mængde
gennem længere tid. Så er det en stor tank, er det svært at få fjernet al
kalk, med mindre man har mulighed for at vende tanken om på siderne, eller
ved at bruge en masse syre.

Kalkophobninger kan være en grobund for bakterier og alger, så det er rart,
at tanken ikke har alt for store kalkaflejringer...

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-11-04 11:26

Da der givetvis sidder kalk på hele tankens overflade er det ikke
tilstrækkeligt at fylde eddikesyre i de resterende 100 liter vand.
Der skal fyldes en blanding af 38% eddikesyre og vand i forholdet
1:10 for bare at opnå en styrke som almindelig eddike har.
Hele tanken skal fyldes op og hvis du har mulighed for at sætte en
pumpe på, så vandet fra udløb kan sendes retur til påfyldningen,
vil det give cirkulation og dermed forøge den effekt som skal til
for at få en god rensning. Der skal ny syreopløsning frem til
kalken hele tiden ellers går processen i stå som Claus skriver.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Karl

Dato : 04-11-04 15:45

> Kalkophobninger kan være en grobund for bakterier og alger, så det er
rart,
> at tanken ikke har alt for store kalkaflejringer...
>
> Claus

Hvad gør jeg så for ikke at få bakterier og alger, såfremt jeg er ligeglad
med de resterende kalkaflejringer.
Hedder det så brintoverilte eller lignende?

--
Hilsen Karl

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-11-04 14:08

> [...]
>bakterier og alger, såfremt jeg er ligeglad
>med de resterende kalkaflejringer.
>Hedder det så brintoverilte eller lignende?

Hej Karl,

Ja det har du ganske ret i, kalken betyder ikke så meget.
For at fjerne grønalger kan du anvende klorin, såfremt det er en
rustfri tank skal det være en svag opløsning max 60 part pr.
million i fire timer. Er det en plasttank har styrken ikke den
store betydning.
Du kan også anvende Rodalon.

Har man en plasttank er der en stor risiko for lidt indtrængen af
lys, og det er det der skal til for at algerne trives.
Jeg har selv en rustfri tank, hvor der ikke kan slippe lys ind i
gennem slangerne. Vandet tappes af om efteråret og der
gennemskylles et par gange om foråret.

Mvh/Harding