Fotografering på SA
Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 28-10-04 22:04

I al stilhed er der tilsyneladende indført regler for fotografering på
statens arkiver, selvom det vist kun er RA, der "reklamerer" for dem:

http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/fotoregel.htm
Fotografering af arkivalier med eget udstyr på Statens Arkivers
læsesale

Statens Arkiver tilbyder sine brugere, at de i begrænset omfang kan
foretage fotografiske optagelser med eget udstyr som supplement til de
kopieringsmuligheder, der i forvejen tilbydes.
Fotografiske optagelser af arkivalier skal ske således, at:

* arkivalierne ikke lider fysisk overlast
* regler og øvrige vilkår for benyttelse af arkivalier, herunder
ikke umiddelbart tilgængelige arkivalier, overholdes

Fotografering kan finde sted i begrænset omfang, typisk som optagelse
af enkelte arkivaliestykker (dokumenter, kort, tegninger) eller
enkeltopslag i protokoller.

Hvad må ikke fotograferes?
Arkivalierne må i forbindelse med fotografering ikke udsættes for
unødigt slid, nedbrydende faktorer m.m. Derfor må der ikke anvendes
håndskannere, scanningspenne og lignende materiel, der forudsætter en
hårdhændet fysisk kontakt mellem optageudstyr og arkivalier. Det er
heller ikke tilladt at benytte medbragte kopimaskiner.

Desuden gælder, at arkivalier ikke må fotograferes, hvis:
- de er i fysisk dårlig stand
- de stilles til rådighed efter dispensation fra
tilgængelighedsfristen i henhold til arkivloven, OG der som vilkår for
benyttelse er fastsat kopieringsforbud eller begrænsninger for brug og
opbevaring af kopier.
- de er omfattet af et generelt kopieringsforbud begrundet i
tilgængelighed (fx nyere kirkebøger)

Hvordan?
Der skal i hvert enkelt tilfælde indhentes tilladelse til at
fotografere med eget udstyr. Tilladelse indhentes ved personlig
henvendelse ved læsesalsvejledningen.
Fotografering skal i øvrigt finde sted, så det afstedkommer færrest
mulige gener for de øvrige arkivbenyttere.

Hvor
Læsesalspersonalet anviser, hvor fotografering kan foregå.

Andre muligheder
Statens Arkiver tilbyder også andre kopieringsmuligheder. Spørg
læsesalspersonalet.

Rigsarkivet den 3. marts 2003

Inge Bundsgaard
Arkivchef
Publikumsafdelingen

-------------

Jeg bemærker især, at man vil forsøge at "begrænse" downloadningen
..... øh jeg mener fotograferingen af arkivalier, så man kun må tage en
enkelt side af gangen, og skal spørge om lov hver gang.

Minder det her ikke om et eller andet?

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : aafe

Dato : 29-10-04 05:00

On Thu, 28 Oct 2004 23:04:27 +0200, Kaj Ahlburg wrote:

>I al stilhed er der tilsyneladende indført regler for fotografering på
>statens arkiver, selvom det vist kun er RA, der "reklamerer" for dem:

Såvidt jeg umiddelbart kan se, er der ikke kommet ændringer på det
område. Og min erfaring er, at disse regler i nogen grad skal tolkes:

Hvis det drejer sig arkivalier man må fotokopiere på arkivets
fotokopimaskine(r), må man også affotografere det med sit eget
fotografiapparat (typisk digitalkamera).

Når man affotograferer med sit eget fotografiapparat, må man ikke lave
store foranstaltninger og falbelader, der kan forstyrre andre
arkivbrugere, men på LAK har man f.eks. et decideret kopirum, som man
kan gå ind i, og på RA kan det typisk foregå i forlokalet.

Jeg har hørt noget om, at man ikke må bruge blitz, men det gælder
tilsyneladende kun på selve læsesalen, og skyldes altså hensynet til
de andre arkivbrugere.

Når man diskret og uden store foranstaltninger og falbelader som
f.eks. stativopstilling, blitz osv. affotograferer med et lille
digitalkamera ved det naturlige lys, siger man almindeligvis heller
ikke noget til det, hvis det sker på selve læsesalen.

Når det drejer sig affotografering uden blitz, af filmet materiale fra
film/fichelæsernes skærme, og det ligeledes foregår diskret og uden
store foranstaltninger og falbelader, siger man almindeligvis heller
ikke noget til det.

Dermed er der kun to begrænsende kriterier tilbage, nemlig spørgsmålet
om, i hvilken stand arkivaliet er, og spørgsmålet om, hvorvidt der er
tale om, arkivalier der *ikke* er såkaldt umiddelbart tilgængelige,
eller ej.

Når det drejer sig om arkivaliets slidmæssige tilstand og/eller alder,
kan man godt få et nej til at fotokopiere det, og alligevel få et ja,
til at affotografere det med sit eget medbragte digitalkamera. Det
afgørende kriterie er, hvorvidt det skader/slider for meget på
arkivaliet, og der er folks egne medbragte digititalkameraer jo meget
mere skånsomme end fotokopieringsapparaterne.

Når det drejer sig om arkivalier, der ikke er umiddelbart tilgængelige
efter arkivlovens bestemmelser, kan man kun få lov til at kigge i
disse efter ansøgning og dispensation. Og sådanne arkivalier må man
naturligvis hverken kopiere eller affotografere, med mindre
selvfølgelig, man også får dispensation til at kopiere/affotografere.
Men, selvom man evt. får lov til at affotografere, gælder
tilgængelighedskriteriet stadig, således man altså ikke må
offentliggøre en affotografering af et arkivalie, så længe det falder
udenfor rammerne for umiddelbart tilgængelige arkivalier.

Når det gælder f.eks bøger fra læsesalens bibliotek, er kriteriet,
hvor gamle/slidte bøgerne er. Og der gælder det, at man får nej til at
kopiere, hvis bøgerne enten er meget gamle, eller slidtilstanden er
dårlig, men at man alligevel godt kan få ja til at affotografere med
> [...]

>.... øh jeg mener fotograferingen af arkivalier, så man kun må tage en
>enkelt side af gangen, og skal spørge om lov hver gang.

Når nu man skal spørge om lov i hvert enkelt tilfælde, betyder det så,
at man skal hen til skranken 25 gange og bede om lov, hvis man f.eks.
vil affotografere 25 sider fra f.eks. en bog: Nej, det betyder det
ikke i praksis. I praksis henvender man sig i skranken med den pgl.
bog, og beder om lov til at affotografere de pågældende 25 sider, der
altså her gælder for eet enkelt tilfælde.

For mit eget vedkommende har jeg aldig fået et nej til at
affotografere noget som helst, ligesom jeg heller ikke har oplevet
større undersøgelser og foranstaltninger i forbindelse med at jeg har
spurgt. Men, der hører det selvfølgelig med til beretningen, at jeg
heller aldrig har bedt om lov til at affotografere noget jeg ikke
måtte - ligesom jeg naturligvis heller ikke har affotograferet noget
jeg ikke måtte.

Når det drejer sig om affotografering fra mikrofiche eller mikrofilm
-læsernes skærme med mit lille digitalkamera, har jeg aldrig spurgt om
lov, og er heller aldrig blevet korrekset for at gøre det, idet det
filmede materiale i almindelighed er umiddelbart tilgængeligt, og
fordi det jo ikke med rimelighed kan siges at være til gene for andre,
at jeg uden foranstaltninger, halløj og falbelader snupper nogle
billeder af det skærmen viser.

Min oplevelse af det er, at arkiverne i praksis ikke forsøger at
hindre arkivbrugerne i at fotokopiere og eller affotografere, og
heller ikke har anlægger noget mængdekriterie. At arkiverne derimod
værner om:

1. At arkivalierne ikke må lide overlast.
2. At andre brugere ikke må forstyrres uforholdsmæssigt meget.
3. At tilgængelighedskriterierne bliver overholdt i praksis.

med venlig hilsen

Arne

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 29-10-04 19:30

On Fri, 29 Oct 2004 05:59:39 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

>Såvidt jeg umiddelbart kan se, er der ikke kommet ændringer på det
>område. Og min erfaring er, at disse regler i nogen grad skal tolkes:

Det beroliger mig meget, hvad du fortæller om dine praktiske
erfaringer.
Jeg fokuserede meget på, at man kun måtte affotografere et enkelt
dokument eller kort, og altså ikke kunne komme til at tage en hel sag
på f.eks. 50 sider.
Forstået sådan, at kun arkivet havde lov til det. I så fald ville jeg
da hellere betale gebyr for at fotografere, end at sætte dem igang med
at kopiere.
Det var også lidt svært at se, hvordan digital affotografering uden
(ekstra) kunstigt lys kunne skade de gamle materialer mere end en
fotokopiering.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 04-11-04 14:27

On Thu, 28 Oct 2004 23:04:27 +0200, Kaj Ahlburg
<kahlburg@post5.tele.dk> wrote:

snip

>Rigsarkivet den 3. marts 2003
>
>Inge Bundsgaard
>Arkivchef
>Publikumsafdelingen

OK, så Inge Bundsgaard er blevet Arkivchef - dér

Jeg traf hende for en del år siden - faktisk da hun holdt et foredrag
om det nye RA-byggeri i Ørestaden, ved en DIS-Generalforsamling, hvor
jeg selv i øvrigt var ordstyrer.

Men efterfølgende havde jeg en længere dialog med hende, netop om
scanning (som på det tidspunkt var det "store dyr" i åbenbaringen) og
hvorvidt man skulle kunne scanne med en håndscanner til en bærbar,
direkte fra Arkivalierne.

Bekymringen gik dengang på, hvorvidt disse ville tage skade af det
lys, de udsattes for - en bekymring, jeg nok i nogen grad var med til
at mane i jorden med international undersøgelsesresultater af
lysbølgelængder og hvad ved jeg.... )

Inge er en meget moderne og fremadrettet dame (i hvert fald i
sammenligning med arkivvæsenets øvrige gamle nokkefår), så muligvis
har vi allerede dengang fået taget brodden af "fremtiden" -
digitalkameraerne...?

Venligst
John