Programmet Brothers Keeper
Fra : John Rasmussen

Dato : 28-10-04 17:59

Hjælp !!
Jeg er løbet ind i et meget besynderligt problem. Jeg underviser i
programmet BK6, derfor har jeg installeret det på efterhånden mange PCer,
både i undervisningslokaler og ved de elever der har købt programmet. Det
har aldrig givet mig problemer. Programmet fungere bare perfekt.
Forleden var der så en af mine elever der ikke kunne få det til at virke på
sin computer. Jeg har så besøgt vedkommende, og det er mig umuligt at få
programmet til at virke på denne maskine. Det er en forholdsvis ny PC, ca
3-4 år gammel med styresystemet XP, der er Installeret en hel del
programmer, bl.a. nogle billedbehandlings programmer. Vedkommende har købt
Programmet BK6 på normal måder på en CD ved Chris Oxholm. Jeg har prøvet at
installere BK6 både med den nu købte CD og med min egen lidt ældre version.
Begge optræder ens, altså forkert på den pågældende PC.
Når vi installerer programmet BK6 er det som om alt i installationen
forløber korrekt. Starter vi så programmet efter installationen, så ser det
ud til at virke, indtil man trykker på menuliniens punkt "Rediger" så sker
der ikke noget, man kommer ikke ind i vinduet rediger en person. Alle de
andre menupunkter virker tilsyneladen perfekt. Åbner vi en eksisterende
database, kan vi f.eks. fint se en anetavle, men altså ikke komme ind og
redigere en person. Meget mærkeligt.
Installere vi det gamle BK5 på den samme PC, så virker det helt perfekt, der
er altså ikke de samme problemer. Det er bare ærgerligt at vi ikke kan få
den nye version af BK6 til at virker
Er der nogle der kan hjælpe os ?
Hilsen
John Rasmussen

Fra : aafe

Dato : 28-10-04 18:36

On Thu, 28 Oct 2004 18:58:48 +0200, "John Rasmussen" wrote:

> [...]
>sin computer. Jeg har så besøgt vedkommende, og det er mig umuligt at få
>programmet til at virke på denne maskine.

Jeg kan ikke hjælpe konkret med det pgl. problem, men jeg vil
alligevel minde om, at der ind imellem kan opstå konflikter mellem
eksisterende programmer og det ene eller det andet residente program
som f.eks personlig firewall og/eller antivirus skjold osv.

Og hvor der ikke tidligere har været sådanne konflikter, kan de f.eks
komme ind i billedet i forbindelse med opdatering af et sådan resident
program eller opdateringer på selve platformen (styresystemet).

Det kan derfor være en god ide, hvis man får denne type problemer, at
prøve at slå de residente programmer fra, og se om dette gør nogen
forskel.

med venlig hilsen

Arne

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : John Rasmussen

Dato : 28-10-04 20:10

"aafe" <intet@svar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kan derfor være en god ide, hvis man får denne type problemer, at
> prøve at slå de residente programmer fra, og se om dette gør nogen

Om der ligger et resident program på den pågældende maskine er jeg usikker
på. Men det vil jeg prøve at undersøge. Det der så menes er vel at vi skal
prøve at fjerne det eller de residente programmer.
Tak for ideen.
Med venlig hilsen
John Rasmussen

Fra : aafe

Dato : 28-10-04 20:58

On Thu, 28 Oct 2004 21:10:28 +0200, "John Rasmussen" wrote:

> Om der ligger et resident program på den pågældende maskine er jeg usikker
>på. Men det vil jeg prøve at undersøge. Det der så menes er vel at vi skal
>prøve at fjerne det eller de residente programmer.

Ja, lige præcis. Men, du behøver ikke afinstallere det blot for at
prøve. Det er tilstrækkeligt at lukke det eller de programmer ned. Og
her tænker jeg først og fremmest på sådan noget som anti-virus
programmer og såkaldt personlige firewalls.

Jeg har desværre ingen erfaring med XP, hvorfor jeg ikke kan forklare
konkret, hvordan du f.eks. kan slå XP's indbyggede personlige firewall
fra. Men, med programmer som f.eks. ZoneAlarm og AVG-Antivirus kan man
højreklikke på programikonerne i skærmens nedre højre hjørne, og
simpelthen vælg afslut.

> Tak for ideen.

Det var så lidt. Men, selvom jeg ikke kan garantere at problemet
ligger her, er det altid fornuftigt lige at prøve denne mulighed af.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-10-04 22:48

aafe wrote:

> [...]
> fra. Men, med programmer som f.eks. ZoneAlarm og AVG-Antivirus kan man
> højreklikke på programikonerne i skærmens nedre højre hjørne, og

Nu er der jo en fidus ved XP: Lav et gendannelsespunkt og slet, afinstallér
og omkonfigurer derefter alt hvad der kan tænkes at have indflydelse. Hvis
det ikke hjælper, kan du bare vende tilbage til dit gendannelsespunkt og
maskinen er som uberørt. Keine Hexerei, nur Filurendreierei

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-10-04 18:49

Scripsit John Rasmussen:

> [...]
> så ser det ud til at virke, indtil man trykker på menuliniens
> punkt "Rediger" så sker der ikke noget, man kommer ikke ind i

Det eneste jeg kunne forstille mig var at BK6 måske lægger datafilerne
i en anden mappe end BK5, f.eks. under dokumenter i stedet for sammen
med selve programmet. Der kunne i så fald være noget med XP's
sikkerhedsopsætning så BK6 forsøgte at skrive til en mappe brugeren
havde læserettigheder men ikke skriverettigheder til. Det ville kræve
at han havde sat sin maskine op med flere brugere og at I måske ikke
havde taget det så nøje med hvilken af brugerne I loggede på med da I
installerede.

Lars Erik Bryld

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 28-10-04 19:14

On Thu, 28 Oct 2004 19:48:44 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
Lars Erik Bryld <larserik@dadlnet.invalid> wrote:

> [...]
>at han havde sat sin maskine op med flere brugere og at I måske ikke
>havde taget det så nøje med hvilken af brugerne I loggede på med da I

normal installasjon så legges programmet under c:/programmer/Brother
Keeper 6/
Som default så lages det så en mappe som heter Data for selve
databasen og derunder kommer så to mapper for henholdsvis Bilder og
extern textfiler.

Mappen som heter data, kan med fordel legges på et annet drev om dette
er tilgjengelig eller en annen plass på maskinen hvor man har
personelige datafiler som man vil ha oversikt over, bla. hvis man vil
ta en general kopi av alle personlige filer

Det er en vesentlig forskjell mellom BK5 hvor man laget en spesiell
mappe for BK5 og for BK6 som legges inn som et vanlig windows program.

Til problemet, kan det være at brukeren ikke har
administrasjonsrettigheter til maskinen?

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : John Rasmussen

Dato : 28-10-04 20:16

"Otto Jørgensen" <otjoerge%øføø%@online.noAWAY> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Til problemet, kan det være at brukeren ikke har
> administrasjonsrettigheter til maskinen?

Vi har prøvet at bruge et andet drev til datafilerne, nemlig A: drevet,
altså en diskette. Det virkede heller ikke.
Det er en privat hjemmecomputer hvor vi har instaleret andre programmer,
derfor er der ikke nogle administrationsbegrænsninger for os. Så det er nok
ikke der fejlen skal findes, tror jeg.
Med venlig hilsen
John Rasmussen

Fra : Brothers Keeper

Dato : 29-10-04 04:19

"John Rasmussen" <john.rasmussen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor er der ikke nogle administrationsbegrænsninger for os. Så det er
> nok ikke der fejlen skal findes, tror jeg.

For det første kan du ikke anvende drev A (diskette) til at placere dine
databasefiler, drevet er alt for langsom og der er slet ikke plads.
Databasefilerne må heller ikke placeres i et bibliotek hvori der indgår de
danske bogstaver æøå.

For at løse problemet vil jeg forestå afinstallere programmet - IKKE
SLETTE - derefter installere programmet igen. Afinstallationen sker fra
Windows XP's Kontrolpanelets Tilføj og fjern funktion.
Det der formentlig er sket er en konflikt mellem en eller flere af styre
filerne, det er dem der hedder DLL efter punktumet.

Såfremt dette ikke løser problemet, er I velkommen til at kontakte mig
telefonisk - se Hjælp - Teknisk assistance.

Bedste hilsner fra
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@bk6.dk - www.brotherskeeper.dk

Fra : John Rasmussen

Dato : 28-10-04 20:01

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> at han havde sat sin maskine op med flere brugere og at I måske ikke
> havde taget det så nøje med hvilken af brugerne I loggede på med da I

Når vi instalerer BK6 foreslår programmet at der oprettes en mappe direkte
under den samme mappe som programmet ligger i, og foreslår det skal hede
"data". det er det vi har gjort. Derfor mener jeg ikke det kan være
skrivebeskyttet. Vi har envidere prøvet at lave en diskette på en anden PC
hvor BK6 virker. Den diskette virker hellerikke i den fejlramte PC. Vi har
naturligvis her husket at skifte over til A drevet.
Den fejlramte PC har ikke flere brugere.

Fra : Morten G. Overgaard

Dato : 28-10-04 22:08

Hej John.

Sædvanligvis vil skriveproblemer ikke vise sig allerede ved opstart
og første valg af Rediger - først senere.

Problemet kunne skyldes en konflikt mellem Alt-R opsætningen i maskinen
og modsvarende setup i den danske BK-udgave.
Du kan afprøve teorien ved at skifte sprog til engelsk.
Det gøres således:
Fra hovedmenuen vælg "Hjælp" -> vælg sprog -> english og prøv at klikke i
Edit
Hvis default-person-data-billedet nu fremkommer som forventet - har du
fundet årsagen!

Håber denne test vil kunne hjælpe dig/jer videre.

Mvh Morten