Har jeg temperaturproblemer ??
Fra : Peter

Dato : 28-10-04 12:56

Hej.

Mit bundkort er et MSI KT880 -Delta FSR, og jeg har en AMD XP 1800+ monteret
på dette.

Jeg har 45 graders system temp, og mellem 58 og 63 graders CPU temperatur.

Hvor skal jeg sætte ind for at få noget mere køling på CPU´en ??

Maskinen skal være så støjsvag som muligt, hvorfor jeg har en 400W Chill
strømforsyning og en Actic Cooling 2 TC køler på CPU´en.

Men jeg er noget ked af at temperaturen er så relativt høj.

Jeg har lige skiftet bundkort fra et MSI KM2M Combo-L, og det har desværre
givet en temperatur forøgelse på CPU´en på ca. 10 grader.......
System temp på det gamle bundkort kan jeg desværre ikke huske.....

Mvh.
Peter

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 03-11-04 20:45

Det er for varmt. Min 1700+ er på 39-41 grader med billig køler. Punkt
1: tjek, om du har husket et ultratyndt lag kølepasta, at køleren sidder
rigtigt, og at du ikke er kommet til at give den for meget strøm med det
ny bundkort.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Peter

Dato : 03-11-04 23:20

Hej.

Det er en XP1800 t-bred som jeg køre ved 1,425V, det er den laveste spænding
hvor den køre stablit.
Så vidt jeg husker må den køre helt op til 1,5 (eller er det 1,65 v ??)

Jeg har skiftet til en Termaltake Pipe101 og på denne sat en ventilator.....
Jeg har desuden sat en ventilator i bagsiden af mit kabinet.

Disse ting har givet et fald til ca. 51 grader CPU og 38 grader system, det
er jo en del, men det betyder jo desværre samtidig at maskinen siger en del
mere......
Og da den skal opfylde følgende i rækkefølge, bliver ventilatoren nok pillet
ud igen:
1. Støjsvag/lydløs !
2. Ydelse

Jeg har både prøvet silver kølepasta og almindeligt kølepasta, og men kan
ikke rigtigt se en forskel.....
Og ja, jeg giver kun processoren et helt tyndt lag.....
Men om det er tyndt nok er jo spørgsmålet.....
Jeg smøre det på i et tyndt lag med en finger -
herefter plejer jeg normalt at rokke lidt fra side til side lidt med køleren
efter montage, for at arbejde det overskydende pasta ud.....
Er det mon ikke en ok fremgangsmåde ??

Mvh.
Peter

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 04-11-04 00:15

Peter wrote:

> [...]

> herefter plejer jeg normalt at rokke lidt fra side til side lidt med køleren
> efter montage, for at arbejde det overskydende pasta ud.....

51 grader C er da noget bedre end 63. Spændingen er i orden, hvis det
virkelig er rigtigt. Kører du med nyeste BIOS? Kølepastaen skal kun lige
fylde ujævnhederne i metallet ud. Det lyder som om, du bruger lidt
rigeligt. Jeg tror dog ikke, det er det, der er årsagen.

Støjsvage, effektive kølere/blæsere findes der en del af, tjek folks
tilfredshed med de forskellige på www.edbpriser.dk. De dyreste er ikke
altid de bedste.

VH
FAH