AMD XP-m og ABIT nf7-s2g
Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-10-04 10:09

Hej.

Jeg er "kommet til" at købe subj (Amd's 2400+), men det lader til den mb
finder cpu'en som en Mobile 600 Mhz der kører ved ~1,6V core, jeg kan
ikke stille core-spændingen på boardet ned, så jeg er efterhånden i
tvivl om det var et r..-køb jeg gjorde mig der. Eller kan nogen fortælle
mig om evt. muligheder.

Baggrund:
Jeg vil egentlig ikke Oc'e, nærmere det modsatte da jeg gerne vil have
maskinen til at køre 24/7 og derfor ikke bruge så meget strøm. Derfor
skal Mb også understøtte "PowerNow"

Mvh

Jesper.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 28-10-04 12:11

On 28 Oct 2004 11:09:11 +0200, Jesper Hansen <noone@nowhere.com>
wrote:

> [...]
>ikke stille core-spændingen på boardet ned, så jeg er efterhånden i
>tvivl om det var et r..-køb jeg gjorde mig der. Eller kan nogen fortælle

Du skal bare i bios indstille multiplier til 12x. Så kører den
nominelt, hvis du også sætter fsb til 166, og ikke 100. Muligvis skal
du vælge Expert indstillinger for at få muligheden.

Default multiplier for en Mobile er 6x. Men dit bundkort er avanceret
nok til at kunne stille på det.

>Baggrund:
>Jeg vil egentlig ikke Oc'e, nærmere det modsatte da jeg gerne vil have
>maskinen til at køre 24/7 og derfor ikke bruge så meget strøm. Derfor
>skal Mb også understøtte "PowerNow"

Ingen bundkort til "ikke bærbare" understøtter PowerNow, når vi taler
om socketA. At bruge en Mobile cpu i et bundkort til en stationær er
sådan set et hack.
For fabrikanterne vil ikke lave bios så den genkender en mobile pr.
automatik. Men hos Abit kan det sagtens køre alligevel. Men bios
rapporterer unknown cpu. Det ses i kontrolpanel, system, på første
faneblad.

For amd64 cpu'erne har man Cool'nQuiet der minder om PowerNow. De
fleste af Asus's 754 og 939 bundkort understøtter dette.

Du kan sikkert sagtens sælge den cpu rimeligt godt. De har været
'revet væk'.

mvh

John

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-10-04 13:32

> Du skal bare i bios indstille multiplier til 12x. Så kører den
> nominelt, hvis du også sætter fsb til 166, og ikke 100. Muligvis skal
> du vælge Expert indstillinger for at få muligheden.

Den kører 266 så jeg kan forstå at jeg så skal sætte den til 133*13 for
disse AMD'er?!

> Default multiplier for en Mobile er 6x. Men dit bundkort er avanceret
> nok til at kunne stille på det.

Hmm det synes jeg nu ikke rigtigt jeg kunne, men jeg må hjem og kigge igen.

> Ingen bundkort til "ikke bærbare" understøtter PowerNow, når vi taler
> om socketA. At bruge en Mobile cpu i et bundkort til en stationær er
> sådan set et hack.

Damn, men er det så ikke noget med at Win XP alligevel kan udnytte det?
(ja ok hvis ikke det undestøttes i Bios så kan Win. vel heller ikke
udnytte det.)

Så har jeg bare problemet med Core-spændingen jeg gerne vil have ned.

Mvh

Jesper.

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 28-10-04 13:48

On 28 Oct 2004 14:31:52 +0200, Jesper Hansen <noone@nowhere.com>
wrote:

>Den kører 266 så jeg kan forstå at jeg så skal sætte den til 133*13 for
>disse AMD'er?!

XP-M 2400+ skulle køre 1.8 GHz. fsb266, det er 13.5 x 133,33 =1800.

> [...]
>udnytte det.)
>
>Så har jeg bare problemet med Core-spændingen jeg gerne vil have ned.

Den er vel født med en ret lav Vcore. 1.45 volt f.eks.
http://www.shag.dk/category.160.article.2244

Men dit bundkort kan også indstille Vcore. 1.35 volt kan du vel godt
køre med, hvis du kører langsomt.

Jeg har hørt om 6x200 uden blæser på køler.

mvh

John

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-10-04 14:04

> XP-M 2400+ skulle køre 1.8 GHz. fsb266, det er 13.5 x 133,33 =1800.

Jep.

> Den er vel født med en ret lav Vcore. 1.45 volt f.eks.
> http://www.shag.dk/category.160.article.2244
>
> Men dit bundkort kan også indstille Vcore. 1.35 volt kan du vel godt
> køre med, hvis du kører langsomt.

Jeg har 35 watt'eren den kræver kun 1,35, som jeg husker det (maskinen
står hjemme i privaten) så kan jeg kun skrue op for spændingen da da MB
åbenbart er ret sikker på den kun er en 600 Mhz, men ok hvis man skruer
op for FSB så kan det være man får andre muligheder herunder måske andre
spændinger og mulighed for at stille multiplieren.

> Jeg har hørt om 6x200 uden blæser på køler.

Det lyder altså ret besnærende!

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 28-10-04 17:12

Jesper Hansen skrev:
> [...]
> skruer op for FSB så kan det være man får andre muligheder herunder
> måske andre spændinger og mulighed for at stille multiplieren.

Dit bundkort kan efter sigende ikke justere multiplieren. Det gør
formentlig, at du ikke umiddelbart kan vælge højere multipliere end default.
(NF7 v. 2.0 og NF7-S v. 2.0 samt AN7 skulle kunne ændre multiplier)

Jeg vil tro at du kan lave et pin-mod til at ændre multiplieren, men jeg tør
ikke love noget.
Her er et link til en guide:
http://www.ocinside.de/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html

Hvis du vil af med CPU'en, så kunne jeg godt være interesseret i at hjælpe
dig af med den.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Leony

Dato : 28-10-04 19:19

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tro at du kan lave et pin-mod til at ændre multiplieren, men
> jeg tør ikke love noget.
> Her er et link til en guide:
> http://www.ocinside.de/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html

Jeg har brugt ovenstående på mine 2 stk XP-M 2400+.
Kører 17*133 ved 1,8 volt (multiplieren er wiremoddet).

Det tager lidt tid at lave, men det lader sig gøre.
Denne artikel kan måske være en hjælp til udførelsen af moddet:
http://forums.pcper.com/showthread.php?t=310702

Sådan en dual 2,27 GHz maskine sparker Xeon-bagdel

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : JK

Dato : 28-10-04 20:15

On Thu, 28 Oct 2004 18:11:30 +0200, "Jeppe Seidelin Dam"
<jeppedam@SLETmailme.dk> wrote:

>Dit bundkort kan efter sigende ikke justere multiplieren. Det gør
>formentlig, at du ikke umiddelbart kan vælge højere multipliere end default.
>(NF7 v. 2.0 og NF7-S v. 2.0 samt AN7 skulle kunne ændre multiplier)

Hej

Jamen, jeg har da Abit NF7 ver. 2.0, og jeg kan justere multiplier. På
en barton 2500+ fra før uge 39, 2003 (ikke mobile).

En mobile skulle da være ulåst, ikke ?

Ellers kan man læse i abit forum på www.amdmb.com

Det var moderne for et halvt år siden, og jeg mener da, at der blev
sagt god for det med mobile.

mvh

John

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-10-04 21:05

"JK" <johnknuhtsen@mail.FJERNdk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Jamen, jeg har da Abit NF7 ver. 2.0, og jeg kan justere multiplier. På
> en barton 2500+ fra før uge 39, 2003 (ikke mobile).

Det er også fint, men Jesper Hansen har NF7-S2G.
NF7-S2 og NF7-S2G kan ikke sammenlignes med NF7, NF7-S eller AN7.

NF-S2 og S2G er begge budget bundkort.

> En mobile skulle da være ulåst, ikke ?

Jo

> Ellers kan man læse i abit forum på www.amdmb.com

Hjælper ikke det store på ovenstående.

> Det var moderne for et halvt år siden, og jeg mener da, at der blev
> sagt god for det med mobile.

Også korrekt, men de to nye bundkort er altså ikke meget værd.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 29-10-04 08:42

Tak til alle for svar.
Og nej jeg vil ikke af med min CPU , men Boardet ryger tilbage til
min pusher.
Jeg bestiller nok et NF7-s V2.0 isetdet.

Mvh

Jesper

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-10-04 21:55

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Tak til alle for svar.
> Og nej jeg vil ikke af med min CPU , men Boardet ryger tilbage til min
> pusher.
Det var da en skam hehe, men fornuftigt at returnere bundkortet.

> Jeg bestiller nok et NF7-s V2.0 isetdet.

Glimrende valg.

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-10-04 21:06

> [...]
> for FSB så kan det være man får andre muligheder herunder måske andre
> spændinger og mulighed for at stille multiplieren.

Jeg kunne da også være, meget, interesseret i at hjælpe dig af med CPU'en,
hvis det skal være?