Hvad lavede min oldefar?
Fra : Peter Weis

Dato : 27-10-04 19:16

Jeg har postet et klip fra Kirkebogen for Fredericia 1878, fra min farfars
fødsel i dk.binaer.historie.
Kan nogen dechiffrere min oldefars beskæftigelse? Min far mener at han var
elektriker, men det er ikke den titel der er indført i kirkebogen.

mvh
Peter

Fra : Arne Nielsen

Dato : 27-10-04 19:46

Peter Weis wrote:
> [...]
> Kan nogen dechiffrere min oldefars beskæftigelse? Min far mener at han var
> elektriker, men det er ikke den titel der er indført i kirkebogen.

Jeg tror, der står Maskinpudser.

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://home3.inet.tele.dk/arnen/

Fra : Peter Weis

Dato : 27-10-04 20:56

Arne Nielsen <arnen@0post3.tele.dk> wrote:

> Jeg tror, der står Maskinpudser.

Det var da en usædvanlig og humoristisk titel at have. Den udtrykker en del
om datidens fascination ved de industrielle fremskridt.

man bukker og takker
Peter

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 27-10-04 20:09

"Peter Weis" <p.weis@email.dk..slet> skrev i en meddelelse
> min farfars fødsel i dk.binaer.historie.

Jeg tror jeg kan tilslutte mig Arnes forslag

Selv læse jeg det til Maskinpasser - men krøllen over kan jo godt tyde på et
u.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 28-10-04 08:35

> Selv læse jeg det til Maskinpasser - men krøllen over kan jo godt tyde på
> et u.
>
> --

Jo, den er lidt kryptisk.
Maskinpudser findes vel stadig, idag hedder det bare metalsliber. Idag vist
nok et anerkendt fag.
Da jeg var i lære (1954) var det udført af specialarbejdere.

Her er der nok tale om en metalsliber der efterbearbejder gørtlervarer etc.
Messingemner og så videre.
Meget blev dengang lavet af messing, ikke bare dørhåndtag og lignende
furniture, men tænk blot på alt ombord på de nye dampskibe.

Kan det tænkes Oldefar boede ved en værftsby?

Hilsen Flemming Svendsen.

"Der er tjenester der er så store at de kun kan betales tilbage med
utaknemmelighed"
Alexandre Dumas.

Fra : Peter Weis

Dato : 28-10-04 20:10

"Fl. Svendsen" <zeus2@SLETmail.dk> wrote:

> Kan det tænkes Oldefar boede ved en værftsby?

Han boede i Fredericia.
Mysteriet består mest i at han skulle have været elektriker ved banen.
Familieoverleveringen har ikke forbundet ham med metalarbejde.
Men jeg må kigge lidt videre. Min bedstefar havde nogle yngre søskende. Så
bør jeg kunne finde oldefar i kirkebogen igen.

mvh
Peter

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 09-11-04 13:40

On 28 Oct 2004 19:09:32 GMT, Peter Weis <p.weis@email.dk..slet> wrote:

> [...]
>Men jeg må kigge lidt videre. Min bedstefar havde nogle yngre søskende. Så
>bør jeg kunne finde oldefar i kirkebogen igen.

Hej Peter

Siden du nu bringer "banen" ind i billedet - ganske relevant med en
adresse i Fredericia - har du så tænkt på at slå ham op i "Danske
Jernbaner"..... ?

Dette værk blev udgivet som samlehæfter - vistnok 42 ialt - omkring
1930, og bringer bl.a. en total fortegnelse over DSB-ansatte (ganske
mange med billede iøvrigt), vistnok endda inkl. afdøde.

Venligst
John

Fra : Peter Weis

Dato : 09-11-04 20:53

John Drage Thomsen <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> 1930, og bringer bl.a. en total fortegnelse over DSB-ansatte (ganske
> mange med billede iøvrigt), vistnok endda inkl. afdøde.

Du skal have tak for tippet, jeg kender ikke omtalte værk.

Jeg har siden fundet de fleste af min farfars søskende i kirkebogen og kan
derigennem følge oldefars karriere fra arbejdsmand, over maskinpudser til
kulmåler.
Hvis han siden blev elektriker har det været efter at han havde fået sine
børn.

mvh
Peter

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 28-10-04 12:13

Umiddelbart bør der kunne kendes forskel på "maskinpasser" og "maskinpudser"
( "d" og "u"),
men - min Windows vil ikke være med til at læse en fil i .cpt-format!
Hvordan kan jeg komme til at se Peters vedhæftelse?

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 28-10-04 13:52

"> Hvordan kan jeg komme til at se Peters vedhæftelse?

> Venligst
> Poul F. Andersen
************
Peter har sendt to udgaver, den sidste i Tif, den kan du sikkert åbne.
Hilsen Flemming.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-10-04 21:34

Min første indskydelse var, ham der pudser maskinen underforstået
lokomotivet, hvis man da pudsede et sådant. Synes jeg har set noget lignende
før.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 29-10-04 13:25

> [...]
> Peter har sendt to udgaver, den sidste i Tif, den kan du sikkert åbne.

Tak for hjælpen Flemming.

Da jeg nu kan se teksten, vil jeg meget gerne tilslutte mig "maskinpudser".
Både "u" og "d", synes jeg, er ganske tydelige.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS! Fjern dyret fra min Emailadresse