Navnet Arntine
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-10-04 12:40

Een af mine bekendte har lige fortalt at hendes bror og svigerinde,
gerne ville have deres lille pige døbt Arntine, men da de var henne for
at aftale dåben, fik de at vide, at det kunne de ikke kalde hende, for
det var ikke et rigtigt navn.

Jeg har selv set navnet Antine altså uden r i nogle slægtsnavne på Fyn.

Men hvad mener I ? Kan det være rigtigt, at man ikke kan kalde en lille
pige Arntine i dagens Danmark?

OG er der nogen der kender adressen på den hjemmeside, som jeg så for
nylig et eller andet sted, hvor man slår op på en alfabetisk liste over
danske pigenavne - den er blevet kilometer-lang, siden jeg har set sådan
een sidst, derfor kan jeg ikke forstå, at de ikke bare kan kalde hende
Arntine.

Hilsen Ruth

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 27-10-04 12:57

Hej...

Her er et link til listen:

http://www.hum.ku.dk/navnef/godkpige.htm

mvh Anita

Ps... ville du selv bære navnet...

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-10-04 10:28

"Jørgen Nygaard Siig" skrev i en meddelelse
> Hej...
>
> Her er et link til listen:
>
> http://www.hum.ku.dk/navnef/godkpige.htm
>
> mvh Anita
>
> Ps... ville du selv bære navnet...

Hvis jeg kom ud for at skulle vælge, ville jeg hellere have varianten
Ansine eller Antine altså uden noget r. Så kan det da være et rimeligt
pænt navn. Den sidste halve snes år har det jo alligevel myldret med
"anderledes" navne til de små som er blevet døbt.

F.eks. er min brors to børnebørn kommet til at hedde Mathea, Martine og
Amalie. Ikke lige hvad man er vant til at høre, og Martine kunne vel
nemt blive til Martini.

Jeg kender også nogen som for et par år siden fik en lille pige døbt
Cirkeline. Dét troede jeg da ikke, man måtte kalde et barn - uanset at
det kommer fra en børnefilm.

Værre endnu er det hos en dansk familie, jeg kender i Canada. Deres
børnebørn er to små piger, som hedder Madison og Mercedes - yarrk!
Er Madison ikke et stednavn? Hvordan kan man dog finde på at bruge det
om en lille pige.

Tak for linket. Det er enormt fint og funktionelt.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : H.H.Jacobsen

Dato : 27-10-04 14:28

Jeg husker et forældrepar der ønskede deres søn døbt Anus (uden J), og et
andet der ønskede stavemåden
Christophpher. Heldigvis før børnene blev det til afslag, og man burde nok
spørge, om forældrene er egnet,
men strengt taget har det jo ikke noget at gøre med genealogi.
Henning H.

FIGHT BACK AGAINST SPAM!
Download Spam Inspector, the Award Winning Anti-Spam Filter
http://mail.giantcompany.com

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 27-10-04 14:52

On Wed, 27 Oct 2004 15:27:57 +0200, "H.H.Jacobsen"
<ahjac@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>spørge, om forældrene er egnet,
>men strengt taget har det jo ikke noget at gøre med genealogi.

Christophpher er da godkendt - og Anus er da så vidt jeg navnet på
indtil flere kendte politikere.

Fra : Baertel

Dato : 27-10-04 20:59

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 27 Oct 2004 15:27:57 +0200, "H.H.Jacobsen"
> <ahjac@vip.cybercity.dk> wrote:

- og Anus er da så vidt jeg navnet på
> indtil flere kendte politikere.

Ja, så er vi der nede igen.

baertel

Fra : H.H.Jacobsen

Dato : 27-10-04 21:37

Jeg er ikke helt uenig, men ikke destro mindre er det fakta, at et
forældrepar gik til retten for at få lov til at døbe deres
søn med "navnet"! Anus, så grænserne ligger af og til lidt langt ude.
HHJ

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-10-04 22:44

"H.H.Jacobsen" skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke helt uenig, men ikke destro mindre er det fakta, at et
> forældrepar gik til retten for at få lov til at døbe deres
> søn med "navnet"! Anus, så grænserne ligger af og til lidt langt ude.

Nå, men min formuleringsevne må jo have svigtet totalt, så jeg prøver
igen.
Er der nogen der kender navnet Arntine? Er det udansk? Er det et navn,
som ikke er tilladt at give små børn i Danmark?

Det er mærkeligt, for jeg synes altid, man plejer at få ret så
kvalificerede svar i denne gruppe.

Ruth

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 27-10-04 23:11

On Wed, 27 Oct 2004 23:44:25 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

>Nå, men min formuleringsevne må jo have svigtet totalt, så jeg prøver
>igen.
>Er der nogen der kender navnet Arntine?

Ja, det er (var) helt normalt i Norge - prøv en lille google-søgning,
så får du stort set kun norske hits.

Lars

Fra : aafe

Dato : 27-10-04 23:25

On Wed, 27 Oct 2004 23:44:25 +0200, "Ruth Nielsen" wrote:

> [...]
>Er der nogen der kender navnet Arntine? Er det udansk? Er det et navn,
>som ikke er tilladt at give små børn i Danmark?

Jeg kan ikke svare konkret på dit spørgsmål, men Arntine må vel være
den feminine form af navnet Arnt.

Hvis du søger på arentine i Google, får du en del link til norske
slægtstavler, som f.eks.

http://home.online.no/~leande/nilbase/index/ind0099.htm
http://vestraat.net/iea-p/p110.htm
http://home.online.no/~leande/nilbase/d0003/g0000040.htm
http://www.ronneberg.org/ron/D0002/G0000002.html

hvor navnet Arentine forekommer.

Der dukker f.eks også et link op til ABBA
http://www.abba-world.net/facts/who.htm fordi Anni-Frid Lyngstads
bedstemor - hos hvem hun voksede op - hedder, ARNTINE KORNELIA MARIE
LYNGSTAD
Så, navnet er ihvertfald kendt og brugt i Norge.

med venlig hilsen

Arne

Skriv under på protesten http://eckmann.dk/underskrift/

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 28-10-04 05:34

Hej Ruth.

Jeg gav dig et link, og hvis du gik ind og kiggede i pigenavne, ville du se
at Antine er godkendt, men ikke Arntine.
Jeg ved ikke om navnet er dansk eller udansk. Så jeg tror ikke det er din
formuleringsevne der er svigtet, men måske skulle du gå ind på de link du
får?
mvh Anita

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 27-10-04 22:39

On Wed, 27 Oct 2004 21:59:23 +0200, "Baertel" <baertelsen@hlaug.dk>
wrote:

><jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>>
> - og Anus er da så vidt jeg navnet på
>>
>Ja, så er vi der nede igen.
>
>baertel

Der smuttede vist en ironisk smiley ( ) efter den sidste sætning