Bådmægler
Fra : Ukendt

Dato : 26-10-04 20:20

Hej gruppe,

Jeg har en større motorbåd som jeg planlægger at sælge. Nu trænger tre
spørgsmål sig på:

For det første: Skal jeg bruge en bådmægler? Eller skal jeg prøve at sælge
den selv?

For det andet: Har I gode dårlige/erfaringer med specifikke mæglere? Nogle
som I kan anbefale frem, for andre?

Endelig: Jeg har set, at bådmæglere tager mellem 4 og 8% i provision! Det
gør dem dyrere end ejendomsmæglere!!! Er det rimeligt - eller prutter man
(også) her om salæret?

Anders
Helsingør

Fra : MAXI-87

Dato : 26-10-04 21:16

"Anders Lassen" <anders.lassenNEJTILSPAM (at)adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den selv?
> For det andet: Har I gode dårlige/erfaringer med specifikke mæglere? Nogle

Hej
Jeg ville vælge www.udkik.dk jeg har haft en båd til salg på siden, der
gik ikke mange dage før den var solgt.
Jeg fik rigtig mange besøg på siden - kan følges hele tiden, der bliver
solgt rigtig mange både igennem www.udkik.dk en anden ting er at
mange båd mæglere også benytter denne side, sideløbende med deres
egen Internet side.
Jeg har "kikket" efter en anden båd, og kender markedet over alt, jeg fandt
også min "nye" båd på www.udkik.dk men der findes også andre gratis
steder, men de er meget "tunge" og har nogle ulemper.
Jeg har også haft "kontakt" med mæglere, og jeg vil ikke som køber
besøge Nordfyns marine og Buhl både igen.
Alt kan sælges - bare prisen er rigtig, men start med din udsalgspris, og
modregn de 4 - 8 % som en mægler skal have.
Jeg syntes den rent visuelle og bedst fungerende Internet side er
http://www.kronborgmarine.dk/ og den flinkeste jeg besøgte var
www.baadkommissaeren.dk men der er nok mange meninger om den
ting.
Men prøv i første omgang selv at sælge din båd.

Med venlig hilsen
Hans Olsen

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 26-10-04 21:57

In article <clmb99$2q15$1@news.orange.dk>, hoNOSPAM@vejen-net.dk says...
> [...]
> www.baadkommissaeren.dk men der er nok mange meninger om den
> ting.
> Men prøv i første omgang selv at sælge din båd.

Enig! Hver gang jeg har handlet båd har jeg både købt og solgt uden
mæglere. Jeg synes salæret luner mere i min lomme end i mæglerens
Desuden har jeg svært ved at se hvad mægleren gør som jeg ikke selv
kan som sælger.

mvh
Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-10-04 23:18

Morten H. Pedersen skriblede og skrablede følgende:

> Desuden har jeg svært ved at se hvad mægleren gør som jeg ikke selv
> kan som sælger.

De kan give køberen en tryghedsfornemmelse for, at der ikke er noget galt,
og at al det det administrative er på plads. Jeg tror, at der er rigtig
mange bådkøbere, som ikke er glade for at handle privat, navnlig når det er
store både/penge, der er tale om.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-10-04 23:33

Anders Lassen skriblede og skrablede følgende:

> Jeg har en større motorbåd som jeg planlægger at sælge. Nu trænger tre
> spørgsmål sig på:
> For det første: Skal jeg bruge en bådmægler? Eller skal jeg prøve at
> sælge den selv?

Prøv at sælge den selv i første omgang. Men du må nok være forberedt på, at
du i første omgang udelukker en del potentielle købere, som ikke er trygge
ved at handle privat.

Sæt båden til salg på Udkig og Scanboat. Annoncer i politiken og
bådmagasinet er også godt. Der fanger du nemlig folk, som ikke har adgang
til nettet. Sørg også for at have *gode* billeder og tilhørende
salgsmateriale. Hvis du primært vil sælge via nettet, så er det min klare
overbevisning, at gode billeder er et absolut must.

Jo mere professionelt din præsentation af båden fremtræder, jo bedre er dine
chancer for at gøre en potentiel køber interesseret. Det er som med alt
muligt andet, det er førstegangsindtrykket, der tæller. En detaljeret og
overskuelig hjemmeside er en rigtig god ide.

Dårlige billeder, rod i sagerne, manglende oplysninger osv er et meget
kedeligt signal at sende i en salgssituation. Dårlige billeder og
salgsmateriale vidner i bedste fald om en uinteresseret og uengageret
sælger, og hvem gider at handle med sådan en gut?

Sørg også for, at der er svar på alt, navnlig omkring bådlån, skibsregister,
årsag til salget osv. Der skal ikke meget til at gøre en køber nervøs, når
der er tale om privat bådhandel..

> Endelig: Jeg har set, at bådmæglere tager mellem 4 og 8% i provision!
> Det gør dem dyrere end ejendomsmæglere!!! Er det rimeligt - eller
> prutter man (også) her om salæret?

Prøv at prutte

Men min erfaring er, at de er ikke til at hugge og stikke i, med mindre man
kommer med en meget dyr og letsælgelig og efterspurgt båd. Når det
rygtedes, at man kan prutte med prisen, så udhuler de jo deres egen
forretning, og jeg tror bestemt ikke, at bådformidling er noget, man spinner
guld på i dag....

Claus

Fra : Per Fogt

Dato : 27-10-04 02:00

> For det første: Skal jeg bruge en bådmægler? Eller skal jeg prøve at
> sælge den selv?
Jeg købte sejlbåd sidste år - og valgte at bruge en bådmægler af flere
årsager:
1. Han havde den båd til salg jeg havde set mig varm på
2. Det giver en fornemmelse af sikkerhed - man går ud fra at de er
professionelle og ved hvad de gør!
3. De hjælper med kontakter og råd i forbindelse med finansiering og
forsikring osv...

Jeg tror kun det er erfarne båd-folk der tør købe uden om en mægler...

> For det andet: Har I gode dårlige/erfaringer med specifikke mæglere?
Desværre er min erfaring med mægleren fra købet meget dårlig!
Før handlen var der ikke den ting han ikke kunne ordne. Flink, venlig og
et meget stort skuespil hvor han bag ryggen på sælger fortæller mig at
hvis der skulle opstå problemer har sælger masser af penge vi kunne gå
efter...
- og den lille glasfiberskade skulle han nok fikse til sommer når
temperaturen er rigtig...blablabla

Jeg burde nok have været mere vågen men...da først kontrakten var skrevet
under og pengene betalt ændrede tonen sig pludselig - nu var der ingen
aftaler?!?
- og den liste over fejl og mangler ved båden jeg sendte blev afvist - jeg
kunne f.eks købe en ny VHF med 25% rabat?!?

.... nok tudekiks...
Jeg har besluttet ikke at ærgre mig over at der findes uærlige mennesker -
det er livet simpelthen for kort til...

Jeg har også besluttet ALDRIG mere at handle hos Tempo Bådesalg i Ishøj.

/Per Fogt

Fra : Per Fogt

Dato : 27-10-04 02:10

PS
> For det andet: Har I gode dårlige/erfaringer med specifikke mæglere?
Jeg har i flere år haft et meget fint og professionelt samarbejde med
Rungsted Bådeværft (www.rbv.dk).
Jeg har godt nok ikke købt/solgt både gennem dem - men det er det første
sted jeg ville henvende mig.

/Per Fogt

PS For en ordens skyld - Jeg har ingen anden forbindelse til RBV end at
være tilfreds kunde.

Fra : Karl

Dato : 28-10-04 12:11

> Jeg har i flere år haft et meget fint og professionelt samarbejde med
> Rungsted Bådeværft (www.rbv.dk).

Jeg har købt båd af ovennævnte. en del af aftalen gik ud på at jeg
så skulle have 10% rabat på hvad jeg købte i deres forretning.
Den aftale var kun mundtlig og den løb man fra.

Jeg har også solgt via Tempo i Ishøj. Også her aftalte jeg 10% i
deres forretning og det fungerede fint. Jeg synes at Tempo var
kvikke og er flinke.

Men husk at aftale hvem som skal betale optagningen hver gang
en potentiel køber skal se bunden. Det bør stå i salgsaftalen.

--
Hilsen Karl

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-10-04 10:45

Karl skriblede og skrablede følgende:

> Men husk at aftale hvem som skal betale optagningen hver gang
> en potentiel køber skal se bunden. Det bør stå i salgsaftalen.

Når det ikke er specificeret i aftalen, så kan man aldrig lægge denne udgift
på sælger. Salgsaftalen er jo melles formidleren og dig, og hidrører ikke
aftaler med potentielle købere.

Normalt betaler køber optagningen, hvis han ikke køber båden.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-10-04 08:47

Et smart forhold ved tempo i Ishøj er at havnen har deres egen faste kran,
så det koster ikke andet end sejladsen uden om havneøen ....

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-04 12:35

Bjarke Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Et smart forhold ved tempo i Ishøj er at havnen har deres egen faste
> kran, så det koster ikke andet end sejladsen uden om havneøen ....

Det har de også i Køge, men min kammerat skulle dog alligevel betale løn til
føren, hvis han ikke købte båden.

Så et eller andet skal de vel betale til føren?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-10-04 15:02

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-10-04 15:03

Man/De kan selv betjene den i Ishøj. Jeg betalte ikke noget (det er en 5-6
år siden)

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-10-04 09:03

Per Fogt wrote:
> [...]
> - og den liste over fejl og mangler ved båden jeg sendte blev afvist
> - jeg kunne f.eks købe en ny VHF med 25% rabat?!?

Atter en bekræftelse på at "en mundtlig aftale er lige så meget værd som det
papir den er skrevet på"

--
/carsten

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 18:25

Kære alle,

Tak for de mange, gode råd! Jeg tror at jeg vælger to spor: At sætte den til
salg gennem en bådmægler - og parallelt lave en egen hjemmeside og annoncere
den selv. Så må vi se hvad der har størst effekt - virker "selvsalget" så
sparer jeg honoraret - må måske er det med til at holde mægleren til ilden
hvis han ved at jeg prøver selv ved siden af!

God vind - vi ses derude!

Anders

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-10-04 10:47

> [...]

> effekt - virker "selvsalget" så sparer jeg honoraret - må måske er
> det med til at holde mægleren til ilden hvis han ved at jeg prøver

Det tvivler jeg på, at du får en bådmægler til at gå med på. Enten sælger
han båden eller også sælger du den selv.

Jeg mener også, at der står i kontrakterne fra Danboat (som de fleste
mæglere er medlem af), at du skal betale salær, uanset hvordan du er kommet
i kontakt med sælger...

Hvis du vil lave den model, så sørg for at få det ganske tydeligt på skrift.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-10-04 08:45

Enig. Den første båd jeg købte fandt jeg privat, men sælgeren havde lige
netop opgivet at sælge den privat og havde skrevet under på en mægleraftale.
Han måtte pænt slippe de 10.000 kr uden af mægleren havde løftet en finger.
Jeg tror han fik forhandlet 1000 kr i rabat fordi mægleren ikke havde nået
at bruge penge på annoncering.

Du må vælge det ene eller det andet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-04 12:38

> [...]

> havde løftet en finger. Jeg tror han fik forhandlet 1000 kr i rabat
> fordi mægleren ikke havde nået at bruge penge på annoncering.

Det er da heller ikke urimeligt...

Man kan jo ikke forlange, at folk skal arbejde gratis. Nogle mæglere laver
jo et større stykke markedsføringsarbejde (og andre ikke), så hvis folk så
kommere senere og sige, at de selv har solgt båden, så er mægleren jo lidt
til grin..

Det er jo trods alt deres arbejde og levebrød.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-10-04 15:15

Jeg er enig i det ikke kan være anderledes. Når aftalen er skrevet, så
binder den. Alternativt ville det blive en uendelig diskussion af hvem der
gjorde hvad.

- men det ændrer ikke det faktum, at sælgeren i nævnte tilfælde ærgrede sig
ganske meget da vi mødtes på mæglerens kontor *medbringende* de oplysninger
mægleren skulle have brugt til at lave salgsopstillingen på. Det *eneste*
mæglerens nåede at lave var: En telefonsamtale med sælger, printe en
standard aftale, sende den med posten, modtage den med posten (kuverten var
end ikke åbnet endnu) samt skrive en købsaftale. Sidstnævnte skrev han på
skrivemaskinen medens vi var der (tog ca. 15 min). Totalt vil jeg skyde på
mægleren *totalt* brugte 30-40 min. på sagen, så 9.000 kr. i salær må vel
siges at være ganske godt.

Sælgeren tog det pænt. Han blev kun lidt irriteret på mægleren, da han blev
kritiseret for at have solgt båden for billigt, idet mægleren jo så gik glip
af noget salær.

Gentagelse: det kan ikke være anderledes, men det viser bare, at når man
underskriver en mægler aftale, så fanger bordet. Nogle gange får mægleren
sine penge nemt og andre gange skal de arbejde meget for deres penge.

/Bjarke

Det kan ikke være an

Fra : Henning

Dato : 27-10-04 18:27

> [...]
Det
> gør dem dyrere end ejendomsmæglere!!! Er det rimeligt - eller prutter man

Hvorfor ikke prøve Nordfyns Marine de er da vist meget kendt.

Henning

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 30-10-04 14:37

> [...]
> gør dem dyrere end ejendomsmæglere!!! Er det rimeligt - eller prutter man

Hejsa...

Jeg har solgt 2 både, en til ca. 400 og ca 800.000.
Jeg sætter den til salg på diverse websites, det koster intet. Derefter
laver jeg en fin webside med dybdegående info og billeder i rå mængler.. der
kan næsten ikke blive formange af dem, det skal dog være overskuligt og i
god men ikke for tung kvalitet.

Ved den sidste båd lavede vi en selv-salgsklausul med en mægler, dvs hvis vi
selv solgte yachten så skulle vi kun betale for papirnusseriet, men selv stå
for fremvisning 24-7 mm.... Det kostede ca. 5000,-
Det syntes jeg var en fin løsning, især da den gik til Norge (ikke EU land)

Jeg lavede disse sider som jeg linkede til i div. add's
http://home6.inet.tele.dk/hulstrom/baad/
http://home6.inet.tele.dk/hulstrom/baad2/

Mvh
Leon