Hurra for gamle med god hukommelse
Fra : Ib Molbech

Dato : 26-10-04 10:40

I går talte jeg i telefon med en usædvanlig åndsfrisk 85 åring. Han
fortalte, at han som lille, efter forældrenes skilsmisse, var sat i pleje
hos morfar og mormor.

Hans morfars dåbsdato havde jeg fundet hos FamilySearch, men jeg blev noget
glædeligt overrasket, da den friske, gamle herre uden tøven kunne oplyse om
fødselsedatoen: 5. februar 1869.

Desværre er ikke alle ældre så fuld af paratviden, men vi må huske på at
spørge os for.

Er der eksempler på ældres viden, der går længere tilbage?

IM

Fra : Philip Kofoed

Dato : 26-10-04 17:00

Hej Ib,

> Desværre er ikke alle ældre så fuld af paratviden, men vi må huske på at
> spørge os for.

Ja, og hellere idag end end i morgen! Jeg har selv haft stor glæde og nytte af
at tale med min farfars lillesøster. Hun bliver 88 på fredag, men kan trods
alderen og trods at hun i en alder af 15 flyttede fra barndomshjemmet til den
anden ende af landet, give mange detaljer. Hun havde oven i købet sin mormors
skudsmålsbog og vielsesattest liggende.
Mine bedsteforældre + søskende har talt over 35 personer, og hvor ville jeg
gerne have talt med flere af dem efter at være kommet i gang med min egen
forskning. Min farfars lillesøster er den eneste der er tilbage.

> Er der eksempler på ældres viden, der går længere tilbage?

Jeg har selv en pudsig detalje fra min farfars familie. Hans mormor boede som
enke på aftægt i hans barndomshjem. Mormoderen kunne fortælle børnebørnene at
dengang hun selv var 15-16 år, da levede hendes oldemor (min 4 x tip, født
1759) endnu. Oldemoderen må have været lille og spinkel, i hvert fald kunne min
farfars mormor let bære hende rundt i hele huset, og jeg ved oven i købet hvad
oldemoderen sagde til det.
Den slags 'fyld' synes jeg selv er utroligt spændende at have i sit anetræ, i
stedet for at det bare er navne og datoer.

Du skulle næsten forsøge at lokke den åndsfriske 85-årige til at skrive sine
erindringer. Når først hukommelsen er kommet i gang, så dukker der ofte
detaljer op som man troede var glemt.
Jeg har selv været så heldig at 2 af min farfars brødre, hans far og farbror og
alle skrev deres erindringer. 4 fortræffelige kilder til familien og tiden
dengang.

mvh
Philip Kofoed

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-04 19:02

Philip Kofoed <kofoed@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> men kan trods alderen og trods at hun i en alder af 15 flyttede fra
> barndomshjemmet til den anden ende af landet, give mange detaljer.

Jeg har også prøvet at trække på de gamle i familien og de kan ganske
rigtigt huske mange detaljer.
De har bare ikke altid kunnet stå for en nærmere prøvelse. Min familie, som
skulle være indvandret som kobbersmede, viser sig at være en slagter, og en
oldefar som skulle have været elektriker viser sig at være kulmåler.

mvh
Peter