XP og bundkort/processor
Fra : T. Hartung

Dato : 24-10-04 18:59

Hej
Har nu i 2 dage kæmpet med min gamle maskine for at få den til at køre
XP-pro. Har tidligere kørt Win98 - er så kommet i tvivl om det overhoved kan
lades sig gøre!

XP vil ikke genstarte efter den er lagt ind - "fryser" fast - når jeg
trykker reset og booter fra c-drev er der bare sort skærm.

mit bundkort er en Acorp 5ALI61 100Mhz og processoren er en AMD K6-3 450
MHz - der er 200 MB ram på - kan dette snurre en XP'er??

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Aragorn25

Dato : 24-10-04 19:06

XP har jeg kørt på en PII333MHz med 128MBRAM

så svaret må være --- JA

Fra : JK

Dato : 24-10-04 20:22

On Sun, 24 Oct 2004 19:59:08 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>
>XP vil ikke genstarte efter den er lagt ind - "fryser" fast - når jeg
>trykker reset og booter fra c-drev er der bare sort skærm.

Hvis det bare er CD'en du mener med 'lagt ind'. Så forstår jeg
problemet sådan, at din PC generelt ikke vil boote fra CD.

Er det sådan ?

>mit bundkort er en Acorp 5ALI61 100Mhz og processoren er en AMD K6-3 450
>MHz - der er 200 MB ram på - kan dette snurre en XP'er??

Som ovenfor: hvis den ikke vil boote fra CD. Bios skal indstilles til
at boote fra CD. CD'drevet kan være defekt.

Man kan installere på en anden måde, fra harddisk.
Man lægger windows xp CD'en ned i en folder på 2. partition på
harddisken. Booter i dos, og husker at loade smartdrv.exe
Directory: i386, winnt

Det skulle vel ikke forbudt med XP på et bundkort med Ali chipset og
med en K6-3.
Men det er godt nok lidt langt ude, sjælden hardware.

Måske er det bedre med nyeste bios fra februar 2000:
http://www.acorp.com.tw/eng/download/download02.asp?pronameid=217&lineid=1

På det tidspunkt var windows 2000 da kendt. Windows XP og 2000 er ikke
meget forskellige.

mvh

John

Fra : FedeDorit

Dato : 24-10-04 21:15

"JK" <johnknuhtsen@mailREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med en K6-3.
> Men det er godt nok lidt langt ude, sjælden hardware.

Hmm har lige sat en K6-2 500(FSB 100*5) sammen med 384 mb pc100 ram og et
bundkort med Ali-chipset (MS5169) og den kører forbavsende godt !!

Fra : T. Hartung

Dato : 24-10-04 22:07

"JK" <johnknuhtsen@mailREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det bare er CD'en du mener med 'lagt ind'. Så forstår jeg
> problemet sådan, at din PC generelt ikke vil boote fra CD.
>
> Er det sådan ?

Nej når xp er færdig installeret genstarter den sig selv - det vil sige den
prøver - der stå "computer genstarter" men så sker der heller ikke mere ;-((

> Som ovenfor: hvis den ikke vil boote fra CD. Bios skal indstilles til
> at boote fra CD. CD'drevet kan være defekt.

Nej virker fint nok )

> Man kan installere på en anden måde, fra harddisk.
> Man lægger windows xp CD'en ned i en folder på 2. partition på
> harddisken. Booter i dos, og husker at loade smartdrv.exe
> Directory: i386, winnt

Den booter fint nok fra cd - har faktisk lige prøvet igen ved at installere
win98 først og så opdatere til XP derfra. Det gik godt ind til den skulle
fra "forbereder installation" til punktet "installere windosfiler" da "frøs"
den igen fast - når jeg trykker reset ja så for jeg en helt sort skærm ok
kan kun komme videre/igang med at starte forfra ved at boote fra disk eller
cd.

> Det skulle vel ikke forbudt med XP på et bundkort med Ali chipset og
> med en K6-3.
> Men det er godt nok lidt langt ude, sjælden hardware.

ja det er her jeg kommer i tvivl . men XP melder ikke om hardwareproblemer
når jeg beder den om at undersøger konfigurtionen.

> Måske er det bedre med nyeste bios fra februar 2000:
> http://www.acorp.com.tw/eng/download/download02.asp?pronameid=217&lineid=1

øhhh hvordan gør man det ??

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-10-04 22:31

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> crashed Echelon writing

> [...]

> mit bundkort er en Acorp 5ALI61 100Mhz og processoren er en AMD K6-3
> 450 MHz - der er 200 MB ram på - kan dette snurre en XP'er??

1. Tjek om der er en BIOS opdatering der fixer problemet, mit gæt er dit
bundkort gik ud af support før XP blev lanceret. Men prøv alligevel med
nyeste BIOS.

2. Tjek om dit board, chipset osv. står på XPs HCL liste. Ikke al hardware
understøttelse er blevet implementeret ind i XP.

--
Bjarke Andersen

Fra : Anders Nielsen

Dato : 25-10-04 17:28

> [...]
>
> XP vil ikke genstarte efter den er lagt ind - "fryser" fast - når jeg
> trykker reset og booter fra c-drev er der bare sort skærm.

Du har sikkert noget "gammelt" hardware (PCI) som ikke er
kompatibelt med XP - det er ikke ualmindeligt.
Kobbel alt fra der ikke er nødvendig også på com-porte og
prøv. Selv et almindeligt modem kan få XP knæ.

Fra : T. Hartung

Dato : 25-10-04 22:28

"Anders Nielsen" <nej@desvaere.ru> skrev i en meddelelse

> kompatibelt med XP - det er ikke ualmindeligt.
> Kobbel alt fra der ikke er nødvendig også på com-porte og
> prøv. Selv et almindeligt modem kan få XP knæ.

hmmmm jeg har opgivet at køre XP på den, ... nu snurre 98'eren igen lystig
på en ren maskine. Forsøgte at opdatere Bios, men den der passede var magen
til den eksisterende - den nyeste version ville den ikke "spise" antog at
bundkortet Acorp 5ALI61 ikke kan køre XP -MEN MEN da jeg læste dette så
kommer jeg da i tanke om at der udover netkortet en D-Link DFE-550TX rev B1
også sidder en USB PCI kort som jeg ved nærmere eftertanke tror XP'en
oplyste mig om nol ikke ville fungere - gad vide om den er "bylde"?? ..

Fra : Morten Jensen

Dato : 01-11-04 01:37

Kunne også være noget acpi-bøvl, er på en del ældre bundkort. Har haft store
problemer med via-kort til p3 proc. Laver samme ballade som du beskriver.

F5 under installation giver muligheder for at foretage ændringer.

MVH
Morten