AMD PowerNow-support på alm. Socket A-b
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 24-10-04 16:33

For lave en maskine, der omsætter så lidt energi som muligt er det
oplagt at anvende en AMD XP-M-CPU.

De er til at få fat i, men hvilket bundkort understøtter PowerNow?

NB
Hvis de vante mærker (ASUS, Abit etc.) understøtter det, så skriver det
ikke i specifikationerne. Derfor spørgsmålet.

--
Steen Suder

Fra : JK

Dato : 24-10-04 20:07

On Sun, 24 Oct 2004 17:33:04 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

>For lave en maskine, der omsætter så lidt energi som muligt er det
>oplagt at anvende en AMD XP-M-CPU.
>
>De er til at få fat i, men hvilket bundkort understøtter PowerNow?

Det understøtter ingen socketA bundkort til ej-bærbare. Men det er
sådan set ligegyldigt. De bedre socketA nforce2 bundkort (abit, asus
f.eks.) kan indstille multiplier.

>NB
>Hvis de vante mærker (ASUS, Abit etc.) understøtter det, så skriver det
>ikke i specifikationerne. Derfor spørgsmålet.

Nej, det skriver de ikke. Men mange nforce2 bundkort kan bruge
cpu'erne.

F.eks. kan en XP-M 2400+ køre med passiv køling ved 6x200. Den
benchmarker desuden ret godt ved den hastighed.

Bare du undgår micro-atx bundkortene, der har reducerede indstillinger
i bios, så går det nok.

Man kan finde detaljer om XP-M og socketA bundkort med f.eks. google.
Eller man kan læse i forums diverse steder. F.eks. forum på
www.amdmb.com

Diskussionen om brug af XP-M startede der for omtrent et år siden. Nu
er diskussionen om det næsten ikke mere, - da folk dyrker amd64 på
frontlinien.

mvh

John

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 24-10-04 20:31

JK wrote:

> Det understøtter ingen socketA bundkort til ej-bærbare. Men det er
> sådan set ligegyldigt. De bedre socketA nforce2 bundkort (abit, asus
> f.eks.) kan indstille multiplier.

Det er en statisk indstilling, hvilket er uinteressant, for så kunne man
bare bruge en gammel Celeron eller så.

> Nej, det skriver de ikke. Men mange nforce2 bundkort kan bruge
> cpu'erne.

Ja, de kan køre etc., men Powernowsupporten mangles stadig.

<KLIP>

> Diskussionen om brug af XP-M startede der for omtrent et år siden. Nu
> er diskussionen om det næsten ikke mere, - da folk dyrker amd64 på
> frontlinien.

Det er samme issue med A64, da jeg heller ikke har kunnet finde
A64boards med Cool'n'Quiet-support.

Målet er at få performance og energirigtighed i samme system.
Det er ikke til desktopbrug, men til server.

--
Steen Suder

Fra : JK

Dato : 24-10-04 20:58

On Sun, 24 Oct 2004 21:31:22 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> [...]
>
><KLIP>

>Det er samme issue med A64, da jeg heller ikke har kunnet finde

Mange a64 bundkort har cool-and-quiet

>Målet er at få performance og energirigtighed i samme system.
>Det er ikke til desktopbrug, men til server.

Ok

mvh

John

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 24-10-04 21:56

JK wrote:
> [...]

<KLIP>

> Mange a64 bundkort har cool-and-quiet

Jeg har tidligere ledt efter slige uden held. Kan du give et eksempel
eller to?

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 25-10-04 11:27

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadid=1393116&highlight_key=y&keyword1=Cool

Asus K8V SE DLX

endda i linus med asus k8n-e de luxe

http://kerneltrap.org/node/view/2894

Fundet m. google.

Linux bruger power_now driver.

mvh

John

Fra : Floffer Poffer

Dato : 25-10-04 11:49

<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

>Jeg har tidligere ledt efter slige uden held. Kan du give et eksempel
>eller to?
Gå ind på producenternes hjemmesider.
eg på www.asus.com - alle deres socket 754 & 939 boards har det.
det står klart og tydeligt:

Asus A8V Deluxe
Expert's choice for SOHO and home server
WiFi-g bundle
VIA K8T800Pro + VT8237
Front Side Bus 2000 MT/s
Dual-channel DDR400/333
AMD Cool 'n' Quiet Technology
AGP8X

Fra : Finn og Angela

Dato : 25-10-04 10:23

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en statisk indstilling, hvilket er uinteressant, for så kunne man
> bare bruge en gammel Celeron eller så.

Kan muligvis gøres via software:

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=16004

Hilsen Finn