Bådstativ
Fra : Anders

Dato : 24-10-04 11:08

Halløj i NG

Båden skal på land og kranen er næsten klar - hvad kan jeg ikke finde ? mit
BÅDSTATIV !!!
Har gennemledt hele havnen (Rungsted havn), men væk er det desværre. Nu går
jagten ind på at finde et nyt.
Har et par gange set et stativ som har indlysende fordele ved sin enkle
konstruktion men jeg har ikke været istand til at finde en forhandler.

Det drejer sig om en enkelt ramme i træ eller stål med tværgående profiler
hvorpå kølen hviler. 4 kæder/wire, en fra hvert hjørne af rammen, fæstnes i
rælingen og forhindre båden i at vælte. NB. Se iøvrigt seneste nummer af
bådmagasinet.

Har nogen kendskab til denne type stativ og kender en forhandler ?

På forhånd tak.

Anders

Fra : Anders

Dato : 24-10-04 11:34

UPS: Burde have tilføjet at båden er en Motorsejler af mærket LM 28 - vægt
ca 4500 kg.

Anders

Fra : Hans Olsen

Dato : 24-10-04 11:46

"Anders" <as@mail.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Halløj i NG
> Har nogen kendskab til denne type stativ og kender en forhandler ?

Hej
Ærgerligt at den sådan forsvinder.
Her er lidt forslag til at komme videre med:

http://www.udkik.dk/showadd.jsp?id=23612
http://www.udkik.dk/adlist.jsp?a=299&t=1

http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning.asp?RubrikId=38000
et alternativ, men vist for lille til din båd.
Med venlig hilsen
Hans Olsen

Fra : Hans Olsen

Dato : 24-10-04 11:50

> et alternativ, men vist for lille til din båd.
ups glemte link:
http://maximalt.dk/Artikler/Stativ.htm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-10-04 17:46

Anders skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> iøvrigt seneste nummer af bådmagasinet.
>
> Har nogen kendskab til denne type stativ og kender en forhandler ?

Det er ikke særligt udbredt, fordi det stiller krav til din båd. Når båden
står og arbejder pga vinden, så går det hårdt ud over din rælling eller
essing, eller de stder, hvor kæderne er fæstnet på båden. Hvis blot een kæde
trækker noget i stykker, så har du et gevaldigt problem, fordi den modsatte
side vil trække i båden. Når båden så står og slider i kæderne, så vil den
sandsynligvis ødelægge mere på båden.

Jeg har bygget mange stativer, og jeg ville *aldrig* lave et sådanne stativ,
og jeg ville også spørge hos forsikringen, hvad de siger til dette stativ...

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-04 14:23

Det omtalte "stativ" med kæder, vantskruer og
fastgørelsesprofiler er kendt og kan laves af enhver smed på kort
tid.
Ideen med stativet er at det kan anvendes/holde båden medens der
bundsmøres. et normalt stativ vil have støtteplader som trykker
mod skibet under vandlinien.
Som eneste afstivning er det uanvendeligt.
Kædestativet opfylder ikke forsikringsselskabernes betingelser om
fast forbindelse mellem de understøtningerne.
Det på Maximalt hjemmesiden omtalte Bådnyt stativ blev efter
stormen i 1999 modificeret, således at der blev lavet fast
forbindelse mellem forreste og bagerste buk, hvor bådens køl står
på.
Dette stativ kan bruges. det har ikke nogen særlig lang levetid og
styrken er ikke særlig stor. Det skal ofte repareres med
udskiftning af træstykkerne. Der forekommer ofte gennemgående
revner ved sømhullerne.
Få lavet et godt kraftigt jernstativ af f.eks RHS profiler 50 x
100 mm med godstykkelse 4,8 mm og få påmonteres kraftige
gevindstykker med kontralåsende møtrikker som justering af
understøtningerne.
Gevindstykkerne skal kunne skrues så meget ned at der kan blive
fri passage for rulle/pensel for bundsmøring.
Man skruer en eller to understøtningsplader ned ad gangen (ikke på
samme side samtidigt), smører, og venter til næste dag og
foretager det samme med de andre.
Den "støtte" med kæderne skal ikke stå ubevogtet, men understøttes
med det faste stativ igen efter smøring af bunden.
Generelt findes der for mange dårlige/uduelige stativer rund
omkring i havnene. Det er fantastisk at der ofres så lidt på
bådstativer når man tager bådenes værdi i betragtning. De fleste
har desværre ikke fornemmelser for kræfternes størrelse ved
vindpåvirkning. En påvirkning som væsentligt forstærkes af
lemfældigt fastgjorte afdækningspresseninger til båden.

Mvh/Harding