Ovenpå al den snak om AO - en tanke !!
Fra : John Kukkerig

Dato : 23-10-04 22:05

Jeg har nu fulgt med i de diskussioner, der har været om AO om manglende
tilgængelighed og manglende indeksering. Disse diskussioner har efterhånden
givet støtte til nogen af de tanker jeg har haft siden sommers, hvor jeg
selv begyndte at opsøge mine aner i diverse arkiver.

Jeg har forestillet mig et website med følgende overordnet struktur:
* Kirkebøger
* Folketællinger
* Person indekssider
* Begravelsesprotokoller
* Politiets registerblade
* Politiets mandtalslister
* Forum

En menu struktur kunne se sådan ud:
Site Forside
--> Kirkebøger
--> Amt
--> Herred
--> (By,) Sogn
--> Kirkebog
--> Kirkehandling
--> Årrække
- side x1
- side x2
- side x3

Hver "kirkebogsside" indholder:
* Amt, Herred, (By,) Sogn, Kirkebog, Kirkehandling, Årrække
* Side nr, Kirkebogens indeværende år, mikrofiche nr
* Link til Tiff-fil hos AO
* Links til alternative scanninger (ftp, html, p2p)
* Links til pakket fil med hele eller dele af kirkebog, med pågældende side
indeholdene (ftp, html, p2p)
* En html skabelon (tabel) som ligner strukturen i kirkebogen på aktuelle
side. Her kan alle være med til at indtaste i skabelonen/tabellen, efter
aflæsning af scaning - altså en "maskinel" kopi af siden i kirkebogen - man
har altså nogen "læsbart" og et klik væk fra en scanning af siden i
kirkebogen!!!
* I skabelonen/tabellen, kan der tilføjes link på personnavnene, så de peger
på personens egen indeksside (se længere nede for uddybning)
* efterfulgt af mulighed for at kommentere og diskutere indhold på aktuelle
kirkebogsside, altså kunne oprette indlæg

En ligeledes struktur for andre arkivalier (FT, mandalslister...)

En person indeksside kunne indeholde:
* Fornavne og efternavn, øgenavne
* Forældre [link]
* Fødsel og dåb, hvornår, hvor (link til kirkebogssiden) (link til kirke), ,
faddere (link)
* Konfirmation, hvornår, hvor (link til kirkebogssiden) (link til kirke)
* Vielse, hvornår, hvor (link til kirkebogssiden) (link til kirke), med hvem
(link), forlovere (link) [, adresser [link]]
* Børn af ægteskabet: navne (link)
* Vielse 2, hvornår, hvor (link til kirkebogssiden) (link til kirke), med
hvem (link), forlovere (link) [, adresser [link]]
* Børn af ægteskabet: navne (link)
* Børn uden for ægteskab; navne (link)
* Død, hvornår, hvor (link til kirkebogssiden) (link til kirke), med hvem
(link)
* Hvis opført i af- og tilgangslister, hvornår, hvor (link til
kirkebogssiden) (link til kirke)
* Hvis opført i FT'er: FT x1 (link), FT x2 (link) ...
* Politiets mantalslister (link)...
* Billeder af vedkomne (ftp, html, p2p)
* Med mulighed for flere punkter ...
* efterfulgt af mulighed for at kommentere og diskutere, altså kunne oprette
indlæg om personen og/eller data og lign.

Hvad kræver det (forhindringer)?
* Tilladelse fra AO til dyblinkning til Tiff-filer og sende Tiff-filer via
alternative kanaler.
* Brugeropbakning; Nogen som vil foretage scanninger, andre aflæse og
indskrive, moderatorer til diverse sektioner på foraet, frivillige
programmører af sitet (php og mysql)
* Hardware, internetforbindelse
* Økonomi; doneringer, reklamefinansieret, medlemsskab, sponsor,
sponsorhosting
* Copyright, registerloven !!!

Hvad siger I til ovenstående, er mine tanker ren tankespind, er et sådan
site overflødigt eller kan det realiseres og er brugbart - ser frem til
jeres kommentarer.

Mvh
John Kukkerig

--

Bemærk:Tilføj et j forrest i min e-mail adresse, for direkte kontakt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-10-04 00:39

"John Kukkerig" <ohn.kukkerig@get2net.dk> skrev Sat, 23 Oct 2004
23:04:37 +0200

>Jeg har nu fulgt med i de diskussioner, der har været om AO om manglende
>tilgængelighed og manglende indeksering.

Indtil flere initiativer i den retning er allerede godt i gang på
DIS-Danmark forum.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Erik Bachmann

Dato : 25-10-04 13:03

Prøv at kigge på Amt-Herred-Sogn: http://www.DIS-Danmark.dk/Amt-Herred-Sogn/

Det er da en begyndelse! Alle ideer til forbedringer modtages med kyshånd

Erik Bachmann

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-10-04 14:55

"Erik Bachmann" <e_bachmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Prøv at kigge på Amt-Herred-Sogn:
> http://www.DIS-Danmark.dk/Amt-Herred-Sogn/

En meget god begyndelse endda.
Jeg var positivt overrasket, især fordi der var direkte link
til Arne Feldborgs mange indscannede kirkebogsmicrofich'er.
Er der andre steder med tilsvarende indscannede kort ?

Jeg har selv nogle liggende fra Hjerk sogn, som jeg godt kunne
tænke mig at få scannet ind og dele med andre på denne
udmærkede måde.
Mvh.Bodil

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-10-04 15:01