Reparation af brækket mast
Fra : Flemming Madsen

Dato : 21-10-04 20:58

Hejsa

Under vores onsdags sejlads her den anden dag lykkedes det for os at
sejle masten overbord. Åbenbart røg der en split i ydervantet og masten
knækkede nok så fint midt over ved undervantet.

Vi har begge stykkerne og det er knækket midt over i et ret rent
snit. Spørgsmålet er nu om det er til at reparere sådan noget
på forsvarlig vis. Hvis man googler efter "broken mast sleeve" ser det
ud til at ganske mange har succes med at sætte sådan et stykke inden i
masten.

Er der nogen der har erfaring med dette, eller evt andre gode råd?

mvh /Flemming

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-10-04 23:38

Flemming Madsen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> inden i masten.
>
> Er der nogen der har erfaring med dette, eller evt andre gode råd?

Du bør nok skrive, hvilket materiale masten er lavet af...

Jeg kender een, som har repareret en alumbom, og det har han sejlet med i
mange år.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-10-04 00:56

Flemming Madsen wrote:
> [...]
> masten.
>
> Er der nogen der har erfaring med dette, eller evt andre gode råd?

Det er ikke unormalt idag at se maste der er samlet. Det ser umiddelbart
ud til at der er lagt et stykke mast med samme profil blot lidt mindre
inden i masten og derefter er der sat et hav af nitter.
Når man samler masten på denne måde får man et stykke som ikke bøjer på
samme måde som resten af masten, da det er blevet mere stift. Dette vil
unægteligt betyde at du skal have syet dit storsejl om, men du skal vel
have det til sejlmageren alligevel :-/
Det store spørgsmål er om sejlmageren kan gøre noget for at kompensere
for denne uhomogene bøjning som din mast vil lave, eller du resten af
din masts levetid må leve med ændrede sejlegenskaber.

- Lars