HJÆLP - please. Kan ikke finde sata hd
Fra : Ronnie

Dato : 21-10-04 20:49

Hej I flinke mennesker

Har lige betalt og hentet min nye maskine.

Lagt ungerne i seng, og sat tv på til konen.

Men Windows kan ikke installere, ingen HD, siger den.

Det er et Abit kv8 pro 3rd eye MOBO, og HD er en 160 Gb SATA disk.

Jeg håber at det er noget bios, som ikke er sat rigtigt.

I std CMOS er det eneste IDE mit dvd drev, og det er vel også ok. (Det
er jo en sata)

I adv CMOS under HD boot priority skal jeg sætte "bootable add-in
device" til enten PCI slot device eller Onchip SATA RAID. Jeg har prøvet
begge dele, pt står den til Onchip SATA RAID.

Efter boot hvor den tæller memory og viser IDE device (kun DVD), kan jeg
vælge at trykke TAB, for at komme i noget SATA RAID BIOS. Den viser at
der på min Serial-Ch0 sidder et SAMSUNG Drev (skulle jo være MAXTOR).
Jeg kan vælge create/delete array og create/delete spare, select boot
array etc...

Men jeg kan ikke navigere rundt.

Er der en som hurtigt kan give noget hjælp, så jeg måske slipper for at
pakke det hele ned, og køre tilbage til leverandøren imorgen.

Mvh Ronnie (neglebidende)

Fra : Ronnie

Dato : 21-10-04 21:11

Tror s.. den er der. Man skal vist disable raid i bios, når man kun har en
disk

Fra : Morten Jensen

Dato : 22-10-04 07:48

Husker du F6 under installation af XP? for at indlæse SATA drivere - ellers
bliver det endog meget svært.

MVH
Morten

Fra : Ronnie

Dato : 22-10-04 08:40

"Morten Jensen" <koeb-salg@morkaj.dk> wrote in

> Husker du F6 under installation af XP? for at indlæse SATA drivere -
> ellers bliver det endog meget svært.
>
> MVH
> Morten

Hej Morten

Tak for svaret.

Næh, det har jeg ikke gjort. Men efter at hacve disablet SATA Raid i
bios, dukkede disken også op, efter boot.

Meeeeen jeg har kun 130 Gb til rådighed, når jeg skal oprette partition,
og det er en 160 Gb Samsung Sata 8 Mb disk. Så jeg undrede mig over hvor
de sidste 30 Gb blev af.

Der ligger en diskette med noget Sata på, jeg troede bare at det kun var
hvis man skulle køre raid.

Hvis jeg nu starter forfra og bruger f6 og diskette, tror du så at de
sidste 30 Gb dukker op ?

Mvh Ronnie

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 22-10-04 11:35

Ronnie skrev:
> Hvis jeg nu starter forfra og bruger f6 og diskette, tror du så at de
> sidste 30 Gb dukker op ?

Du skal bruge en installations cd med (mindst) Windows XP SP1. Den originale
XP understøtter kun HD på op til 128 GiB. Hvis du ikke har sådan en CD, kan
man selv lave den. Søg på slipstream windows xp, eller prøv denne
vejledning:

http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp1_cd.htm

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Ronnie

Dato : 22-10-04 11:54

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in

> [...]
> originale XP understøtter kun HD på op til 128 GiB. Hvis du ikke har
> sådan en CD, kan man selv lave den. Søg på slipstream windows xp,

Hej Jeppe

Tak for det, kanon hjælp.

Jeg er på arbejde nu, så kan ikke checke det. Men håber at nu når XP er
oppe og køre og SP2 er installeret, så vil jeg måske under
diskmanagement kunne se de sidste 30 Gb som upartitioneret, og så bare
udvide den eksisternde partition.

Ellers må jeg den hårde vej

Mvh Ronnie

Fra : Søren Andersen

Dato : 22-10-04 12:45

Ronnie wrote:
> [...]
> er oppe og køre og SP2 er installeret, så vil jeg måske under
> diskmanagement kunne se de sidste 30 Gb som upartitioneret, og så bare

Du skal nok regne med max. at ende på ca. 149 Gb - nogle harddisk
producenter er så smarte at regne 1 Mb = 1000 Kb i stedet for 1024...

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

Fra : Ronnie

Dato : 22-10-04 13:22

"Søren Andersen" <shababababa¤¤¤¤¤@hotmail.com> wrote in news:4178f2a8$0
$224$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Du skal nok regne med max. at ende på ca. 149 Gb - nogle harddisk
> producenter er så smarte at regne 1 Mb = 1000 Kb i stedet for 1024...

Hej Søren

Det er også i det område jeg regner med at ende på.

Mvh Ronnie