gigabyte ga 6bxe
Fra : Ricko.

Dato : 21-10-04 08:15

Hej jeg har en ældre pc med dette bundkort , gigabyte ga 6bxe
Der står på deres hjemmeside at der kan bruges en prosecor på op til 550mhz
, den jeg har i nu er en intel p.2 på 450 mhz , er det muligt at sætte en
på 700-800 i uden at der vil ske noget med den gl. pc , eller skal jeg holde
mig fra det ,

--
Ricko.

ricko@livsnyter.com

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-10-04 09:17

On Thu, 21 Oct 2004 09:14:39 +0200, "Ricko." <ricko@livsnyter.com>
wrote:

> [...]
>på 700-800 i uden at der vil ske noget med den gl. pc , eller skal jeg holde

Hej

http://www.giga-byte.com/Motherboard/Products/Products_GA-6BXE.htm

er det ikke muligt at finde en CPU-support liste for bundkortet. Så
det ved jeg ikke, hvorfra du har det.

Bios fil info siger heller ikke noget.

Manualen indeholder information om, at multiplier kan indstilles op
til 9.5x. Læs dog den tabel.

Frontbus: 100, 112, 124, 133

Dette rækker jo langt. 950 MHz med fsb100.

Jeg ville lægge sidste nye bios på. Der er en beta fra august 2001.

Hvis du holder dig til slot1 cpu'er kan det ikke gå helt galt (de
findes nemlig ikke som tualatin).

BX chipset bundkort er alletiders.

Du bør nok ikke satse på slot1 cpu'er med fsb133. På dit bundkort vil
agp ved fsb133 køre med 89 MHz (2/3 x 133= 89) og det er 33% overclock
af agp-porten. Det er fordi BX chipset ikke indeholder den agp divider
på 1/2 som det burde for fsb133. Nu er det ikke sådan, at dette er
nogen større forhindring. Visse bedre grafikkort kan sagtens
overclockes med 33%. F.eks. voodoo3, der jo er af en ældre type.

Du kan ikke sætte moderne grafikkort i din PC, da den har agp2x. Dette
kører ved 3.3 volt. Moderne agp4x og 8x anvender 1.5 volt, og de kan
brænde af, og brænde bundkortet af. Normalt kan man slet ikke få et
nyere agp 4x eller 8x ned i en gammel agp2x sokkel.

Men BX chipset kan meget. Jeg har såmænd kørt 1500 MHz med et aopen
ax6bc, med en adapter og en tualatin.

Men compatibility table for slot-T adapter indeholder ikke gigabyte
6bxe.

www.upgradeware.com

så det skal man nok ikke forsøge.

mvh

John

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-10-04 09:25

Denne tråd bekræfter, hvad jeg har skrevet:

http://www.chip.de/forum/thread.html?bwthreadid=716906

Fra : Ricko.

Dato : 21-10-04 11:01

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ax6bc, med en adapter og en tualatin.
>
> Men compatibility table for slot-T adapter indeholder ikke gigabyte

Hej sikke en omgang, er du helt vild mand dette er noget jeg OVERHOVEDET
ikke har en skid forstand på .Det må jeg hvis hellere holde mig langt borte
fra .her er lige et link til det jeg selv fandt ud af , det med de 550mhz
står noget nede af siden , hvis jeg bare kunne sætte den til 700-800 ville
det være helt fint , men jeg aner som sagt intet derom .
link: http://www.active-hardware.com/english/reviews/mainboard/ga6bxe.htm

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-10-04 11:49

On Thu, 21 Oct 2004 12:01:23 +0200, "Ricko." <ricko@livsnyter.com>
wrote:

> [...]
>står noget nede af siden , hvis jeg bare kunne sætte den til 700-800 ville
>det være helt fint , men jeg aner som sagt intet derom .

Det er da ikke spor indviklet. Du får fat i sådan en cpu, slot1: 7-800
MHz, til fsb100.

Så sætter du den i.

Du behøver ikke engang at flytte jumpere for multiplier.

Hvor svært kan det være ??

Men du kan altså ikke købe en egnet cpu i nogen butik.

Det er på brugtmarkedet du skal lede. www.qxl.dk eller andet

Men du har måske en egnet cpu i kikkerten, siden du spørger ?

mvh

John

Fra : Ricko.

Dato : 21-10-04 11:54

> [...]
>
> Det er på brugtmarkedet du skal lede. www.qxl.dk eller andet
>
> Men du har måske en egnet cpu i kikkerten, siden du spørger ?

Hej , hvis du mener jeg bare gør sådan , vil jeg søge efter en om et øjeblik
,jeg har et spørgsmål om det bundkort , der sidder en lille blå firkant med
nogle små knapper på (8) stk hvad er det for noget , for min er ikke sat på
samme måde som den på billedet i det link jeg sendte

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-10-04 12:23

On Thu, 21 Oct 2004 12:54:26 +0200, "Ricko." <ricko@livsnyter.com>
wrote:

> [...]
>nogle små knapper på (8) stk hvad er det for noget , for min er ikke sat på
>samme måde som den på billedet i det link jeg sendte

Det er en dipswitch. Der skal stå, hvad der er ON og OFF.

Multiplier stilles med 1,2,3,4

Fsb med 5,6,7,8

Hvis din cpu er til fsb 133. F.eks. 800 MHz, så kører den 6x133.
Bruger du den derfor ved fsb100, så kører den 600. Du mister altså 200
MHz, hvilket er dumt.

Alle Intels cpu'er er multiplier låste. Man kan ikke indstille
multiplier. Derfor skrev jeg også, at du ikke behøver at indstille
multiplier på bundkortet. Det overrules alligevel af cpu'en.
Der er ingen frihed med multiplier. Men det bør naturligvis indstilles
korrekt på bundkortet.

Men køber du eksemplevis en 1000 MHz, 10x100, - så har du ikke nogen
indstillingsmulighed, - og det er ligegyldigt. Den kører 10x
alligevel.

P2 450: det kan være enten 4.5x100 eller 6x75.

mvh

John

Fra : Ricko.

Dato : 21-10-04 11:58

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er da ikke spor indviklet. Du får fat i sådan en cpu, slot1: 7-800
> MHz, til fsb100.
Jeg kan vel også bare bruge 133mhz , den køre vel bare de 100mhz så

Fra : Ricko.

Dato : 21-10-04 12:00