PC100/PC133 SDRAM
Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 20-10-04 21:38

Har et ASUS K7M m AMD-751 chipset.
Da jeg i sin tid købte den fik jeg den bestykket med 196 Mb ram fordelt på et PC100 64Mb + et PC133 128Mb

Jeg har for nylig opgraderet med et PC133 256Mb, da det er væsentligt billigere end et PC100 på 256Mb og med et eksisterende PC133 i
maskinen forventede jeg at det nye også ville virke.

Det gør det kun delvist. Jeg ser 128Mb af det.

Er der en der kan give en forklaring?

Hvad er kravet til den ram 751 chipsættet skal accesse?

Hvad er forskellen på enkelt og dobbelt sidet RAM. Databladet på den nye (Kingston) siger at det er enkeltsidet - medens det 256Mb
modul Kingston anbefaler til mit bundkort er et PC100 dobbelt sidet

/Kim

Fra : Ole Jensen

Dato : 20-10-04 22:15

Bundkortet understøtter ikke højere end 128 Mb per blok

Fra : Mads

Dato : 20-10-04 23:25

On Wed, 20 Oct 2004 23:15:14 +0200, "Ole Jensen" <oleoxholm@pc.dk>
wrote:

>Bundkortet understøtter ikke højere end 128 Mb per blok

Eller også understøtter bundkortet ikke dobbeltsidet RAM
og ser derfor kun halvdelen af det nye modul.

mvh Mads

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 21-10-04 03:39

"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message

> Hvad er forskellen på enkelt og dobbelt sidet RAM.

Nu læser jeg måske dit spørgsmål lidt for bogstaveligt. Men forskellen er at
der på enkeltsiddet ram kun sidder ramkredse på den ene siden af blokken.
(og omvendt).

Enkelt sidede blokke bruger kun 1 rambank, hvor dobbelt sidede bruger 2.
Foreksempel vil man nogen gange se at et bundkort med 3 slots kun
understøtter for eksempel 4 rambanks, altså 2 enkeltsidede og en
dobbeltsidet, eller 2 dobeltsidede.

Fra : Mads

Dato : 21-10-04 15:51

On Thu, 21 Oct 2004 04:39:16 +0200, "Thomas Wesley Hinton"
<wesleyREMOVETHIS@worldonline.dk> wrote:

>Nu læser jeg måske dit spørgsmål lidt for bogstaveligt. Men forskellen er at
>der på enkeltsiddet ram kun sidder ramkredse på den ene siden af blokken.
>(og omvendt).

Nej, om rammen er dobbeltsidet har intet at gøre med om der
sidder ram kredse på begge sider af printet.
Det er den elektroniske opbygning det handler om. Ikke den
fysiske. Der er masser af dobbeltsidede ram moduler der kun
har kredse på den ene side og omvendt.

mvh Mads

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 23-10-04 16:14

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in

> [...]
> Det er den elektroniske opbygning det handler om. Ikke den
> fysiske. Der er masser af dobbeltsidede ram moduler der kun

Aha, så har jeg lært noget nyt :)

Fra : Anders Nielsen

Dato : 22-10-04 15:38

> [...]
> maskinen forventede jeg at det nye også ville virke.
>
> Det gør det kun delvist. Jeg ser 128Mb af det.

Problemet hvis eller din maskine kan se 256 MB
er sikkert størrelsen på modulerne, de fleste af
de SD-ram man kan købe i dag kan ikke bruges
pga. at rammodulerne er så store at de ikke er
understøttet af mange bundkort.
Hvorfor man vælger at markedsføre den type ram
og ikke gøre opmærksom på det er mig en gåde,
da SD-ram netop købes til PC der har nogle år
på bagen.
Jeg taler af erfaring med flere PC
Crucial har en type ram du kan bruge
http://www.crucial.com/index.asp

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-10-04 18:45

Kim Bøndergaard Poulsen wrote:
> Det gør det kun delvist. Jeg ser 128Mb af det.
> Er der en der kan give en forklaring?

Som du kan se på svarene, så er der flere muligheder.....

Jeg havde en ældre Compaq PC på et tidspunkt - den kunne kun klare 384 mb
ialt i de tre blokke - og ingen blokke måtte være over 128 mb - og det
skulle være dobbeltsidet for at virke helt.

Enkeltsidet virkede dog også OK - men blev kun genkendt som halv størrelse.

Så en 256 enkeltsidet blev til 128 mb - og en 128 mb enkeltsidet blev til 64
mb o.s.v....

Men en 128 mb dobbelsidet var selvfølgelig ok med 128 mb.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 26-10-04 21:13

Tak for svarene.

Mit bundkort supporterer op til 768 Mb RAM i 3 slots. Dvs der _ER_ support for 256Mb moduler.

Dog nævner de i manualen at single sides kommer i 16-128Mb og double sided kommer i 32-256Mb.

Det har jeg indtil videre taget som et udtryk for at udviklingen ikke var kommet længere da manualen blev lavet, men efter at have
modtaget jeres kommentarer tror jeg det er sandsynligt at RAM banker pr modul ikke må være større end 128Mb (og at RAM bank antallet
er et udtryk for antallet af sides?) for at være understøttet af bundkortet.

Ærgerligt.

/Kim