Hvordan suger motoren benzinen til karbura~
Fra : Martin

Dato : 20-10-04 15:15

Jeg har et problem med en 9.9 hk. Johnson fra 1976. Når den har gået i
tomgang et par minutter dør den, og ved at pumpe et par gange og lidt choker
kører den igen. et par minutter efter sker det samme igen. Hvis jeg lige
inden den går ud pumper lidt så bliver den kørende.

Jeg konkluderer derfor at den ikke kan suge benzinen til karburatoren selv.
Alle slanger er efterset for utætheder.

Der hvor benzinslangen er fastgjort ved den lille "blok" (ca. 4x4 cm) med
gummimembraner i, sidder der også et lille metalfilter. er denne "blok" en
vacuumpumpe til benzin? Kan det være disse membraner som skal skiftes. Jeg
har efterset dem for revner og sprækker, der er intet at se.

Nogle forslag?

--
/Martin

I may be bad - but I sure feel good !!

Fra : Lars Clement

Dato : 20-10-04 15:21

Har selv en johnson 9.9 af samme årgang.
Den lille blok er bensinpumpen. Den fejler normalt intet. Lad være at skille
den ad !!! ( den er svæer at samle ) da det sædvanligvis koster en ny.
Har du tjekket filteret i tanken ??

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : pc

Dato : 20-10-04 16:17

Køb en ny pumpe.

Fra : Lars Clement

Dato : 20-10-04 17:02

Min forhandler påstod da jeg havde samme problem, at det er sjælden at
pumpen står af, og han lever da af at sælge nyt !! min ligeså gamle pumpe
fejlede intet, da jeg skilte den ad.

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Martin

Dato : 20-10-04 17:06

> Køb en ny pumpe.

Hele pumpen eller membranerne?

Hvorfor koster det en ny? Den må da kunne renoveres.

Jeg har renset alle filtrene. Men lyder det ikke som en defekt pumpe?

/Martin

Fra : pc

Dato : 21-10-04 20:26

Jeg mener du kan få en komplet.
Og der er ikke tvivl om at det er pumpen.
Du kan prøve at hæve tanken op over motoren
så burte den kunne køre.

Jeg har selv harft nogle motorer af samme model
og pumperne bliver trætte og kan ikke lyfte benzinen
så højt.

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 20-10-04 20:21

Jeg har haft fingrene i en gammel Massey Ferguson ('56 tror jeg) med samme problem. Det var simpelthen slangerne der ikke var helt
tætte - en revne ved et slangebånd. Dvs der blev suget luft ind i stedet for benzin

/Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-10-04 21:03

Martin skriblede og skrablede følgende:

> Jeg konkluderer derfor at den ikke kan suge benzinen til karburatoren
> selv. Alle slanger er efterset for utætheder.

Kig slangerne efter, og tjek udluftningen på tanken. Prøv evt. at tage
tankdækslet af, og se om det gør en forskel..

Jeg have for mange år siden en gammel mercedes 306 diesel kasse vogn. Jeg
mistede tankdækslet og fik købt et nyt. Jeg vidste bare ikke, at der ikke
var hul i, som der var i det gamle, så tanken, der var på 70 liter blev
suget næsten flad. Den røg ned på 25 liter!

Claus

Fra : Martin

Dato : 20-10-04 21:41

> Kig slangerne efter, og tjek udluftningen på tanken. Prøv evt. at tage
> tankdækslet

Jeg kan med sikkerhed udelukke at der er defekter på alt før end
benzinpumpen da jeg har afmonteret alle andre slanger og påmonteret slangen
fra tanken direkte derpå.

Til daglig bruger jeg samme tank til en anden motor helt uden problemer,
ergo må problemet være et sted fra benzinpumpen til karburatoren. Lyder det
ikke meget fornuftigt?

Fra : bentp

Dato : 22-10-04 16:06

Jep, har haft samme problem med min PLÆNEKLIPPER såmænd. Jeg var nødt til at
bore et lille hul i uoriginale prop jeg bruger på tanken.

Bent

Fra : Per J

Dato : 20-10-04 22:10

Med snilde skrev Martin nospam@galnet.dk
i news indlægget 9pudd.7590$XX7.3158@news.get2net.dk:

> [...]
> "blok" en vacuumpumpe til benzin? Kan det være disse membraner som
> skal skiftes. Jeg har efterset dem for revner og sprækker, der er

Membranpumpen fungerer ved at der er fri forbindelse til krumtaphuset. Det
over og undertryk der skiftevis er i kruptaphuset pga. stemplets bevægelser,
får membranpumpen til at pumpe brændstoffet frem til svømmerhuset i
karburatoren.

Check at der ikke er tilstoppelser i hullet ind til krumtaphuset.
Sørg for, at pumpen er samlet rigtigt, så brændstoffet kan pumpes, og
membranen kan arbejde via trykforskellen i krumtaphuset.
Der er som regl en lille fjeder, der holder membranen udspændt, og derved
hjælper membranen med sugevirkningen, når der er undertryk i krumtaphuset.
Der skal også være en lille membran der virker som kontraventil, så pumpen
kun kan pumpe brændstoffet den ene vej.

Håber det hjalp

--

Venlig hilsen

Per
Besøg Korsør Sejlklub: www.korsoersejlklub.dk
Oziexplorer: www.oziexplorer.com

Fra : Martin

Dato : 20-10-04 22:51

> [...]
> Der skal også være en lille membran der virker som kontraventil, så pumpen

Det håber jeg også

Tak for et godt svar.

Fra : Boje

Dato : 21-10-04 22:16

> [...]
> vacuumpumpe til benzin? Kan det være disse membraner som skal skiftes. Jeg
> har efterset dem for revner og sprækker, der er intet at se.

Hej.
Har haft samme problem. Fejlen var, at en dækplade på karburatoren var
vibreret løs, så at der blev suget ekstra luft, og blandingen derfor blev
for mager (det er derfor, det hjælper med lidt choker ). Af samme grund kan
fejlen muligvis ligge i en utæt benzinkobling.

mvh
Boje

Fra : Martin

Dato : 21-10-04 23:30

Tak for alle svarene, problemet er nu løst.

Benzinpumpen var samlet forkert af den tidligere ejer. Jeg har samlet den på
den rigtige måde og testede den idag i et kvarter uden stop.

/Martin

Fra : pc

Dato : 22-10-04 09:16

Der kan du se det var benzinpumpen men det var du jo også selv inde på.