ASRock hjælp søges.... :-)
Fra : Peter

Dato : 18-10-04 13:14

Hej.

Hvilket af disse kort ville du vælge, og hvorfor ??
K7S8XE+ eller K7V88

Hvorfor evt. ikke ASRock (det er vel ellers ASUS inde bag ved), skal man i
stedet tage et Epox EP8RDA3+, eller et helt fjerde.......

Hvilket af de to ASRock-kort kan køre med den største processor XP3200+
el.lign.....
Det skal i første omgang kunne køre med min gamle XP1800+ 266fsb.

Jeg har siddet længe og læst og læst, men jeg bliver af en eller anden grund
ikke meget klogere.....
(Jeg hælder nok mest til ASRock K7V88, men jeg aner desværre ikke
hvorfor.....)

Det skal køre sammen med mit Sapphire Radeon 9600 Pro grafikkort, så der
skal helst ikke være nogle konflikter imellem hardwaren el.lign......

Jeg vil blive meget glad for et svar, da jeg ikke ved hvordan jeg ellers
skal komme videre......

Mvh.
Peter

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 18-10-04 13:33

On Mon, 18 Oct 2004 14:14:06 +0200, "Peter" <1@a.dk> wrote:

> [...]
>el.lign.....
>Det skal i første omgang kunne køre med min gamle XP1800+ 266fsb.

Det skal så være et socketA

Alle moderne socketA anvender DDR ram (håber ikke du sidder med noget
sdram).
Mange moderne socketA bundkort anvender 2 strømstik på een gang: atx
plus en 4-polet. Har din strømforsyning det ? og mere end 300 Watt.

>Jeg har siddet længe og læst og læst, men jeg bliver af en eller anden grund
>ikke meget klogere.....
>(Jeg hælder nok mest til ASRock K7V88, men jeg aner desværre ikke
>hvorfor.....)

Der indgår henholdsvist S og V i de asrock. Dvs. henholdsvist sis og
via chipset. Det foreslåede epox har nforce2 chipset.

Chipset er alfa og omega for et bundkort. Bestem dig !

>Det skal køre sammen med mit Sapphire Radeon 9600 Pro grafikkort, så der
>skal helst ikke være nogle konflikter imellem hardwaren el.lign......

Det er et moderne grafikkort, så der er ikke problemer med, at moderne
bundkort kun accepterer agp4x og agp8x.

Jeg vil naturligvis foreslå et nforce2 bundkort. Ikke lige et epox,
men hellere abit eller asus.
Betaler det sig virkelig at spare ved at købe asrock ? laver de ikke
et nforce2 bundkort med soundstorm ?

Måske skal du have et bundkort med sata. Hvad med dolby lyd ? f.eks.
soundstorm der følger med de bedre nforce2.

mvh

John

Fra : Leony

Dato : 18-10-04 13:45

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:ced7n0pgth51hs1j8bfp5gsi1s7djnfvlk@4ax.com

> Jeg vil naturligvis foreslå et nforce2 bundkort. Ikke lige et epox,
> men hellere abit eller asus.

Abit er helt klart min bundkortsfavorit. Asus har jeg heller aldrig haft
problemer med.

> Betaler det sig virkelig at spare ved at købe asrock ? laver de ikke
> et nforce2 bundkort med soundstorm ?

Asrock laver ikke bundkort med Nforce2, da det chipset er for dyrt.
Derfor vil de ikke kunne holde prisen nede og det strider i mod deres
low-end overbevisning (har jeg læst et sted, kan ikke huske hvor).

For nogle betaler det sig at købe Asrock.
Jeg samlede en maskine til mine svigerforældre med Asrockbundkort, de
mærker ikke forskel om det er Abit, Asrock eller Asus. Det kører
glimrende og de er glade og tilfredse. Det eneste krav de stiller er at
computeren starter og virker tilfredsstillende. Hvis man har krav ud
over disse, så er jeg ret sikker på at man vælger noget andet end
Asrock.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter

Dato : 18-10-04 14:19

Hej.

> Hvis man har krav ud
> over disse, så er jeg ret sikker på at man vælger noget andet end
> Asrock.

Fair nok.....

Men hvad er det man evt. mangler på et ASRock MB ??
Funktionallitet eller stabilitet, eller er det "bare" det at navnet ikke
klinger lige så godt....

(Forstå mig nu ret, det er ikke for at provokere at jeg spørger sådan....)

Min maskine står næsten tændt 24/7/365, så det jeg leder efter må gerne være
ret stabilt, og lydløst!,
i øjeblikket køre jeg med et MSI KM2M Combo-L bundkort.

Helst ingen aktive chipsset kølere til mig........

Mvh.
Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-10-04 20:42

Peter wrote:

> Funktionallitet eller stabilitet, eller er det "bare" det at navnet
> ikke klinger lige så godt....

Jeg har haft 3stk ASRock K7S8X rev 3 siden i sommer. 2 er døde som
følge af 24/7-drift.

Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 19-10-04 14:16

"Peter" <1@a.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad er det man evt. mangler på et ASRock MB ??
> Funktionallitet eller stabilitet, eller er det "bare" det at navnet
> ikke klinger lige så godt....

Personligt synes jeg Asrock er udemærket til prisen, men jeg vil hellere
betale lidt ekstra og så få det mere med i købet. Selvom det lyder
overfladisk, så kan man vel sige at navnet ikke klinger lige så godt som
Abit eller Asus. Jeg er af den type som forventer min computer ikke
svigter mig og jeg betaler gerne 300 kr mere nu, end skulle tænde den
med rystende hånd og være spændt på om den starter. Det er en af de ting
man sikkert ka forvente når der må indgås kompromisser for at holde
bundkortet under en bestemt pris.

Lad mig igen understrege at Asrock er et glimrende board til en bred
gruppe (den som bruger computeren max 10-15 min om dagen). Man får hvad
man betaler for og ikke meget mere (svjh, så var der vist ikke engang en
trykt manual i kasse - var der det i din(e), Jesper?)

Personligt er jeg blevet meget skræmt af billige bundkort efter K7S5A.
Nævn alle de fejl du kan komme i tanke om, K7S5A havde dem og flere til.
Endnu mere skræmmende er det at det blev brugt i mange færdigbyggede
computere.

> (Forstå mig nu ret, det er ikke for at provokere at jeg spørger
> sådan....)

Tit og ofte, så får man de beste svar hvis man provokerer lidt.
Nogle gange er det den eneste måde at få gang i en debat på.

> Min maskine står næsten tændt 24/7/365, så det jeg leder efter må
> gerne være ret stabilt, og lydløst!,

Tja, jeg vil støtte Jesper og sige:"jeg tror i hvert fald ikke at du
skal kigge efter Asrock".
Kig efter Abit i stedet for.

> Helst ingen aktive chipsset kølere til mig........

Burde ikke være noget problem at finde (eller fikse hvis drømmeboardet
har en propel).

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 19-10-04 13:17

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> computeren starter og virker tilfredsstillende. Hvis man har krav ud
> over disse, så er jeg ret sikker på at man vælger noget andet end

Tjah, efter min overbevisning er Asrock K8S8X fortsat det bedste Socket754
bundkort.

Fra : Leony

Dato : 19-10-04 14:05

"Thomas Wesley Hinton" <wesleyREMOVETHIS@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:xA7dd.58887$Vf.2788879@news000.worldonline.dk

> Tjah, efter min overbevisning er Asrock K8S8X fortsat det bedste
> Socket754 bundkort.

Som du skriver det nu, så er det jo bare en påstand (andet vil det nok
heller ikke blive, da vi alle er forskellige og sætter forskellige
krav).

Jeg ville være mere overbevist hvis du kunne liste nogle grunde til din
påstand.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 19-10-04 17:20

> [...]
> krav).
>
> Jeg ville være mere overbevist hvis du kunne liste nogle grunde til din

Selve chipsættet, SIS755, er et af det hurtigste chipsæt (sammen med
Nforce3).

Bundkortet har låst PCI/AGP frekvens, vcore adjustment, multiplier adjustmen
og FSB adjustment. Dvs. det er fornuftigt til at overclocke med.

Det understøtter uden problem 2 dobbelt sidede hukommelsemoduler ved 200mhz.

Ellers har det de sædvanlige features såsom SATA raid, ethernet etc.

Fra : Peter

Dato : 18-10-04 13:56

Hej.

Tak for dit svar.

> Det skal så være et socketA

Korrekt, jeg mener også kun at jeg har kikket på Socket A kort......

> Alle moderne socketA anvender DDR ram (håber ikke du sidder med noget
> sdram).

Jeg har SD-ram, men det er planlagt at skulle skiftes sammen med bundkortet,
så det er derfor at jeg ikke spurgte til dette.

> Mange moderne socketA bundkort anvender 2 strømstik på een gang: atx
> plus en 4-polet. Har din strømforsyning det ? og mere end 300 Watt.

Min PSU er helt ny, fra Chill Innovation
http://www.chill-innovation.com/cp400p-specs.asp , jeg mener at den har det
der skal til......

> Chipset er alfa og omega for et bundkort. Bestem dig !

Øhhh..... nej.....
Jeg kan nemlig precis ikke bestemme mig, da jeg ikke ved hvad der taler for
eller imod de forskellige chipsset, og hvis de aligevel alle gør det de
skal, så er det vel mest et tro´s spørgsmål........
Og jeg personligt er ligeglad om der står VIA eller nForce, bare det
fungere.....

> Det er et moderne grafikkort, så der er ikke problemer med, at moderne
> bundkort kun accepterer agp4x og agp8x.

Jeg havde bare hørt en lille fugl synge om at nogle MB-chipsset ikke var ret
glade for nogle grafik chipsset, men det er måske bare en "and"... ?

> Jeg vil naturligvis foreslå et nforce2 bundkort. Ikke lige et epox,
> men hellere abit eller asus.

Naturligvis ??
Hvorfor ikke epox ?? (Jeg har haft epox tidligere, og de har altid bare kørt
perfekt...)

> Betaler det sig virkelig at spare ved at købe asrock ? laver de ikke
> et nforce2 bundkort med soundstorm ?

Hvad er soundstorm ??
Jeg skal have mit SB Live! på så der har jeg al den lyd jeg har brug for,
både optisk, coax og analogt.

> Måske skal du have et bundkort med sata.

Der er SATA på alle de tre MB jeg har forslået så vidt jeg kan se
- samt 2 x ATA på alle tre, så det skulle dække mit behov.

Mvh.
Peter

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 18-10-04 14:18

On Mon, 18 Oct 2004 14:56:26 +0200, "Peter" <1@a.dk> wrote:

>Min PSU er helt ny, fra Chill Innovation
>http://www.chill-innovation.com/cp400p-specs.asp , jeg mener at den har det
>der skal til......

Fint med den !

> [...]
>
>Jeg havde bare hørt en lille fugl synge om at nogle MB-chipsset ikke var ret
>glade for nogle grafik chipsset, men det er måske bare en "and"... ?

det ved jeg ikke. Jeg kører radeon med nforce2. Altså radeon 9200se.

>Naturligvis ??
>Hvorfor ikke epox ?? (Jeg har haft epox tidligere, og de har altid bare kørt
>perfekt...)

Jeg mener, at det epox, du nævner, er et af de få nforce2 bundkort,
der tillader at overclocke agp og pci separat og asynkront med fsb.

På andre nforce er agp og pci altid låst til henholdsvist 66/33 MHz.

Med mindre du er hardcore overclocker, synes jeg derfor ikke, at det
epox lige er sagen. Bios er antagelig lidt sværere at hitte ud af
desuden.

>Hvad er soundstorm ??

det er kvalivare onboard lyd. Man får det i nakken nærmest.

> [...]
>
>Der er SATA på alle de tre MB jeg har forslået så vidt jeg kan se
>- samt 2 x ATA på alle tre, så det skulle dække mit behov.

I det hele taget tror jeg, at valget bl.a. er bestemt af, om du vil OC
eller ej. Hvis ja, så nforce2 chipset.

Sis chipset kan give en fremragende performance til
kontor-applikationer, men de kan ikke OC.

Men køb noget pc3200 ram, så du kan klare fsb på sådan en fremtidig xp
3200+.

Iøvrigt regner AMD med at ophøre at produce de cpu'er ved udgangen af
1. kvartal 2005. Så er du advaret. Derefter er det antagelig næsten
altsammen socket754, 939 og 940. Sempron istedetfor XP cpu'erne.

mvh

John

Fra : Peter

Dato : 18-10-04 14:35

Hej, tak for svar.....

> I det hele taget tror jeg, at valget bl.a. er bestemt af, om du vil OC
> eller ej. Hvis ja, så nforce2 chipset.

Jeg overclocker aldrig da det som regl medføre øget krav til køling, det der
er det vigtigste for mig er at makinen er lydløs, eller så godt som, dernæst
kommer driftsikkerheden, og til sidst ydelsen......

> Men køb noget pc3200 ram, så du kan klare fsb på sådan en fremtidig xp
> 3200+.

Det var også PC3200 jeg regnede med at købe.......

> Iøvrigt regner AMD med at ophøre at produce de cpu'er ved udgangen af
> 1. kvartal 2005. Så er du advaret. Derefter er det antagelig næsten
> altsammen socket754, 939 og 940. Sempron istedetfor XP cpu'erne.

Ok, tak for info......
Hvis man køber et MB der kan klare Sempron, er man så lidt mere
"fremtidssikret" ??
Det kan nogle af socketA bundkortene nemlig så vidt jeg kan se......

Mvh.
Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 19-10-04 01:18

> Ok, tak for info......
> Hvis man køber et MB der kan klare Sempron, er man så lidt mere
> "fremtidssikret" ??
> Det kan nogle af socketA bundkortene nemlig så vidt jeg kan se......

Sempron svarer til en lidt hurtigere udgave af Duron'en, det er AMDs nye
"slow edition CPU" - Sempron kan både fås til Socket A og de andre sockets,
så hvis du vil fremtidssikres skal du alstå over til socket 754, 939 eller
940...

Hvis du køber bundkort med en af de nyere sockets har du også mulighed for
at opgradere til en Athlon 64 (64 bit) CPU (hvis du starter ud med f.eks.
Sempron som kun har 32-bit instruktionssæt)...

Hvis du ikke har råd ellet lyst til at køre med de nye bundkort endnu skal
du jo selvfølgelig have lov til at vente, og jeg kan så anbefale et Asus
A7N8X-X som koster 479 kr ifølge edbpriser.dk - det har godtnok hverken SATA
eller soundstorm lydkort, men det kører stabilt og kan sagtens tåle at køre
24/7 :)

Med det sagt så er Epox vist heller ikke et dårligt valg! - Og ASRock kan
jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har prøvet det endnu :)

Brian

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-10-04 17:09

> [...]
> Mange moderne socketA bundkort anvender 2 strømstik på een gang: atx
> plus en 4-polet. Har din strømforsyning det ? og mere end 300 Watt.

Jeg har dagligt fat i mange socket A bundkort, men er endnu ikke stødt på et
som bruger det 4-polede stik. Jeg mener også altid, at jeg har set det
omtalt som P4 stik, idet det bruges til Pentium 4 pc.er, hvilket jo ikke er
AMD.
Så derfor er jeg lidt uforstående overfor ovenstående.

Kurt

Fra : Brian Olsen

Dato : 18-10-04 17:16

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> wrote in message news:4173eaa6$0$253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> AMD.
> Så derfor er jeg lidt uforstående overfor ovenstående.

Der er en del Socket A boards efterhånden der bruger dem, bl.a. Abit AN7:
<http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=158>

Mvh
Brian Olsen

Fra : Peter

Dato : 18-10-04 17:46

Hej.

Mit MSI KM2M Combo-L har det 4 polede stik
- det sjove er bare der at der ikke er behov for stikket.
Maskinen fungere lige godt både med og uden stikket monteret.....

Mvh.
Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-10-04 20:43

Kurt B. Andersen wrote:

> Jeg har dagligt fat i mange socket A bundkort, men er endnu ikke
> stødt på et som bruger det 4-polede stik. Jeg mener også altid, at

Abit KV7 har det.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-10-04 21:16

> Abit KV7 har det.

Flere er åbenbart stødt på det, så det må være tilfældigt, at jeg ikke er
stødt på det.
Tak for informationerne.

Kurt

Fra : Leony

Dato : 18-10-04 21:34

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Jeg har dagligt fat i mange socket A bundkort, men er endnu ikke
> stødt på et som bruger det 4-polede stik.

Asus A7M266-D bruger både det 4 polede stik samt AUX power connectoren
(aflangt stik, ligner et strømstik på AT-PSU).

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 19-10-04 13:25

"Peter" <1@a.dk> wrote in message
> Hej.

Hejsa :)

> Hvilket af disse kort ville du vælge, og hvorfor ??
> K7S8XE+ eller K7V88

Jeg ejer selv et K7S8X bundkort, forskellen mellem dette og K7S8XE+ er at
det sidste understøtter 200mhz CPU'er (såsom XP3200+).

Det er et glimrende og stabilt bundkort.

Dets ramydelse er ikke optimal, og det understøtter (officielt) ikke mere
end 1 ramblok ved 200mhz, reelt understøtter det nok 2.

Der skulle ikke være nogle problemer ved køre det nævnte Radeon kort med
det, da jeg selv har benyttet et Radeon9800pro kort.

Det kræves heller ikke en strømforsyning med det 4 polede stik.

Men nok om det.

ASRock K7S88 er klart det bedste bundkort af de to, både featuremæssigt og
ydelsesmæssigt. Chipsættet er en god pendant til Nforce2.

Så jeg kan ikke komme på nogen grund til at ikke at købe sidstnævnte, heller
ikke når man tænker på andre muligheder (såsom nforce2 eller andre (dyrere)
fabrikanter).