foder:
Fra : Pablo

Dato : 14-05-01 01:24

Hej NG

Jeg har lige fået hund....14 uger gammel
der står på foderposen at den skal have ca 180 gram om dagen.
jeg synes det er LIDT..? er det?
hunden er en blanding mellem schæfer og labradore..

Hilsen Pablo
http://ejay.fuld.dk
http://home.12mail.dk/~ejay
http://home.12mail.dk/~helmundt

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-05-01 07:31

Pablo <ejay@halvfuld.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7AFL6.2866$h4.1084541@news101.telia.com...
> [...]
> jeg synes det er LIDT..? er det?
> hunden er en blanding mellem schæfer og labradore..

<> Til lykke med vovsen ,,,, det er svært at udtale sig om hvorvidt det er
for lidt ... det afhænger bl. a. af om det er et kvalitetsfoder hunden får
og om det er hvalpefoder ...Er det et kvalitetsfoder du bruger optages en
meget stor del af foderets indhold af hunden (der der for ikke afleverer så
meget retur) i modsætning til de dårlige foderprodukter hvor en langt større
del afleveres retur .... hvilket er årsag til at hunden derfor skal have
mere at spise af produktet..

Du vil hvis du regner på det finde ud af at det er væsentlig billigere at
fodre med kvalitetsfoder end de billige supermarkedsprodukter ..... Du vil
ved et kvalitetsfoder opleve at fodermængden der er angivet på posen ofte
faktisk er for meget til hunden ....

MVH Ami

Fra : Pablo

Dato : 14-05-01 11:14

Hej Igen

det er petshop hvalpefuldfoder med ris og kylling og det koster 40kr. for 3
kg..
er det kvalitet! og hvis ikke kan i så ikke nævne nogle kvalitets
prudokter???

M.V.H
David.

Make Unlimited phone calls from your PC to ANY phone in the World!
http://www.eboom.com/free/
Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YYKL6.2882$h4.1119808@news101.telia.com...

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-05-01 11:32

> det er petshop hvalpefuldfoder med ris og kylling og det koster 40kr. for
3
> kg..

Kender ikke det mærke...??

> er det kvalitet! og hvis ikke kan i så ikke nævne nogle kvalitets
> prudokter???

Kvalitet er forskelligt fra hund til hund. Alle mine hunde har fungeret
forskelligt på samme fodder, hvilket har gjort at det fodder, der var godt
for den ene ikke var så godt for den anden.

Med Bimmer har vi gode erfaringer med Lone Star. Scheferen fungerede godt
på Specific og min gamle flatter på Eukanuba. Den anden flatter spiste et
helt 10. produk som jeg desværre har glemt navnet på nu!

Prøv dig frem. Doseringen kan du bedst se ved at kigge på hunden. Er den i
god form?? Trives den?? Har den en god pels?? Hvor mange gange har den
afførring?? Gå som udgangspunkt efter vejledningen og find så ud fra det
frem til den nødagtige mængde ved at kigge på hunden.

En god idé er at supplere op med noget Vital Animin. Det er meget sundt og
godt for, bla. hunde i vokse-alderen.

God fornøjelse med den nye hund.

Rinnie Ilsøe

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-05-01 11:36

Pablo <ejay@halvfuld.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:xdOL6.2912$h4.1137001@news101.telia.com...

> [...]
3
> kg..
> er det kvalitet! og hvis ikke kan i så ikke nævne nogle kvalitets

<>Om Petshop hvalpefuldfoder med ris og kylling er kvalitet vil jeg ikke
udtale mig om ....kender ikke mærket .... men prisen siger mig at det er
købt i et supermarked ...og det foder man køber der vil jeg ikke just kalde
kvalitetsfoder ....

Men af andre mærker der er kvalitetsfoder kan jeg da f.eks nævne

Nutro (foder selv med Nutro lam og ris da jeg har allergihunde)
Eukanuba ...

Der findes flere andre kvalitetsmærker .... prøv f.eks at kigge ind i den
nærmeste dyrhandelen eller snak med din dyrlæge om det .... og så er jeg
sikker på at der også er flere i gruppen der i løbet af kort tid nævner en
masse kvalitetsmærker .... to ovenstående er blot dem jeg har brugt inden
for de sidste år ....
MVH Ami

Fra : Stine

Dato : 14-05-01 12:10

Hej

Tillykke med din hund.

Kvalitets foder kan du typisk kende ved at det IKKE forhandles i
supermarkeder *S*

Af forskellige mærker kan nævnes :
Eukanuba
Royal Canin
Nutro
Science Hill's
Specific
Nurture
P/D

Nogle af mærkerne forhandles af dyrlæger andre i en dyrehandel. Det
gennemgående er at prisen ligger på ca. 4oo,- kr for 15 kg. Men fodermængden
er lavere, da indholdet er så hunden udnytter foderet bedst muligt. ( og som
en sidegevinst også skider mindre ) I det lange løb er det langt billigere
aty bruge end "supermarkedsfoder" og så skal man heller ikke slæbe så mange
poser hjem

Selv bruger jeg foder fra Agrosam Petfood - Idealkost, der er lavet på ørred
og emd hvidløg i . Det koster ca. 280 for 15 kg, men forhandles ikke ved
dyrehandlere/dyrlæger. De leverer med fragt i hele landet.

Men prøv dig frem, ikke alle hundetrives på det samme foder.
Stine

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-05-01 12:32

In article <9doe5a$qfp$1@sunsite.dk>, "Stine" <santippe@hund.dk> wrote:

> Kvalitets foder kan du typisk kende ved at det IKKE forhandles i
> supermarkeder *S*

Og koster en mindre formue. Jeg køber Brotus' mad i et supermarked, han
trives fint på det, er fuld af energi og han pøller ikke større eller
mere end da han fik Hills.

Dyrlægen var forresten også fuldt ud tilfreds med ham, da han for nyligt
fik sin 1 års vaccination.

--
MVH
Martin Edlich, MF

Fra : Jo-Ann

Dato : 14-05-01 15:41

Kvalitetsfoder behøves altså ikke at koste ca. 400 kr. for 15 kilo ! Næ,
faktisk mener jeg det er fuldstændig vildt at nogle af de producenter skal
have så meget for deres foder.

Jeg fodre selv med et kvalitetsfoder. Det koster bare halvdelen af de andre
såkaldte kvalitets fodre, som min hund ikke har kunne tåle !!! F.eks. blev
han virkelig dårlig på Nutro !

Mit foder, som er Henne Pet Food, koster når jeg bestiller en god stor
portion af det (på kilo) den overkommelige sum af 192 kroner for 15 kilo, ja
og DET er da til at have med at gøre. Det er samtidig meget drøj i brug, og
hundene har det super på det, f.eks. langt langt bedre end på Nutro.

Der findes jo noget så grimt som noget der hedder
konserveringsmidler...producenterne bruger mange forskellige slags..men
sjovt nok bruger mange af de "dyre foder producenter" den billigst form for
konserveringsmiddel, hvilket også er den værste, nemlig BHA og BHT.

Mit foder er konserveret med C og E vitaminer og det kan hundene tåle, ja og
det skulle være dyre at konserverer på den måde, men stadig er mit foder
billigere end de såkaldte "kvalitetsfodre".

Jeg kunne f.eks. aldrig drømme om at give min hund Nutro igen. Havde købt to
15 kilo's sække...den sidste gav jeg væk...hvilket jeg var glad for, for
enten skulle den gives væk, eller også smides ud !

Men det er jo forskelligt hvad hundene fungerer bedst på, og mine er altså
på noget forholdvis billigt kvalitetsfoder, hvilket jeg jo så bare er glad
for

Mvh

Jo-Ann

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-05-01 15:57

JA, som sagt er det jo forskelligt fra hund ti huna. Lad prøveperioden være
på "1 sæk's tid" og skift så langsomt over til et andet mærke hvis man ikke
er tilfreds med det forrige. Er man tilfreds er der ingen grund til at
skifte mærke igen. Det overlaster bare hundens mave unødvendigt. Tit og ofte
brænder man for et enkelt mærke og råder folk til at bruge det. Jeg har selv
gjort det samme, men har altså efterhånden fundet ud af at det er meget
forskelligt hvilket fodder de forskellige hunde har det bedst med.

Igen. Se efter:

-Afførring
-Pels
-Aktivitet
-Bygning
-Generelt velbefindende

Så er du godt på vej til at finde et godt fodder til din hund!

Rinnie Ilsøe
(Bruger Lone Star til Bimmer og betaler 225,- pr. sæk med så vidt jeg husker
12½ kg. i.)

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-05-01 17:01

Jo-Ann <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3aSL6.8732$zv2.1231613@news010.worldonline.dk...
> Mit foder er konserveret med C og E vitaminer og det kan hundene tåle, ja
og
> det skulle være dyre at konserverer på den måde,

<> hvilket Nutro .... i al fald deres lam og ris... også er ....!!!

> [...]
> <>ærgerligt jeg ikke kendte dig dengang jeg havde gerne købt den af dig!!!

> Men det er jo forskelligt hvad hundene fungerer bedst på
<> ja helt sikkert er det at der er forskel fra hund til hund ... begge mine
allergihunde kører fortrinneligt på Nutro .... så der bliver jeg
selvfølgelig stående ...
MVH Ami

Fra : Aino

Dato : 14-05-01 12:52

Enig i ovenstående - 2 kommentarer:

1) Hvis du prøver dig frem, så husk at skifte mærke over en uges tid,
hvor du gradvist blander mere og mere af det nye i

2) Med en schæfer-labrador blanding ville jeg vælge et af de mærker,
hvor der er special hvalpe-blanding til store racer. Hermed vokser din
hvalp ikke får hurtigt, hvilket kan give knogleskader.

Jeg havde selv glæde af Eukanuba til hvalpe af store racer.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-05-01 07:32

Fra : Pablo

Dato : 14-05-01 12:26

Jeg siger mange tak for svarene og tjekker da lige dyrlægen/dyrhandleren
hvad der kunne være bedst for min hund....

m.v.h/regards
David

Fra : Pablo

Dato : 14-05-01 13:25

jeg kan godt se der er mange menninger*S*
men jeg må da bare prøve mig frem
Tak for hjælpen..

Fra : Pablo

Dato : 14-05-01 23:20

jeg takker og vil da prøve mig frem :)

Hilsen David

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 15-05-01 08:49

joann@rhodesian-ridgeback.dk,Ny-Internet writes:
>Mit foder, som er Henne Pet Food, koster når jeg bestiller en god stor
>portion af det (på kilo) den overkommelige sum af 192 kroner for 15 kilo,

Hvordan kan du påstå, at Hennes discountfoder er et kvalitetsprodukt.
Hvorfor tror du der er en prisforskel på 75,- kr. fra deres main produkt
til deres premium produkt. Det er det selvfølgelig fordi der er sparet på
kvaliteten.

> [...]
>for
>konserveringsmiddel, hvilket også er den værste, nemlig BHA og BHT.

Der findes også noget grimt der hedder dioxin og PBC. Norske laks (Hennes
Pet Food består for en stor del af norske laks) indeholder store mængder
dioxin og PBC. Hvis et voksent menneske spiser 225 gram laks en gang om
ugen, har det fået den mængde miljøgifte som kroppen kan tåle. (Jf.
Aktuelt den 17/1 2001) Hvad tror du det gør ved din hund, når du giver den
det hver dag året rundt.

Desuden indeholder Henne Pet Food fiskemel. Kan du huske, at Ritt
Bjerregård var nede i EU og forsvare Danmark, så man ikke nedsatte
grænseværdierne for dioxin i fiskemel. Hvis værdien var blevet nedsat, så
ville dioxinen i den fiskemel vi producerede blive overskredet mellem 260
og 300 gange. (så vidt jeg husker) Er det nødvendig at bemærke, at det er
denne fiskemel Henne Pet Food bruger.

Så lad være med at hæve Henne Pet Food til skyerne. Det er et lige så
ringe produkt som alle andre hundefoder. Det er bare så dejlig bekvemt at
smide en gang tørfoder i madskålen, istedet for at sørge for at hunden for
et mere naturligt foder.

>Jeg kunne f.eks. aldrig drømme om at give min hund Nutro igen. Havde købt
>15 kilo's sække...den sidste gav jeg væk...hvilket jeg var glad for, for
>enten skulle den gives væk, eller også smides ud !

Hvordan er det at være frelst

Lad mig til slut sige, at det her indlæg ikke er skrevet for at rakke
Hennes foder ned, (jeg bruger det selv) men alene for at gøre opmærksom på
at træerne ikke gror ind i himlen, og Hennes Pet Food også indeholder en
betragtelig del af miljøgifte, de behøver bare ikke skrive det på posen,
fordi de ikke selv har kommet det i.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : R. Ilsøe

Dato : 15-05-01 10:12

> [...]
> ugen, har det fået den mængde miljøgifte som kroppen kan tåle. (Jf.
> Aktuelt den 17/1 2001) Hvad tror du det gør ved din hund, når du giver den

Lidt OT men...
Det er vist den samme kemikalie, som man mener er skyld i mange
fosterskader (hos menneskebørn that is!. Der har været en større tendens
til fosterskader hos børn født i fisker-familier, eller familier hvor en
meget stor del af kosten netop bestod af fisk. Så om det i et program der
hed noget i stil med "Børn af kemikalier".

Jeg tror, at uanset hvilket produkt vi fodrer vores hunde med, kan vi ikke
komme uden om de mindre sunde ting. Derfor er det mest fornuftige, at se
hvordan hunden trives generelt og så ellers se bort fra den _detaljerede_
varebeskrivelse.

Rinnie Ilsøe

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 15-05-01 18:59

Hej alle.

Jeg må desværre give Poul Erik Rise & R. Ilsøe ret.

Som forhandler af hundefoder med kendskab til fremstilling af foder, er det
desværre sådan at ingen mennesker i dette land har mulighed for at opbevarer
deres hundefoder m.m. under nærmest "frostgrader". Det vil i praksis sige at
for at fedtstoffet i foderet ikke skal "Harske" er producenterne nød til at
tilsætte et konserveringsmiddel. Der kan tilsættes et naturligt
konserveringsmiddel. Dette vil dog blive for omkostningsfuldt, derfor
tilsætter man et "kemisk" istedet. Det være sig "BHA, BHT, LICITIN" m.m.
alle er EU godkandte.

Som faglært bager kan jeg lige oplyse at BHT findes i stort set alt det
margarine der bruges til fremstilling af brød & kager.....tænk på det.

Det jeg siger til mine kunder er, trives hunden på foderet, pels, energi
m.m. så se i sidste ende på prisen.

Hilsen Jaime Lauritsen

Fra : Jo-Ann

Dato : 15-05-01 12:03

Hej Poul Erik !

Hvorfor jeg tror der er 75 kroner i forskel, tja, fordi de har en "billig
udgave" og så de andre. Jeg fodre min tæve med deres "dyre" foder (som
stadig koster noget mindre end 400 kr.) og min hanhund med den billige.

Jeg har prøvet så meget forskelligt foder til min hanhund at jeg næsten ikke
kan huske det...og han har haft det utrolig dårligt på det meste....men har
det strålende på Henne's foder...sågar den billige.

Kan ikke huske hvad Ritt Bjerregård har været hvor henne og forsvarer, og er
også ret ligeglad.

Jeg synes nu heller aldrig jeg har hævet Henne Pet Food til skyerne...f.eks.
har jeg da selv fundet en "fejl" ved produktet, da det indeholder så meget
fisk. Jeg skrev bare at jeg ikke mente man behøvedes at give 400 kroner for
kvalitetsfoder, og det ud fra at jeg VED at visse af disse kvalitetsfoder
typer indeholder ting som man ikke tror... jeg har en hund som er en meget
tydelig indikator. Han kan nemlig ikke tåle alle de der
konserveringsmidler...så får han simpelthen hyppigere anfald. Når jeg så
foder ham med de der "kvalitetsfodre" og han får anfald..ja, så fatter jeg
jo stærkt mistanke, og når man så spørger producenter HELT DIREKTE om deres
foder da ikke indeholder "noget" som de har glemt at skrive...så har de to
af de kvalitets foder producenter fatisk indrømmet, og sagt at jeg nok
skulle finde et andet produkt en deres at fodre med.

Men som tidligere nævnt, det er jo meget forskelligt hvad hundene trives
bedst på. Jeg har f.eks. også forsøgt mig med grøntsags mix, og så selv lave
resten (det kød der nu skulle i) men det gik bare slet ikke. De blev så
afsindig tynde, uanset hvor meget f.eks. fed sild jeg gav dem, at jeg til
sidste stoppede og igen startede med tørfoder.

Vi har nu fodre med Henne ganske længe, og hunden har det bare fint..så
selvfølgelig mener jeg det er langt bedre, end mange af de andre som
(særligt min hanhund) har haft det enormt dårlig på...ja, og så har det jo
kostet en del mere...

Mvh

Jo-Ann

Fra : Aino

Dato : 15-05-01 12:22

[snip: diskussion af kvalitet kontra kilopriser]

Frem for at se på kiloprisen (hvis altså det er prisen, man kigger på),
er det da daglig foderpris for en given hund, der er interessant.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-05-01 14:01

Aino <aij@topsoe.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B01114B.4EF38423@topsoe.dk...
> [snip: diskussion af kvalitet kontra kilopriser]
>
> Frem for at se på kiloprisen (hvis altså det er prisen, man kigger på),
> er det da daglig foderpris for en given hund, der er interessant.

<> ja og med Nutro lam og ris koster det mig 14,16 kr. pr dag at fodre to
store hunde .. billigere kan det hvis ikke gøres ...
MVH Ami

Fra : Jo-Ann

Dato : 15-05-01 16:18

joh det kan og det to STORE hunde...dine er jo "små"

Mvh

Jo-Ann

Fra : Stine

Dato : 15-05-01 23:20

Hej

Ja, så fik jeg da vist lige startet en "pris-debat" uden at vide det *GG*
Men det jeg skrev med at kvalitetsfoder typisk kendetegnes ved at koste ca.
400,- / 15 kg. Ja, det er jo for det foder der forhandles i dyrehandlere.
Prøv at sende en ny hundeejer ud i "mareridtet" med at skulle bedømme foder
fra diverse forskellige fvirksomheder der sælger foder på "postordre". Ikke
noget jeg vil anbefale, da der kræves en lidt større indsigt i forder m.m.
før man kan foretage en nogenlunde vurdering. Derfor anbefaler jeg altid nye
ejere at købe de omtalte steder.
Jeg køber selv foder hos Agrosam Petfood i Sønderjylland. Og giver IKKE
400,- for 15 kg. Fandt min lommeregner og regnede ud at mine hunde på ca.
25-30 kg legemsvægt koster på deres Idealkost ( Ørred ) ca. 6 kr,- pr hund
pr. dag at fodre.- vel at mærke hvis jeg kun køber en sæk af gangen og det
gør jeg selvfølgelig ikke Ved større indkøb er indkøbsprisen mindre og
det spiller også ind på den dagl. pris. Og de trives strålende. MIne hvalpep
fodres dog med Eukanuba eller Royal Canin, og min tæve på 5 mdr. får også RC
endnu. Det er pga. at de har specific foder til hurtigtvoksende, store
hvalpe - hvilket de øvrige firmaer ikke har.
Endnu en grund til at anbefale nye ejere at købe disse produkter. Når dere s
hund så er blevet ældre ( ca. 1 år) kan de jo altid begynde at
"eksperimentere" med andre mærker.
Stine

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 16-05-01 09:24

Til Stine & alle andre.

Stine har helt ret når hun siger at det er et mareridt som ny hundeejer.
Nogle forhandlere siger det ene andre noget andet.

Nogle af mine kunder har fået "anbefalet", af dyrehandlere som sælger foder,
at købe et foder med så højt et protein indhold som muligt. Både til hvalpe
& voksne hunde.....???!! Der er nogle mennesker der stadig tror at jo højere
protein indhold jo bedre og så er den hellige grav velbevaret.....

Hvalpe skal have et foder med mindst" ifølge min overbevisning" 27% protein.
PROTEIN er med til at fremme hundens knoglebygning "vækstfremmende" og
"vævsopbyggende" men så sandelig også med til at forhindre at hunden
"vokser" for hurtigt.

Vores hvalpefoder 27/15 - protein % fedt er et godt allround foder. Med en
pris på 329.- kr for 15 kg.

Ved en fodermængde pr. dag. på ca. 300-400 g. fodre man for ca. 6,5 - 8,8
kr. pr. dag. Ved køb af flere sække bliver prisen betydelig lavere.

Ved Basisfoder kan foderprisen komme ned på ca. 3,5 kr. pr dag. Idet vi som
nogle af de eneste kører med 30 kg sække. Merkøb = billigere pris.

Dette er ikke ment som en reklame men som oplysning. Og Stine har ret i at
en hund på ca. 1 år, uden særlig høj aktivitet ikke behøver et foder med
højt protein indhold. Jeg har selv 2 Goldens som uden for jagttiden hver får
300 g. foder om dagen.

Hvis ens hund trives på et "billig" foder skal man ikke skifte. Det ville
være dumt.

Jaime Lauritsen

Fra : Stine

Dato : 16-05-01 09:41

"Jaime Lauritsen" <Jaime.lauritsen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Dette er ikke ment som en reklame men som oplysning.

Det kan det jo heller ikke opfattes som, når du ikke skriver hvilket
produkt/mærke det er )))
Stine

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-05-01 10:05

> Vores hvalpefoder 27/15 - protein % fedt er et godt allround foder. Med en
> pris på 329.- kr for 15 kg.

Helt flot. Jeg lærte i tidernes morgen at en forskel på ca. 10% i protein /
fedt var en god forskel. Procenterne skulle gerne ligge omkring det, der er
i "dit" fodder.

rinnie Ilsøe

Fra : Pia

Dato : 16-05-01 13:32

sjovt nok blev jeg af flere dyrlæger bedt om at sætte Max ned i protein,
fordi han voksede så hurtigt og var på vej til at få osteochondrose. Så han
er røget på voksenfoder som 5 mdr.

Jeg har også af adskillige rottweiler ejere hørt, at 20-24% burde være nok,
her er en artikel som omhandler dette. I øvrigt er Hennes lavet efter denne
standard!

http://www.doglogic.com/lgpupdiet.htm

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_osteochondros
e.html'

Pia & Max

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 16-05-01 15:06

Hej Pia

Det du skriver er ikke unormalt for nogle hunde.

Din hund har så vist sig ikke at kunne tåle den høje mængde af protein.
Mange hunde bliver dårlige, mat pels,små sår, manglende energi m.m. hvis de
får for meget protein. Det gælder også for hvalpe.

Uden at vide det kunne jeg tænke mig, at du nu bruger et foder med ca.
15-20% protein i.

Jaime Lauritsen

Fra : Pia

Dato : 16-05-01 15:20

ja, han halter i hvert fald, efter en måned, ikke mere, selv efter leg. Og
han tager kun 1 kg på om ugen istedet for 2 som startede hele miseren... Det
er bevis nok for mig.

:Pia

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 16-05-01 15:32

Hej Pia

Godt at du ku se det i tide. Mange tror "desværre" at det er normal adfærd
hos hvalpe hvis de pludselig får små "skavanker". Dejligt at høre din hund
har det godt igen.. (

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-05-01 15:04

> [...]
nok,
> her er en artikel som omhandler dette. I øvrigt er Hennes lavet efter

Ved hvalpe må det godt være lidt højere. Voksne's mål er 22-24% / 10-12%
ideelt.

Rinnie Ilsøe

Fra : Pablo

Dato : 15-05-01 12:55

Jeg har da fået sat gang i noget snak her hva*GGG* :)

Hilsen Pablo

Fra : Heidi Høegh

Dato : 17-05-01 09:52

Hej

Nu vi er ved snakken om alt mulig slags foder har jeg lige et spørgsmål.

Er der nogen der har erfaring med selv at lave foder til deres hund. For et
stykke tid siden var der en udsendelse om en dyrlæge (kan ikke huske hvad
han hedder) der kun anbefalede at sammensætte hundens kost af : 1/3
grøntsager, 1/3 kød og 1/3 brød, og to ting mere vitaminer og jeg kan så
ikke huske hvad det sidste var, jeg tror nok det var benmel eller lignende.

Altså er der nogen der har erfaring med denne "opskrift" og nogen der kan
fortælle hvilke vitaminer, og om det var benmel eller noget andet der skulle
tilsættes, og hvor man kan købe det.

På forhånd tak

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Aino

Dato : 18-05-01 07:35

"Heidi Høegh" wrote:

[om selv at fremstille vådfoder]

Lige en tanke: Med tørfoder bliver hundens gummer dagligt masseret,
hvilket er med til at holde tandsten væk. Hvis du selv fremstiller noget
vådfoder skal der nok hyppigere et godt kødben e.l. til.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 17-05-01 13:02

bentogheidi@mail.tele.dk,Ny-Internet writes:
to ting mere vitaminer og jeg kan så
ikke huske hvad det sidste var, jeg tror nok det var benmel eller lignende.

Det var ikke vitaminer, men Saratran. "Benmelet" er noget der hedder
Horsepower (så vidt jeg husker) Det er et kosttilskud til heste. Han
anbefaler Vital Animin som alternativ

Altså er der nogen der har erfaring med denne "opskrift"

Ja, det har jeg, og jeg tror ikke rigtig på den med de rå grøntsager. De
kommer stort set ufordøjet ud af hunden, så jeg valgte at koge grøntsager.

Han anbefaler kallun eller råt kød, (dog ikke kylling pga. salmonella)
Hans argument er "har du nogensinde set en ræv sidde og stege sit kød over
lejrbålet". Og så anbefaler han rugbrød. (har du nogensinde set en ræv slå
en dej op)

hvor man kan købe det.

Horsepower kan du købe i enhver velassorteret hesteforretning. Saratran
forhandles - vistnok - kun på Randers apotek, men kan - vistnok -
bestilles hjem gennem dit eget apotek.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : N/A

Dato : 17-05-01 16:50

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 17-05-01 15:17

bentogheidi@mail.tele.dk,Ny-Internet writes:
>Laver du stadig selv foderet til din hund, eller er du gået over til
>tørfoder igen (altså ikke dig

Jeg må med skam meddele, at jeg er gået over til tørfoder igen, og af
bekvemmelighedsgrunde. Det unægtelig noget nemmere lige at smide 600 gram
tørfoder i madskålen end at stå og lave 2 kg vådfoder. Der er ingen tvivl
om, at min hund havde det meget bedre med fyldt mave end med sådan en gang
tørre piller, som han tydeligvis ikke bryder sig ret meget om.

Når jeg har det skidt med det, er det fordi DER FINDES IKKE ET FÆRDIGLAVET
HUNDEFODER, DER ER ET KVALITETPRODUKT. (nu får jeg nok på nakken)

Råvarerne vil for det meste være rester af produktionen til menneskeføde,
eller af en sådan kvalitet at de ikke ville kunne bruges til menneskeføde.
Det er ikke tilfældig, at de store fødevareproducenter også producerer
hundefoder, fx Nestle (uden at de skal hænges specielt ud.)

I værste fald er det affald (biprodukter) fx andefødder, kyllingehoveder,
hønsefjer, horn, klove osv. Hvis du vil vide mere, kan du prøve at gå ind
og læse her: http://www.api4animals.org/doc.asp?ID=79. Rimelig rystende
læsning.

>Jeg syntes det er svært og finde helt ud af om det er en god ide og
>sammensætte kosten selv eller ej.

Det er en god ide. For det første får hunden i reglen en mere varieret
kost, og for det andet får den maven fyldt.

Jeg har en mistanke. På alle sække med tørfoder står der, at der altid
skal være frisk vand tilrådighed for hunden. Jeg tror det er fordi de skal
kunne fylde maven op, så de ikke altid skal gå og være sultne

>På en måde syntes jeg det er utrolig
>unaturligt og fodre sin hund med foder der er komprimeret ned i pilleform,
>og på den anden side er jeg sikker på den får hvad den skal have, og jeg
>har
>da også haft gode resultater i nu 10 år med tørfoder.

Hunden kan også fint overleve og være velfungerende på tørfoder, men det
er sgu da lidt kedelig at leve på det samme dag efter dag.

>En ting der kunne tale for at lave foderet selv, er vel at man undgår en
>del
>tilsætningsstoffer,

Det kommer an på hvad for nogle råvare du køber.

>Men under alle omstændigheder tak for svaret, jeg tror jeg overvejer det
>et
>par dage endnu.

Da jeg lavede mad selv, fik han 1/3 kogte grøntsager - 1/3 kartofler eller
ris - 1/3 råt kød. 25 gram vådfoder pr. kg. hund som tommelfingerregel,
men der skal selvfølgelig løbende vurderes ligesom med tørfoder.

Kødet var varieret med kallun, kylling, svin og en gang imellem okse.
Kylling blev sendt gennem kødhakkeren med ben og det hele. Han fik indmad
højst 2 gange i måneden. Desuden fik han et kalktilskud og en
menneskevitaminpille en gang om dagen.

Og han elskede det. Jeg får rigtig dårlig samvittighed af at sidde og
skrive det her, så jeg må hellere stoppe nu

Hilsen
Poul Erik Rise

Undgå fagudtryk og sjældne fremmedord, ellers risikerer du, at recipienten
er uden familiaritet med den pågældende ekspression.

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 17-05-01 16:50

Hej Poul Erik Rise.

Der findes ikke et færdiglavet hundefoder der er et kvalitetsprodukt...!!
Det må jo være op til den enkelte forbruger. Sådan er det. Du syntes "måske"
også at mine oporto læder sofaer er noget bras..*griiiner højt*

Nej, det er en smag sag. Viderere skriver du at der skal være adgang til
frisk vand, ja det skal der hvis du vælger at gi hunden foderet tørt. Så den
med at hunden skal ha' maven fyldt op holder ikke.

Dyrerester i hundefoder. Ja desværre............Med risiko for at få på
puklen for at reklamere vil jeg oplyse at "vores", det foder jeg forhandler
er baseret på kyllingekød.......Ja, Ja godt med dig........

Foderet er SVENSK, og Sverige var det første land i EU til at vedtage en lov
der forbyder dyrerester samt medicininficeretkød i fremstillingen af hunde &
kattefoder.
Det kyllingekød vores foder er baseret på er det man kalder 4-5 sortering.
det vil sige det kød der ikke er stort nok eks. en pakke med kyllingebryst i
butikkerne.
fremstillingen kan interesserede se på følg. adr. www.aronafoder.se

Til slut vil jeg dog gi dig ret langt hen ad vejen. Tak iøvrigt for en
rigtig god debat..

Jaime Lauritsen

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b032878f43b9aca006b004fd3.32888ff@net.dialog.dk...