Hjælp til tydning.
Fra : Ib Molbech

Dato : 17-10-04 22:11

Jeg har været på byarkivet i Oslo, og der har jeg været så heldig - med god
hjælp - at finde min ane Andreas (Anders) Jensen og hustru Anne Elisabeth
Hansdatter Molbechs børns dåb.

For at grave dybere i slægten, kan det være betydningsfuldt, at kende
fadderne, og her kommer min skrifttydning til kort. Nogle faddere kan jeg
godt tyde mens andre virkelig kræver ekspertbistand.

Andreas og Anne fik 7 børn i perioden 1731 til 1750. Jeg har skannet
fotokopierne fra kirkebogen ind og lagt de 7 resultater ud på nettet. Hvad
hed fadderne?

http://home1.stofanet.dk/molbech/billeder/HansAnthon.jpg

http://home1.stofanet.dk/molbech/billeder/Jens.jpg

http://home1.stofanet.dk/molbech/billeder/JohanChristian.jpg

http://home1.stofanet.dk/molbech/billeder/Jorgen.jpg

http://home1.stofanet.dk/molbech/billeder/MarthaCathrine.jpg

http://home1.stofanet.dk/molbech/billeder/Sara.jpg

http://home1.stofanet.dk/molbech/billeder/SaraMagdalene.jpg

IM

Fra : Morten Møller Hansen

Dato : 24-10-04 13:14

Ib Molbech <molbech @ stofanet.dk (remove spaces)> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4172dff2$0$13733$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> fadderne, og her kommer min skrifttydning til kort. Nogle faddere kan jeg
> godt tyde mens andre virkelig kræver ekspertbistand.

Der optræder navne, som jeg ikke har set før, så de er vanskelige at gætte
sig til, hvis et eller flere bogstaver står utydeligt. Men her er mine
forslag til (delvise) tydninger:

1) Andreas Jensen Sadelmager og Anna Lisbeth Hansdaatter Molbechs barn
Hans Anthon ~ fadderne Lars Demins ------? (gudmoderen nævnes først),
Birgithe Hans Stenhanks(? dvs. kone), Ole Ingvoretsen, Johannes Søeberg -
H.B. (præstens initialer?) - Introd. (Introduceret i kirken) d. 27de Sept.

2) Jens ~ faddere: Hr. Capitain Leutnant Kühns frue, frøken Loutzou, Hr.
Capitain Leutnant Kÿhn, Hr. Krigsraad Stein. Introd. d. 7de Nov.

3) Johan Christian ~ faddere: Mad: Haagen Nielsens (dvs. kone) Mad:, Bertel
Møllers ----?, Anna Jensdaatter Kaarsmisse? (måske et stednavn?), secretair
Biørn og Peter Braun. Intr. d. 12 Sep:

4) Jorgen ~ faddere: Kirstine Arne Haagensens (kone), Maria Ole Joonsen
Møllers (kone), Torkild/Torchil Olsen, Hartman Kindt - Introd: d. 5 Aug. ...

5) Martha Cathrine ~ faddere: Anna Gulichsdaatter, Valentin Feltbe---ders
(vel en militær titel?), Barbara Gulichsdaatter, Nicolaj
Diderich(sen), ---?=bereders? Lars Schojer, Ole Herstad(?), Henrich Cal---?.
Introd. 28de Aug (så vidt jeg kan se)

6) Sara ~ faddere: Anna Maria Hans Heichmans, Anna Kirstine ---tens?
Beincks/Beinorts?, Haagen Nielsen, Romanus Skaro(?), Anders Olsen Riis.
Intr. d. 13de Aprilis.

7) Sara Magdalene ~ faddere: Christopher Thorosen(?) - hustr. Ellen
Calmejer(?), Hartman Kindt og Eminick(?) Spund(?). Int: d. 30de Jan.

Personer med kendskab til lokale navne og viden om militærpersoner på egnen
vil måske kunne hjælpe dig med nogle af de usikre navne/titler!
Morten M. Hansen