ligninger i Excel
Fra : Thomas Lundstrøm

Dato : 04-01-01 20:04

Et lille hurdigt spørgsmål:

Er det muligt at løse tredjegrads ligninger i Excel? Og i givet flad
hvordan?

Det kunne jeg godt tænke mig at finde ud af!

Thomas L.

Fra : Per Andersen

Dato : 05-01-01 15:20

Både Word og Exel er fyldt med ligninger og formler. Men det kommer
selvfølgelig an på hvilken version. Under alle omstændigheder er det
bare at gå ind i hjælpeteksterne, som på netop dette område er utroligt
hjælpsomme.

--
Per Andersen

Fra : Thomas Lundstrøm

Dato : 06-01-01 17:20

Per Andersen wrote:

> [...]
> selvfølgelig an på hvilken version. Under alle omstændigheder er det
> bare at gå ind i hjælpeteksterne, som på netop dette område er

Det drejer sig om ligningen

d e
c·——————— + ——— - x
a d + x x
——— = —————————————————————
b e
f + x - ———

hvor kun x er ubekendt!

Jeg har en engelsk version af excel2000 og har aktiveret solver.xla som
add-in. Men den Solve-box man så kan bruge kan jeg ikke få noget
fornuftigt ud af. Hjelpefunktionen til denne hjælper ikke mig særlig
meget.

anyone???

Thomas L.

Fra : Per Andersen

Dato : 06-01-01 20:55

Nu er jeg ikke matematiker, men for en gangs skyld kan jeg bruge
teksterne fra min Engelske Office uden oversættelsesproblemer.

Prøv, fra Word, at klikke Indsæt/Object - og vælg så Microsoft Quotation
3.0 i dialogboksen. I det nye vindue klik hjælp/Content-fanen og vælg
Creating and Changing Equatations. Nu tror jeg du vil se hvorfor jeg
bruger udtrykket hjælpsom.

Så mangler bare, at du ikke har Word installeret, -.-.-.-.- Uupsh!!
Et hurtigt tjek viser, at programmet ligger under Word, og ikke kan
kaldes fra Excel. I så fald må jeg give op og håbe på at en af
Excel'erne vil træde til. Ellers må jeg vel hvæsse mine tommelfingre og

Fra : Lars Klintholm

Dato : 07-01-01 11:07

> [...]
> add-in. Men den Solve-box man så kan bruge kan jeg ikke få noget
> fornuftigt ud af. Hjelpefunktionen til denne hjælper ikke mig særlig

Solver kan bruges til mere komplicerede opgaver, men kan selvfølgelig
også løse denne opgave. Men det er meget lettere med målsøgning,
når det kun er en enkelt ligning det drejer sig om.

Antager at du har værdierne for a, b, c, ..osv placeret som flg.
a i A1, b i B1, c i C1........ osv

I celle fx. C5, skriver du en tilfældig x-værdi

I celle D5 laver du formlen for ligningens venstre side:
=A1/B1

I celle E5 skriver du formlen for ligningens højre side:
=(C1*(D1/(D1+C5))+E1/C5-C5)/(F1+C5-E1/C5)

I celle F5 skriver du formel, der beregner differencen mellem
ligningens venstre og højre side: =D5-E5

Nu aktiveres Funktioner, Målsøgning:
Angiv celle F5 til værdien 0 (nul), ved ændring af C5
Og Excel fremkommer med en løsning.

Bemærk ligninger kan have flere løsninger, målsøgning finder kun en.
Som regel den der ligger nærmest ved startværdi.

--
mvh Lars

Fra : Leo Heuser

Dato : 07-01-01 13:18

Thomas

Hvis jeg har aflæst ligningen rigtigt og ellers lavet udregningerne uden
"bøffer", skulle
den reducerede ligning blive:

f(x) = (a+b)X3 + (ad + af + bd)X2 + (adf -ae - bcd - be)X -ade -bde

Jeg har reduceret både for at minimere kalkulationstiden i Excel
og for at se, hvordan ligningen ser ud på ordnet form.

Ved brug af Solver sætter jeg f(x) = 0.

Jeg har vedhæftet en projektmappe til en personlg mail.
I denne har jeg brugt den reducerede ligning til at vise forskellige
trediegrads-
funktioner for forskellige værdier af a,b,c,d,e og f i et diagram. Ud fra
diagrammet
vælger du en eller flere "gætteværdier" og Solver bruges så til at udregne
den/de "nøjagtige"
værdi/-er. Jeg har også skrevet lidt forklaring i arket.

Opstår der tvivl, er du velkommen til at komme tilbage til gruppen.

Med venlig hilsen
LeoH

Fra : Leo Heuser

Dato : 07-01-01 16:57

Jeg har lagt et eksemplar i dk.binaer under navnet "Trediegradsligning",
hvis andre skulle være interesserede.

LeoH

Fra : Per Andersen

Dato : 07-01-01 23:17

Det er så det allerbedste bevis for at det er klogt at lægge problemet
frem i sin helhed - altså med så mange relevante oplysninger som muligt.
Og jeg kunne have sluppet for at blive våd igen. Men Word laver nogle
flotte opstilinger af ligningerne.

--
Venlig hilsen
Per Andersen

Fra : Thomas Lundstrøm

Dato : 08-01-01 21:27

Leo Heuser wrote:

> Opstår der tvivl, er du velkommen til at komme tilbage til gruppen.
>
> Med venlig hilsen
> LeoH

Tak Leo. Jeg har desverre ikke tid til at teste om det er noget jeg kan
bruge de næste pr dage, men jeg skal nok vende tilbage!

Thomas L.