SATA forbindelse mistet på ældre Asus bund~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-10-04 18:46

Hey jeg har behov for hjælp og råd her :)

Her følger en lang forklaring..........

Min gamle pc, som i dag står hos min kammerat stoppede pludselig for 3 uger
siden med at virke korrekt.

Pludselig uden andres indgriben (næsten sikkert - men ved jo ikke, hvad
ikke-pc kyndige folk laver med en pc, når man ikke er der) begyndte pc'en
ikke at ville tænde op normalt.

Når man tænder den, så indlæser den BIOS konfiguration, tæller ram,
indlæser PCI porte etc - men herefter staller den totalt - den holder
simpelthen pause i præcis 12 minutter, hvor skærmen står og viser samme
billede - det karakteristiske sorte billede med hvid bogstaver, hvor man
ser PCI pladser i systemer og primær og sekundær IDE controller etc.

Der kommer ingen fejl meddelelse - og efter de 12 minutter er gået, så
starter den op med at læse på harddisken og indlæser win xp sp2 som
normalt.

Herefter kører systemet TOTALT normalt - og intet fejler. Der kan spilles
vilde 3D spil, alt virker - den går ikke spontant ned af sig selv eller
fryser. Men næste gang, den skal tændes igen, så sker nøjagtigt samme
scenarie - den fryser samme sted i 12 minutter og finder så harddisken og
kører alt ind igen.

Jeg har rodet med den i 3-4 timer uden at komme videre.

Bundkort er Asus P4G8X DeLuxe
Intel 2,66 Ghz P4
Ram 1024 MB DDR
Seagate SATA 120GB HD (1 stk ingen IDE diske i pc'en)
Liteon CDRW primær master
Plextor DVD sekundær slave
Win XP pro SP2

Først åbnede jeg den op og støvede alt af inde i den - den var støvet.
Dernærst tjekkede jeg om kabler sad løst og om blæsere fungerer.
Jeg opdaterede for en sikkerheds skyld BIOS version til nyst tilgængelige
version.

Herefter tjekkede jeg i windows om noget var galt under Device Manager -
alt var OK. Jeg prøvede at afmonter 1 USB kortlæser, 1 USB webcam og en USB
printer - men stadig var fejlen ikke her.

Jeg koncentrerede mig så om harddisken, der er af SATA typen.
Det er tilsyneladene den, der giver problemerne. Det er som om maskinen
ikke kan fidne den under opstart - men det der er mystisk er, at efter 12
minutter kan den godt finde den og alt virker normalt.

Kan det være harddisken, der er ved at fejle/gå i stykker ?

Hvis det er det, så er det mystisk, at pc'en har kunnet køre i 3 uger ca. 8
timer om dagen siden fejlen opstod ?

Jeg tjekkede boot rækkefølgen i BIOS og kan konstatere, at SATA slt ikke er
en mulighed i BOOT BIOS - men mener jeg satte den til "SCSI & Other
devices" da jeg selv brugte dette bundkort for år tilbage i min egen
maskine - jeg havde ingen problemer dengang.

Jeg har også sørget for, at ATA devices ikke bliver indlæst først, så SATA
kan blive indlæst.

Jeg har også kigget inde i BIOS for Silicon SATA RAID og her ser den fint
SATA disken som single disk.

Det der er mystisk er, at fejlen pludselig er optået efter at maskinene har
kørt normalt i over 1 år med 8 timers brug HVER dag.
Og at maskinen staller i 12 minutter _hver gang_ ved optænding - og så
virker PERFEKT herefter.
Jeg har prøvet alverden i BIOS, og tjekket om driverne til SATA
controlleren er i orden og det siger den i win xp sp2 at den er. Prøvede at
opdatere driveren, men fik at vide at nyeste driver var i brug.

Det er som om Win xp godt kan finde SATA disken, men BIOS har problemer og
derfor stalller - men hvordan kjatten den pludselig finder den HVER gang
efter præis 12 minutters venten ved opstart, ja det håber jeg I kan hjælpe
mig med at finde ud af ?

Håber nogle venlig sjæle har gidet læse så langt - og måske kan hjælpe mig
lidt her, for jeg er derude, hvor jeg overvejer at indkøbe en alm. IDE
harddisk til maskinen og installere win xp på den og så bruge SATA disken i
windows til data.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-10-04 23:27

Jeg ER klar over mit indlæg var langt, men fandt at nødvendigheden af at
udtrykke mig i detaljer var til stede.

Så håber ikke manglen på mulige løsninger på mit problem skyldes længden på
mit indlæg, men simpelthen skyldes, at svaret ikke just er lige til :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 17-10-04 07:07

On Fri, 15 Oct 2004 00:26:48 +0200, Dr.Ralph wrote:

> [...]
> mit indlæg, men simpelthen skyldes, at svaret ikke just er lige til :)

Slet ingen hjælp at hente her ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Søren Andersen

Dato : 17-10-04 10:04

Dr.Ralph wrote:
> Pludselig uden andres indgriben (næsten sikkert - men ved jo ikke,
> hvad ikke-pc kyndige folk laver med en pc, når man ikke er der)
> begyndte pc'en ikke at ville tænde op normalt.

Hvis vi går ud fra ovenstående er korrekt, kunne det tyde på et hardware
problem - længere nede i indlægget beskriver du hvilke ting du foretog dig
for at trouble-shoote dét område, så jeg vil komme med mine bemærkninger
dér... dog tror jeg ikke rigtig på den mulighed.

> [...]
> samme billede - det karakteristiske sorte billede med hvid bogstaver,
> hvor man ser PCI pladser i systemer og primær og sekundær IDE

Ovenstående kunne enten tyde på at der er blevet rodet i bios (enten PC'ens
el. SATA controlleren's...), - eller stadig (tvivlsomt) at problemet er
hardware...

> Der kommer ingen fejl meddelelse - og efter de 12 minutter er gået, så
> starter den op med at læse på harddisken og indlæser win xp sp2 som
> normalt.

Prøv først at resette bios og clear'e CMOS på PC'en. Aner intet om SATA/SCSI
controllere, men find manualen frem og tjek/reset evt. settings der også...

> [...]
> nøjagtigt samme scenarie - den fryser samme sted i 12 minutter og
> finder så harddisken og kører alt ind igen.

Ovenstående udelukker næsten helt sikkert memory problemer, men prøv at
teste den alligevel, for en sikkerheds skyld...

> [...]
> maskinen ikke kan fidne den under opstart - men det der er mystisk
> er, at efter 12 minutter kan den godt finde den og alt virker normalt.

Jeg er enig med dig i at det tyder på et problem med detektionen af SATA
disken... er Plug'n Play OS sat til "Yes" eller "No" i bios? Prøv at ændre
denne setting...

> Kan det være harddisken, der er ved at fejle/gå i stykker ?

Tror jeg ikke...

> Hvis det er det, så er det mystisk, at pc'en har kunnet køre i 3 uger
> ca. 8 timer om dagen siden fejlen opstod ?

Netop...

> [...]
> Other devices" da jeg selv brugte dette bundkort for år tilbage i min
> egen maskine - jeg havde ingen problemer dengang.

Ser PC-bios ikke SATA disken og dens korrekte egenskaber? Det burde den...

> [...]
> maskinene har kørt normalt i over 1 år med 8 timers brug HVER dag.
> Og at maskinen staller i 12 minutter _hver gang_ ved optænding - og så

Prøv at blive i bios i mindst 12 minutter og se om noget ændrer sig i
forbindelse med harddisk detectionen...

> [...]
> finder den HVER gang efter præis 12 minutters venten ved opstart, ja
> det håber jeg I kan hjælpe mig med at finde ud af ?

WinXP har jo på det tidspunkt fået info'en fra bios, da PC'en ellers ikke
ville have startet op...
Er du sikker på at DVD/CD drevenes konfiguration ikke er ændret? Prøv at
disable drevene et ad gangen og se om det gør en forskel.

--
-- Hvad er forskellen på uvidenhed og ligegyldighed?
-- Det ved jeg ikke og jeg er også ligeglad.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-10-04 07:54

Først lige en STOR tak til dig, fordi du gider ofre tid på mig og mit
problem :)

> Ovenstående kunne enten tyde på at der er blevet rodet i bios (enten PC'ens
> el. SATA controlleren's...), - eller stadig (tvivlsomt) at problemet er
> hardware...

Jeg ved intet med sikkerhed. Min kammerat konstaterer, at hans PC virker
fint inden han går på job om morgenen, og at fejlen på pc'en pludselig er
der, når han kommer hjem.

I den tid, hvor han har været på job, har hans nieces 2 børn på hhv. 9 og
12 år siddet ved pc'en - så jeg troede straks det måtte være dem, der havde
lavet fejl på pc'en - men en èn ting er at rode i win xp, en anden er at
rode i BIOS - og min kammerat mener ikke de har turde gå ind i noget som
BIOS - og at de ikke er ondsindede og vil drille, men er forsigtige.

Desværre har den ene af drengene en tendens til at ødelægge alt
elektronisk, han kommer i nærheden af. Sidst han rodede ved min kammerats
kærestes mobiltlf begyndte den at opføre sig underligt og har gjort det
lige siden - visse mennesker har "magiske" evner til at ødelægge
elektronik, de kommer i nærheden af og oprette fejl, som selv os nørder kan
have svært ved at opdage oprindelsen til....suk...suk.... :)

> Prøv først at resette bios og clear'e CMOS på PC'en. Aner intet om SATA/SCSI
> controllere, men find manualen frem og tjek/reset evt. settings der også...

Jeg har resettet BIOS til standard settings - det hjalp ikke :(
Manualen OG driver CD'en til bundkortet er desværre (klassisk nok) blevet
smidt ud ved en fejltagelse, så dette besværliggør det hele meget mere :(

> Ovenstående udelukker næsten helt sikkert memory problemer, men prøv at
> teste den alligevel, for en sikkerheds skyld...

Problemet er, at CPU blæseren, jeg har monteret på dette kort er så stor,
at den ene memory blok ikke kan komme af uden jeg først fjerne CPU blæseren
og denne sidder klistret fast til CPU'en med kølepasta i mellem - min
erfaring er, at man skal have gang i hårtørrer for at fjerne CPU køler fra
CPU - så denne blok er det sidste jeg vil ty til - når ALT andet er prøvet.

CPU blæseren er den ret kendte Zalman CNSP 7000 Cu - en ordentlig klods,
der iøvrigt på 1 år i et hjem, hvor der gøres ofte rent var fuldstændig
fuld af støv - det tog mig ½ time at rengøre den :)

Jeg kan fjerne den anden ram klods uden problemer og vil prøve dette.

> Jeg er enig med dig i at det tyder på et problem med detektionen af SATA
> disken... er Plug'n Play OS sat til "Yes" eller "No" i bios? Prøv at ændre
> denne setting...

Jeg har også prøvt med BIOS settings, hvor Plug'n Play OS både var sat til
YES og NO - uden at det hjalp :(

> Ser PC-bios ikke SATA disken og dens korrekte egenskaber? Det burde den...

Dette gjorden faktisk heller ikke, da jeg for 1½ år siden selv installerede
SATA disken på bundkortet.

Jeg var faktisk selv ved at gå kold her, da det dengang var min første
oplevelse med en SATA disk - og da jeg havde solgt den til min ven, så
havde jeg også problemer med at få BIOS til at se SATA disken, da jeg
skulle klargøre den til ham, inden jeg satte den op hos ham.

Men da jeg inde i SATA RAID BIOS'en ((der er en separat BIOS for SATA
controlleren, der indlæses umiddelbart efter PCI og IDE controllerne
indlæses)) oprettede SATA disken som single SATA på SATA 1, så opdagede den
selv disken og siden kørte alt fint.

Mener "SCSI & Other boot devices" skulle vælges for at SATA disken blev
indlæst i bundkort chippen BIOS - men er ikke sikker på dette. Jeg HAR
prøvet at sætte "SCSI & Other boot devices" øverst i BOOT order inde i den
alm. BIOS, men lige lidt hjælper det :(

> Prøv at blive i bios i mindst 12 minutter og se om noget ændrer sig i
> forbindelse med harddisk detectionen...

Dette har jeg ikke prøvet - vil prøve dette.

> [...]
> Er du sikker på at DVD/CD drevenes konfiguration ikke er ændret? Prøv at
> disable drevene et ad gangen og se om det gør en forskel.

Kan man ændrer drevenes konfiguration software mæssigt - ellers er der 110%
sikkert ikke rodet med den rent fysisk, da de ikke tør lege med sådan
noget.

Og må indrømme, at jeg næsten med 100% sikkerhed ikke tror, at 2 små børn
har åbnet kabinettet, der jo var helt støvet til indevendigt, og byttet om
på jumpere til cd drevene. Begge cd drev virker iøvrigt som de skal inde i
windows, så tvivler på det kan være det - men alt må prøves, da jeg er lidt
deperat, så tak for den ide også :)

Måske en ændring på jumpere og en afinstallation af drevene kan "jump
starte" BIOS, så den virker normalt igen.
Jeg er derude, hvor jeg ikke rigtig kan se rent logisk, hvad katten der er
galt.

Jeg har nu indkøt en alm. 80GB IDE harddisk til ham, som jeg vil tage ud og
sætte i og installere win xp på den helt forfra.

Vil så anvende den gamle 120GB SATA disk som data disk, backup disk og som
reserve disk til næste gang, han skal skifte pc igen.

Ved det er lidt at vige udenom problemet, men når nøden er SÅ hård at
knække, så må man nogen gange ty til den lette genvej (som det
forhåbentligt viser sig at være)

Hvis problemet stadig er der, når IDE disken er sat i, så tror jeg vi er
ude i noget med et chipset problem - måske der er sket en mindre fejl i en
af kredsene på bunkortet - men igen underligt, at maskinen så kan køre i
timevis i træk uden at gå ned og at problemet kun opstår under opstarten og
at bundkortets BIOS let kunne opdateres til ny version uden at give fejl.

Tak igen for din hjælp !

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Søren Andersen

Dato : 18-10-04 09:43

Dr.Ralph wrote:
> Tak igen for din hjælp !

Det var så lidt... ked af det ikke hjalp synderligt. Men nu du har købt en
IDE hdd og alligevel har i sinde at geninstallere Windows, åbner det jo
muligheder for lidt mere drastiske eksperimenter ;)

> Kan man ændrer drevenes konfiguration software mæssigt - ellers er
> der 110% sikkert ikke rodet med den rent fysisk, da de ikke tør lege
> med sådan noget.

Prøv at starte med at gendanne Windows til et tidligere tidspunkt, før alle
problemerne startede. Så får du da i det mindste svar på om det ER et driver
problem, og måske slipper du endda for at genindstallere?

> Måske en ændring på jumpere og en afinstallation af drevene kan "jump
> starte" BIOS, så den virker normalt igen.
> Jeg er derude, hvor jeg ikke rigtig kan se rent logisk, hvad katten
> der er galt.

Lyder ikke som en helt tosset idé... du kunne også prøve at afinstallere
SATA drevet i enhåndshåndtering, selvom jeg ikke ved om det kan lade sig
gøre med OS drevet. Et forsøg værd... hvis det ikke kan lade sig gøre, prøv
at afinstallere CD-drevene i stedet.

> Jeg har nu indkøt en alm. 80GB IDE harddisk til ham, som jeg vil tage
> ud og sætte i og installere win xp på den helt forfra.

:( Men ekstra plads kan man jo altid bruge... :)

> Ved det er lidt at vige udenom problemet, men når nøden er SÅ hård at
> knække, så må man nogen gange ty til den lette genvej (som det
> forhåbentligt viser sig at være)

Let og let.... ahem! :) Held og lykke med projektet, på den ene eller den
anden måde.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-10-04 18:15

> Prøv at starte med at gendanne Windows til et tidligere tidspunkt, før alle
> problemerne startede. Så får du da i det mindste svar på om det ER et driver
> problem, og måske slipper du endda for at genindstallere?

Dette har jeg gjort - det hjalp ikke, så tror det enten er hardwaren eller
BIOS, jeg skal forkuserer på nu.

Desværre er harddisken blevet forsinket, så jeg først får isat den i næste
uge hos min kammerat, men melder lige tilbage her igen til den tid :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 19-10-04 09:04

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse
> Hey jeg har behov for hjælp og råd her :)

Har du prøvet at skifte SATA kablet?

Har du prøvet at flashe din bios?

Har du prøvet at skifte batteriet på bundkortet (langt ude)