Kukerich (Corporal ved det Sjellandske Dra~
Fra : John Kukkerig

Dato : 14-10-04 10:45

Hej

Jeg er "ny" i slægt- og aneforskning.

Jeg søger ideer til hvordan og hvor jeg kan finde oplysninger om en Kukerich
(som måske kan være far til min tip-tip-tipoldefar), som jeg har fundet hos
ddd.ddda.dk under OE-1771, om ham står:

Kilde: OE-1771
Mandens navn: Kukerich
Mandens erhverv: Corporal ved det Sjellandske Dragoner Regiment
Mandens alder: 37
Mandens civilstand: Enkemand
Mandens nr. ægteskab: 1
Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Ja
Enkestand antal år: 1
Antal uforsørgede børn: 2
Sogn: Præstø Købstad Herred: Baarse
Amt: Præstø
Indtastningsnr: C0254 Løbenr.: 105

Når jeg på et tidspunkt skal opsøge informationer i arkiverne om ham, hans
afdøde kone og hans børn, har I da nogen forslag til noget som jeg bør være
opmærksom på (da han er i hæren, historie..., hvor jeg evt. kan finde
supplerende oplysninger) ?

--

Bemærk:Tilføj et j forrest i min e-mail adresse, ved direkte kontakt

Fra : børge askholm

Dato : 14-10-04 16:06

John Kukkerig wrote:

> [...]
> afdøde kone og hans børn, har I da nogen forslag til noget som jeg bør være
> opmærksom på (da han er i hæren, historie..., hvor jeg evt. kan finde

Jeg selv har været ude for noget lignende. Oeder har netop i 1771 nogle
soldater fra Sj. Darg. Reg. udstationeret (med familie) i Præstø. Jeg
ved endnu ikke hvorfor, men en af mine aner er nævnt der, også i
kirkebogen (med en søn født). Så en mulighed er at es i kirkebogen for
Præstø, men ellers i en af de to sogne der er i Næstved.

Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor rytteriet netop på dette tidspunkt
opholdt sig i Præstø. Der var så vidt jeg kan se ingen indenrigske og
ejheller udenrigske årsager til det. Måske hærens arkiv har et svar -
prøv Rigsarkivet, de er meget flinke og meget vidende, og det er dér der
ligger eventuelle oplysninger.

Du er velkommen til at fortælle mig om du finder ud af noget, adresse i
hovedet på denne mail.

Børge Askholm

Fra : Bodil Madsen

Dato : 14-10-04 22:19

Iflg. bogen "Vordingborg Købstads Historie" var en del af 2. Jydske
Rytterregiment indkvarteret i Præstø. I 1756 da en del af Præstø brændte,
blev halvdelen af Præstøs 1½ kompagni indkvarteret i Vordingborg. Efter at
hæren i 1763 vendte tilbage fra Holsten kom det " sjællandske
dragonregiment" tilbage til de sydsjællandske byer. Fra 1772 -85 kaldt "2.
jydske regiment".

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : børge askholm

Dato : 14-10-04 22:43

Bodil Madsen wrote:
> [...]
> hæren i 1763 vendte tilbage fra Holsten kom det " sjællandske
> dragonregiment" tilbage til de sydsjællandske byer. Fra 1772 -85 kaldt "2.

Tak for hjælpen. Fin forklaring, men jeg synes bare ikke det løser gåden
hvorfor Min ane (og andres) lå i Præstø når han ellers tilhøre
Sjællandske Dragon Regiment. Men det må vel kunne opklares.

Vindskibeligst

Børge

Fra : Bodil Madsen

Dato : 15-10-04 08:39

Det er rigtigt at det ikke er særligt klart fremstillet i bogen. Så vidt jeg
har forstået var regimentet indkvarteret i både Præstø, Næstved og
Vordingborg. Jeg har aldrig fået kigget i Næstveds kirkebøger angående
dette. Da jeg ville kigge på mikrokortene på Landsarkivet i København var
mikrokortene stjålet, og da jeg efterfølgende ville kigge på mikrofilmen på
Stadsarkivet i Næstved, var filmen til reparation. Jeg søgte efter min ane,
søn af Christen Christensen Dragon, født 1760 og har nok fundet ham døbt i
Præstø selvom kirkebogen i Svenstrup på Als siger at han skulle være født i
Sengeløse. Men dér eller de omliggende sogne er han ikke født. Der er meget,
der tyder på at dette regiment er flyttet meget rundt. Jeg har i hvert
tilfælde fundet major (tror jeg nok han var) Bülow nævnt mange steder i
forbindelse med dragoner ( vielse og barnedåb).

Fra : John Kukkerig

Dato : 15-10-04 16:19

Først, tak til Bodil og Børge for jeres svar.

Det som jeg er igang med er at finde forældrene og evt. søskende til min
tip-tip-tipoldefar; Jacob Henrich Fridrich Kukkerig, samt hvor og hvornår
han er født og døbt.

Jacob Kukkerig har jeg fundet via FT-1801, boende Udenbys Klædebo Kvarter.
Der er han indskrevet som følgende: J. Friderich Kuckerich, 33, ugift

Jacob må være født ca. 1768.

På Familysearch.org har jeg fundet en Ane Dorothea Elisabeth Kucherich. som
skal være døbt den 21. aug. 1767 i Næstved, Sankt Morten Sogn. Der er kun
angivet en fader: Kucherich (på Familysearch.org). Har endnu ikke selv haft
lejlighed til selv at se efter i kirkebogen eller mikrofilm.

Umiddelbart vil jeg tro at Corporal Kukerich, OE-1771, er faderen til både
Jacob og Ane Dorothea Elisabeth.

Som en af jer var inde på, så skal man nok en indenom både Næstved og
Præstø, for finde kirkelige oplysninger.

Men hvilke arkiver og dokumenter bør/skal man have fat i, for at finde
oplysninger om Corporal Kukerich, her tænker jeg på hans militære karriere
og lignedne, og kan man evt. finde oplysninger om hvor han kommer fra, for
jeg regner med, at efternavnet kommer fra centraleuropa?

Med venlig hilsen
John Kukkerig

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 15-10-04 16:34

John Kukkerig wrote:
> [...]
>
> Jacob Kukkerig har jeg fundet via FT-1801, boende Udenbys Klædebo Kvarter.
> Der er han indskrevet som følgende: J. Friderich Kuckerich, 33, ugift

Hej John

Præstø kirkebog
Mikrokort 1-547-2 3/6

1769 den 23.september
blev et Drengebarn døbt og kaldet
Jacob Frederik Henric,
faderen Coporal Jacob Kukerig og
Moderen Boel Kirstine Ba??.

------

Præstø kirkebog
Mikrokort 1-547-2 5/6

1770
3.juli blev Kukerichs Coporal ved
Hr: greve von Ahlefeldts Esqvadron
hustru Boel Kirstsiine jordet udi
hendes 37 aar.

--
Mvh.
Flemming Aasklint

Fra : John Kukkerig

Dato : 15-10-04 18:52

Ærbødigst mange tak til dig Flemming, med din hurtige og dine yderst
brugbare oplysninger.

Med venlig hilsen
John Kukkerig

--

Bemærk:Tilføj et j forrest i min e-mail adresse

Fra : Bodil Madsen

Dato : 15-10-04 19:35

På Rigsarkivet kan du finde mikrofilm med stambøger over militære personer.
Du skal finde stambogen for det pågældende regiment. Der er en registratur
over de forskellige regimenter. Inden du bevæger dig ind på Rigsarkivet gør
du klogt at kigge i Rigsarkivets folder om " Militære Stambøger 1747 - 1900"

http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/stambog.htm

da stambøgerne er skrevet på tysk og ofte meget småt ( tag lup med).

Som du kan se i eksemplet i folderen får man ikke særlige nøjagtige
oplysninger om vaterland, desværre. Men det kan jo være du er heldig.
God jagt.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-10-04 19:41

> [...]
> og lignedne, og kan man evt. finde oplysninger om hvor han kommer fra, for
> jeg regner med, at efternavnet kommer fra centraleuropa?

Her er mere fra www.familysearch.org:
Jacob KUKKERICHSEN
Sex: M

Event(s):
Birth: 27 Aug 1817 Place: <Gudum, Ringkobing, Denmark>
Christening: 27 Aug 1817 Place: Gudum, Ringkobing, Denmark

Parents:
Father: Henrich KUKKERICHSEN
Mother: Anne Magrethe PEDERSDR

Source Information:
Batch Number: C205402
Source Dates: 1816 - 1866
Film or Fiche Number: 51801
Collection Details: Gudum; Den Danske Folkekirke

LOVISE DOROTHEE CHRISTINE KUKERIG
Female Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: CARL FERDINANDT GALL Family
Marriage: 20 MAY 1831 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source
records are usually arranged chronologically by the marriage date.

1. Margaret KUCHERICH - U.S. Social Security Death Index
Birth: 30 Sep 1923 State Where Number was Issued: Pennsylvania
Death: 18 Jun 2003

Matches: U.S. Social Security Death Index - 1

Den fjerde har du selv fundet.
Mvh.Bodil.

begin 666 invisible.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

Fra : John Kukkerig

Dato : 15-10-04 21:27

> Her er mere fra www.familysearch.org:

Det er utroligt hvad man kan finde via familysearch.org, der har jeg fundet
mange "kukkeriger", men der skal tænkes kreativt, så kan der komme
overraskende resultater. Jeg har søgt på: kukkerig, kukerig, kuggerig,
kugerig, kucherich, kukkerich, kuckerich, kukkery, kuckerig

> Jacob KUKKERICHSEN
> Parents:
> Father: Henrich KUKKERICHSEN
> Mother: Anne Magrethe PEDERSDR

Sjovt nok, så har jeg også fundet ovenstående, da jeg startede kort før
sommerferien, med at slægtforske (hvor jeg var aktivt søgende i en 2-3 uger,
har siden holdt pause). Før sommerferien lagde jeg vedkomne til side
pga -sen. Dengang vidste jeg ikke at Jacob Friedrich Kukkerig også havde
Henrich som mellemnavn, faderen har. Den Jacob Friederich Kukkerig jeg har
fra FT-1801 og som jeg _kan_ slægte mig tilbage til, bliver i maj 1805, gift
i København med en Ane Kirstine Schiøt.

> 1. Margaret KUCHERICH - U.S. Social Security Death Index

Jeg har fundet flere i USA med navnet Kucherich. Umiddelbart ved jeg ikke
hvor beslægtet de er evt. kunne være til de tidlige danske.

En som jeg også har fundet gennem FS er en Paulus Kucherich, som den
19-04-1776 giftes med en Juliana Bartholonia, i Daisbach, Heidelberg, Baden.
En løs brik til puslespillet!!

Faktisk er det kommet bag på mig at der har været så mange Kukkerig'er i
Danmark 150-200 år siden, og at der i det hele taget er Kukkerig'er i
Danmark så langt tilbage i tiden. Faktisk troede jeg at navnet kom hertil
med det der skulle være min oldefars far. Og idag kunne det så føres tilbage
til Corporal Jacob Kukkerig/Kukerich (tip-tip-tip-tipoldefar) !!!!

Min koncentration i min slægtforskning er primært at finde diverse
Kukkerig'er i Danmark og finde ud af hvorfra efternavnet kommer.

Ud over de oplysninger, jeg idag har fået her i NG'en, har jeg på FS ved
20:15-tiden, fundet endnu en Kukkerig: Catrine Marie Kukerik (troede nu
ellers at jeg havde søgt på den kombination!), hvor der oplyses at hun
gifter sig med Christian Harder den 3. juli 1804, Gråbrødre, Viborg.

Endnu engang takker jeg for den opmærksomhed og råd der er givet - Tak

Mvh
John Kukkerig

Fra : Ole Dorch

Dato : 15-10-04 22:52

Her har du vist lidt mere om forældrene til "kukkerichsen":

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark
Hendrik KUKKERIK Age At Marriage: 36
Sex: <M>

Event(s):
Birth: <1780>

Marriage:
Spouse: Anne Magrethe PEDERSDR Age At Marriage: 20
Marriage: 13 Oct 1816 Place: Fabjerg, Ringkobing, Denmark

Source Information:
Batch Number: M205342
Source Dates: 1816 - 1826
Film or Fiche Number: 51802
Collection Details: Fabjerg; Den Danske Folkekirke

Mvh.
Ole Dorch

begin 666 invisible.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-10-04 22:30

"Ole Dorch" <oledorch@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Her har du vist lidt mere om forældrene til "kukkerichsen":

I så fald skulle det være første gang, at børnene bliver
født før forældrene.... )))

Mvh.Bodil.

Fra : Ole Dorch

Dato : 17-10-04 13:44

> I så fald skulle det være første gang, at børnene bliver
> født før forældrene.... )))
>
> Mvh.Bodil.

Den forstod jeg godt nok ikke Bodil? Den tolkning må du nok forklare lidt
nærmere, hvis jeg skal forstå humoren.
Mit indlæg var jo et svar/supplement til dit indlæg med "Jacob Kukkerichsen"
født 1817, og viser blot at hans forældre ( ifølge familysearch) var blevet
gift 1816 ?

Mvh. Ole Dorch