Anna Olivia Frederikke Christensen, f. 6/4~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-10-04 22:06

Her kommer en af de svære, for jeg aner ikke i hvilket Københavnsk sogn Anna
Olivia Frederikke Christensen er født den 6/4-1864.

Familien udvandrede til Wisconsin, USA omkring 1869 og forældrene hed Jens
Otto Christensen (født ca. 1816) og Inge Christine Petersen (født ca. 1827).
Der var to piger der var ældre og derfor også født i Danmark, men dem har
jeg ingen data på.

Hvordan kommer jeg videre. jeg har fundet familien på FamilySearch, så de
oplysninger har jeg. Det mest konkrete spor er jo den datter hvor fødested
og dato kendes - desværre ikke særligt præcist i København.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Lehmann

Dato : 14-10-04 07:35

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> Her kommer en af de svære, for jeg aner ikke i hvilket Københavnsk sogn
Anna
> Olivia Frederikke Christensen er født den 6/4-1864.

Hej Kurt!
Prøv at kikke under Højby - Holbæk, der er hun angivet som Anna Oline
Jensdatter - tror jeg nok!

Hilsen
Jørgen Lehmann
lehmannsnabelamail.tele.dk

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 14-10-04 08:48

Jørgen Lehmann wrote:
> [...]
>
> Anna

> Hej Kurt!
> Prøv at kikke under Højby - Holbæk, der er hun angivet som Anna Oline

Højby sogn,Odsherred,Holbæk Amt

Højby kirkebog
Mikrokort 2-368-3 3/13

Anna Oline Frederikke Jensdatter
født 6.april 1864 i Højby
døbt 16.maj 1864 i Højby kirke
Forældre: Parcellist Jens Otto Christensen og
hustru Inger Kirstine Pedersdatter.
---

Anna har 4 ældre søstre og en ældre bror og
en yngre bror.

Ifølge afgangslisten forlod familien Højby sogn
den 21.juni 1867 for tage til Nord-Amerika.

Med rejste også en datter fra hans første ægteskab.
Laura Caroline Jensen
--

Jeg sender flere oplysninger i en email til dig Kurt.

--

Mvh.
Flemming Aasklint

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-04 09:32

Flemming Aasklint wrote:

> [...]
> født 6.april 1864 i Højby
> døbt 16.maj 1864 i Højby kirke
> Forældre: Parcellist Jens Otto Christensen og

Jeg er vildt imponeret. Jeg var forberedt på en ørkenvandrings i
københavnske kirkebøger.

Må jeg være så nysgerring at spørge hvordan i spottede hende? Jeg har søgt
og søgt og søgt i Udvandrerdatabasen og i folketællingerne på DDD, men
uanset hvilke af familiens medlemmer jeg har søgt efter og i forskellige
stavevarianter, er det ikke lykkedes mig. Jeg fandt dem på FamilySearch
(mormonerne), men det er også mit eneste spor.

Nå, men godt at jeg nu har noget konkret at gå efter. Lidt besværligt når
man bor i Jylland, men landsarkivet i Viborg har vel alle de sjællandske
kirkebøger?

Og til Flemming

> Jeg sender flere oplysninger i en email til dig Kurt.:

Ja tak, jeg vil være taknemmelig for lidt konkret stof at arbejde videre
med. Bare sådan så du ved.... afskrift af afgangslisten, forældrenes vielse
og begges ophav, alle børnefødslerne og .... )) Nej, jeg vil ikke drive
rovdrift, men vil blive meget glad for alt der kan bringe mig videre. Og
husk udførlig kildeangivelse!!!

Venlig hilsen og tak
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Lehmann

Dato : 15-10-04 10:17

> [...]
> stavevarianter, er det ikke lykkedes mig. Jeg fandt dem på FamilySearch
> (mormonerne), men det er også mit eneste spor.

Jeg lavede en ægteskabssøgning i FamilySearch og der dukkede Jens Otte og
Inge op i Højby ved Holbæk. Så det var det!

Hilsner
Jørgen Lehmann
Tranbjerg J

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-04 12:11

Jørgen Lehmann wrote:
> "Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg lavede en ægteskabssøgning i FamilySearch og der dukkede Jens
> Otte og Inge op i Højby ved Holbæk. Så det var det!

??? Og hvordan er det liiiige man laver sådan en ægteskabssøgning på FS?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Lehmann

Dato : 15-10-04 13:33

> ??? Og hvordan er det liiiige man laver sådan en ægteskabssøgning på FS?

Jeg bruger IGI-FS her skriver man bare Fornavn og efternavn på en afparterne
i den første linie og den anden indtastes som spouse i linien lige under. Så
skal man vælge land osv - herefter Enter - det er det hele!

Hilsen
Jørgen Lehmann

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-10-04 15:39

Jørgen Lehmann wrote:
> [...]

> afparterne i den første linie og den anden indtastes som spouse i
> linien lige under. Så skal man vælge land osv - herefter Enter - det

Det lykkedes mig at rekonstruere din søgning og fandt deres vielse 19 Mar
1851. Uanset om man klikker på "Family" eller Pedigree", er der dog ikke
yderligere oplysninger at finde nogen steder, så vidt jeg kan se. Men måske
skyldes det at jeg ikke rigtig kan finde ud af systemet.

Jeg har også forsøgt at finde deres børn Lars Peter Otto Jensen, Sept. 7,
1855; Sene (Signe?) Julianna, Dec. 24, 1859; Trine Jakobine, Jan., 1862;
Anna Oline, April 6, 1864.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-10-04 19:43

> ??? Og hvordan er det liiiige man laver sådan en ægteskabssøgning på FS?

Du sørger for at trække "rullegardinet" ned under "Event", og vælger
så "Marriage", udfyld resten af skemaet efter bedste evne, tryk på
Søg.... og så kan du gå igang.

Mvh.Bodil.

Fra : Jørgen Lehmann

Dato : 16-10-04 08:34

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41701a4f$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Du sørger for at trække "rullegardinet" ned under "Event", og vælger
> så "Marriage", udfyld resten af skemaet efter bedste evne, tryk på

Hvis man kører med "Event" lig med "All" får man ofte mange andre
oplysninger med hvor de to navne også optræder!

Mvh
Jørgen Lehmann

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-10-04 09:46

Jørgen Lehmann wrote:

> Hvis man kører med "Event" lig med "All" får man ofte mange andre
> oplysninger med hvor de to navne også optræder!

Tø-hø, jeg har ikke engang fundet rullegardinet endnu

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-10-04 22:29

> Tø-hø, jeg har ikke engang fundet rullegardinet endnu

Kære Kurt!
Nu skal du bare lige høre:
Rullegardinet kommer, hvis du forsigtigt trykker på "nedad-pilen"
ved siden af ordet "All" under "Event".
Mvh.Bodil.