Kryptorchisme. Hvilken dyreklinik ?
Fra : Brian Green

Dato : 13-05-01 22:29

Min 11 mdr. gamle Cairn Terrier lider af kryptorchisme. I forbindelse med
kastration ønsker jeg ham opereret for kryptorchisme på samme tid. Fra Dansk
Kennel Klub har jeg fået det råd, at undersøge prisen for sådan en operation
flere steder, da prisen kan svinge eventyrlig meget. Kan du anbefale en god
og billig dyreklinik at få operationen foretaget på (helst Sjælland eller
Fyn)?

Venlig hilsen

Green, Herfølge

Fra : Sofie Hansen

Dato : 14-05-01 15:52

Skovshoved dyreklinik

Mvh.
Sofie

Fra : Lina Kugge

Dato : 14-05-01 19:15

Landbohøjskolen i København.

Lina

--
COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Verner

Dato : 14-05-01 22:06

On Sun, 13 May 2001 23:28:47 +0200, "Brian Green"
<green@post5.tele.dk> wrote:

>I forbindelse med kastration ønsker jeg ham opereret for kryptorchisme på samme tid.

Vi har desværre samme problem med vores Westie - så du må lige
fortælle mig hvad du mener med ovenstående..

Er kastration i sig selv ikke en operation mod chryptochisme ?

Det er da ikke en dobbelt operation - vel ?

mvh
Verner

Fra : Brian Green

Dato : 14-05-01 22:45

Hej Verner, nu skal jeg ikke gøre mig klog i hunde-anatomi. Men jeg har læst
mig til at kastration er en fjernelse af testiklerne. På en "normal" hund er
det et forholdsvis let indgreb, idet pungen fjernes og huden syes sammen.
Men på en hund med kryptorchisme sidder en (eller to) testikler oppe i
bughulen på hunden. Derfor formoder jeg at det vil blive betegnet som en let
operation (kastrationen) og en svær operation (operation i bughulen). Og med
mit kendskab til dyrlæger vil der nok være tale om min. dobbelt takst.......

Vh Green, Herfølge

Fra : Lina Kugge

Dato : 15-05-01 20:08

Som jeg har forstået det er sterilisation at *kappe* forbindelsen og
kastration at fjerne rub og stub - gældende for begge køn.
Jeg vil bare anbefale at du vælger en dyrlæge, der bare 'tømmer' pungen ved
kastration og ikke fjerner selve huden. Det var sådan min egen blev
kastreret, og han endte med en lille håndfuld sting og næsten ingen gener
efter operationen. En bekendts hund fik fjernet selve pungen også. Huden fra
inderlårene skulle jo så 'hives' sammen ved syning. Han var iført
forbindinger, fik smertestillende piller i et par dage og var i det hele
taget ikke så hurtigt på dupperne igen som min.
Min fik foretaget snittet på Landbohøjskolen. Det skal lige nævnes at
grunden til at han fik cuttet kuglerne, var at hans far var en schæfer med
anlæg for HD, hvilket jeg ikke ville lave svipsere med.
Held og lykke med det.

Lina

--
COWBOYS DO IT ALL