Ubehagelig
Fra : Tonje

Dato : 13-05-01 22:07

I dag skulle jeg sale opp Lukas og fikk sambo til å holde han da han ikke
ville stå rolig
(har salet opp han løs i innhegningen noen dager).. Lukas begynte å gå i
ring og viste
tydelig at han ikke var særlig interessert. Jeg fjernet sal og grime og lot
han gå. Han galopperte
opp og ned i hestehagen (ca 100 meter) og kom med bukkesprang ...opp og ned
i et innmari
tempo. Han hadde oppspilte nesebor og var oppspilt men ikke redd eller sånt.
Det var ikke
så varmt i dag som det har vært andre dager. Hunden min har holdt seg unna
strømgjerde,
men akuratt i dag fant hun ut at hun ville leke og løp under innhegningen
mens Lukas løp
frem og tilbake..og Lukas holdt på å løpe henne ned. Tror han prøvde å la
være å tråkke på
henne...men det var så vidt. Han løp opp og ned mange ganger... jeg ventet
til at han var
rolig og fyllte på med høy ute (slik jeg alltid gjør midt på dagen) og
fortsatte som vanlig.
Det gikk vel en stund så var Lukas akuratt som før igjen. samme gamle
kosegutten.

Men jeg lurer på om han virkelig er plaget av myggen. Han har ikke sår rundt
på kroppen.
Men på "hans private deler"... han har små sår..pippler en dråpe blod ut når
han blir stukket.
Og han pisker opp halen mellom bena hele tiden for å få vekk dyr. Jeg lurer
på om han er
gretten og sånn pga mygg. Og jeg lurer på om han sover dårlig om natta og er
gretten pga
det. Hvor mange timer i døgnet sover en hest? I dag stod Lukas og gjespet
veldig mye.
Jevnlig en halvtimes tid. og lurer på om han var uttafor pga for lite søvn.
Jeg skal ringe
dyrlege i morgen og høre om det er noe jeg kan smøre på "de private delene":

En ting jeg lurer på... når en hest blir kastrert...hvor mye blir da kuttet
bort?? mener at for noen uker siden rullet Lukas seg og jeg mener at det var
heller lite der... Nå ser det ut som han har alt på plass. To steiner til og
med. Lurer på om det er jeg som ikke har sett at han har vært sånn hele
tiden. Eller han har hovnet opp...eller han har blitt hingst igjen :) ???

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 16-05-01 19:41

Tonje skrev i meldingen <0FCL6.9541$gX3.662815@news3.oke.nextra.no>...
> [...]
> begynte å gå i ring og viste tydelig at han ikke var særlig interessert.
Så nå har han lært at dersom han er urolig under oppsaling så slipper han å
jobbe? En gang er ingen gang - to ganger er en dårlig vane! Hvorfor har du
ham løs under oppsaling? Tåler han ikke å bli bundet?

Anne Berit

Fra : Tonje

Dato : 16-05-01 20:57

"Anne Berit Nyland" <b-nyland@online.no> wrote in message
> [...]
> jobbe? En gang er ingen gang - to ganger er en dårlig vane! Hvorfor har du
> ham løs under oppsaling? Tåler han ikke å bli bundet?

Du kan umulig ha lest hele innlegget mitt. Lukas har sommereksem og masse
bitt på
testikler og innsiden av lårene... Han løp og løp for å komme unna myggen.
Jeg hadde han ikke løs. samboeren min sto å holdt ham. Ettersom han var
plaget så sterkt hadde han nok
skadet seg selv om jeg hadde bundet ham fast (tanker i ettertid dette her).

Nå har jeg vasket han med grønnsåpe for å lindre.. smørt han med aloe vera
gele og tran
og han er mye bedre og jeg skal ri han i morgen... da sikkert uten
problemer.
Man skal ikke tvinge en syk hest til arbeid. Hvor får du det fra??

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 17-05-01 01:28

> [...]
>skadet seg selv om jeg hadde bundet ham fast (tanker i ettertid dette her).
>Man skal ikke tvinge en syk hest til arbeid. Hvor får du det fra??

Enig med deg, Tonje! Ikke døm før du har sett det selv! Spør først! Og en
hest som holdes er ikke løs! Til og med en hest som har lært "ground-tie"
skikkelig er heller ikke løs!

Line.

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 17-05-01 19:49

Tonje skrev i meldingen ...
> Du kan umulig ha lest hele innlegget mitt.
Ikke utenkelig......

> Man skal ikke tvinge en syk hest til arbeid. Hvor får du det fra??
Helt enig der selvfølgelig - burde nok ha lest resten av innlegget bedre før
jeg svarte...

Anne Berit