php class til wysiwyg editor
Fra : kim isaksen

Dato : 08-10-04 19:42

Hejsa.

Er der nogen der kender til en php class der under GPL eller lign. kan
generere en online wysiwyg editor. Det er vigtigt at den producerer
xhtml valid kode, og at den virker i mindst safari, IE , firefox og
opera. (dog er det ok hvis det er et krav at browserne er i nyeste
version)..

Jeg ville blive meget glad for et hurtigt svar da jeg ellers skal til at
kode det hele selv, og det ville jeg gerne undgå.! Jeg er godt klar over
at der findes en del javascript løsninger på markedet, men jeg mangler
altså at se noget der virker :(

mvh Kim Isaksen

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 08-10-04 20:27

kim isaksen wrote:

> [...]
> xhtml valid kode, og at den virker i mindst safari, IE , firefox og
> opera. (dog er det ok hvis det er et krav at browserne er i nyeste

Et populært bud er HTMLArea (Mener jeg det hedder) og jeg benytter selv
SPAW, men de stærkt begrænsede af, at de er baseret på den editor der er
indbygget i IE af MS.

Så findes der vist tilsvarende et projekt (sikkert også flere), der er
baseret på Gecko og dermed hvertfald kører på Firefox og Netscape, men
ikke IE...

Følgende ser lovende ud:

http://dev.xoops.org/modules/xfmod/project/?koivieditor
(http://www.koivi.com/WYSIWYG-Editor/ <-- det samme?)

Og her er et generelt link der kan give dig mere inspiration og sende
dig videre på din færd:

http://wysiwyg.skybuilders.com/faq.html

Hvis du finder *editoren*, må du da gerne lige melde det ud

Håber det hjælper lidt - mvh Tommy Ipsen

Fra : kim isaksen

Dato : 08-10-04 21:19

Tommy Ipsen wrote:

> Et populært bud er HTMLArea (Mener jeg det hedder) og jeg benytter selv
> SPAW, men de stærkt begrænsede af, at de er baseret på den editor der er
> indbygget i IE af MS.

Hæ. har selv lavet en sådan html editor der benytter contenteditable i
IE 6.0. Men det holder ikke hos min nuværende kunde (der skal have det
til at virke i safari..)

> Så findes der vist tilsvarende et projekt (sikkert også flere), der er
> baseret på Gecko og dermed hvertfald kører på Firefox og Netscape, men
> [...]

Så lige hurtigt at den sætter <br> i stedet for <br/> altså ikke xhtml
compatibel :( (dette kunne så evt. lige testes serverside ved
submit..Bum bum bum). Ja en mulighed. ?

> Og her er et generelt link der kan give dig mere inspiration og sende
> dig videre på din færd:
>
> http://wysiwyg.skybuilders.com/faq.html

Rigtig god side. Takker.!!

> Hvis du finder *editoren*, må du da gerne lige melde det ud

Will do. Kigger lige nu lidt på fckeditor. Den ser lovende ud, og
virker ihvertfald fint i firefox og IE.

<url:http://www.fckeditor.net/>

/iM
www.imtech.dk

Fra : Troels Hansen

Dato : 23-10-04 13:22

www.richarea.com kan vist det du leder efter.
er dog IKKE gratis, men er en php class.

Fra : Troels Hansen

Dato : 23-10-04 13:29

kim isaksen wrote:

> Hæ. har selv lavet en sådan html editor der benytter contenteditable i
> IE 6.0. Men det holder ikke hos min nuværende kunde (der skal have det
> til at virke i safari..)

Der findes vist flere editorer der hedder htmlarea.
Følgende virker i IE 5.5+, mozilla 1.3+ og netscape 7.1+ så med rimelig
stor samsynlighed også i safari.
http://www.dynarch.com/demos/htmlarea/

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 23-10-04 13:45

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 24-10-04 10:44

Fra : Morten Fangel

Dato : 24-10-04 20:04

kim isaksen wrote:
> [...]
> xhtml valid kode, og at den virker i mindst safari, IE , firefox og
> opera. (dog er det ok hvis det er et krav at browserne er i nyeste
Jeg har aldrig set en editor der virker i Safari/KHTML (ikke at jeg
afviser at den findes)... Dette skyldes at de fleste HTML-editore
benytter en form for design mode (i moz. hedder den i hvert fald designmode)

En lille sjov en er Kevin Roth's RTE - http://kevinroth.com/rte/demo.php

Efter lidt snusen rundt på nettet fandt jeg en WYSIWYG der virkede i
Safari/KHTML, men denne var Java baseret. og virkede kun i OS X 10.4...
Fandt også andre rygter om at designmode skulle være understøttet i
Safari fra OS X 10.4, men ved ikke hvor rigtige disse er...

Morten Fangel

Fra : Anne Jensen

Dato : 02-11-05 16:52

Morten Fangel wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> Fandt også andre rygter om at designmode skulle være understøttet i
> Safari fra OS X 10.4, men ved ikke hvor rigtige disse er...

Her er en lille update til ovenstående indlæg mht. Safari og WYSIWYG editorer.
I Safari 2.0 på OS X Tiger har Safari fået tilføjet contenteditable
(designmode). Dette gør det muligt, at lave JavaScript baserede WYSIWYG'er, som
virker med Safari.
Som eksempel på en JavaScript-baseret WYSIWYG editor, som har fået tilføjet
support for Safari kan nævnes http://editor.asbrusoft.com. Flere andre WYSIWYG
editorer er i gang med at få tilføjet Safari-support.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne