Lærerinde som 17-årig i 1877 ??
Fra : Philip Kofoed

Dato : 08-10-04 03:31

Hej,

En af min oldemors kusiner skulle være født 12/3 1860.
I 1877 stor hun fadder til et barn, og i kirkebogen står at hun er
lærerinde. Kunne hun være det allerede som 17-årig?
Desuden spekulerer jeg på om der ikke var noget krav til fadderes alder,
f.eks at man skulle være myndig?

mvh
Philip Kofoed

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 08-10-04 21:38

On Fri, 08 Oct 2004 03:31:26 +0100, Philip Kofoed <kofoed@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>lærerinde. Kunne hun være det allerede som 17-årig?
>Desuden spekulerer jeg på om der ikke var noget krav til fadderes alder,

Lærerinde betyder jo ikke nødvendigvis, at hun er seminarie-uddannet.
For en pige ville det nok også være usædvanligt på den tid, så derfor
tror jeg sagtens, det kan lade sig gøre.

Kravet til faddere er normalt, at de er konfirmerede.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-10-04 21:57

Fri, 08 Oct 2004 22:37:31 +0200, skrev Lars J. Helbo:

> Kravet til faddere er normalt, at de er konfirmerede.

Godt du skriver 'normalt'.
Min ene datter, som hverken er konfirmeret eller medlem af Folkekirken, har
stået fadder.

http://aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-10-04 22:36

Kaj Svenningsen <news@kajsvenningsen.dk> skrev Fri, 8 Oct 2004 22:56:47
+0200

>Godt du skriver 'normalt'.
>Min ene datter, som hverken er konfirmeret eller medlem af Folkekirken, har
>stået fadder.

Det har tidligere været ikke bare normalt men et absolut krav - og vel
egentlig logisk nok.?

Dette krav er dog i nyere tid bortfaldet.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-10-04 00:01

Fri, 08 Oct 2004 23:36:15 +0200, skrev Arne Feldborg:

> Det har tidligere været ikke bare normalt men et absolut krav - og vel
> egentlig logisk nok.?

Burde vel være en selvfølge hvis man mener noget med ceremonien.

> Dette krav er dog i nyere tid bortfaldet.

Og derved blev det vel til en farce?

http://aner.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 09-10-04 15:28

On Fri, 8 Oct 2004 22:56:47 +0200, Kaj Svenningsen
<news@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Godt du skriver 'normalt'.
>Min ene datter, som hverken er konfirmeret eller medlem af Folkekirken, har
>stået fadder.

Ja, for det er nu op til præsten. Men der er bestemt stadigvæk
præster, der stiller det som et krav.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kim Melchior

Dato : 10-10-04 03:19

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> wrote in message news:<d8tfm01l7b0e8850ktgav1j0p3kt4tflef@4ax.com>...

> Ja, for det er nu op til præsten. Men der er bestemt stadigvæk
> præster, der stiller det som et krav.

Et andet krav er at fadderne er medlemmer af Folkekirken.

mvh

Kim Melchior

Fra : Ole Grau

Dato : 10-10-04 09:52

"Kim Melchior" <scangen@netutah.com> skrev i en meddelelse
> Lars J. Helbo <lars@helbo.org> wrote in message

Folkekirken, har

> Et andet krav er at fadderne er medlemmer af Folkekirken.

Hvis det er et krav, bliver det _ikke_ overholdt.
Jeg er ikke døbt eller konfirmeret og ej heller medlem af folkekirken,
men har tre gange stået fadder i en folkekirke.

Mvh

Ole Grau

Fra : Philip Kofoed

Dato : 10-10-04 01:23

> [...]
> tror jeg sagtens, det kan lade sig gøre.
>
> Kravet til faddere er normalt, at de er konfirmerede.

OK, tak for svaret.

mvh
Philip

Fra : Hugh Watkins

Dato : 10-10-04 02:38

"Philip Kofoed" <kofoed@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> lærerinde. Kunne hun være det allerede som 17-årig?
> Desuden spekulerer jeg på om der ikke var noget krav til fadderes alder,

paene piger bliver lærinde eller guvanente
(færdigt grundslolen)
og arbejdeklasse piger bliver stuepige eller i tjenst

Hugh W

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 11-10-04 17:07

wrote:

> [...]
>lærerinde. Kunne hun være det allerede som 17-årig?
>Desuden spekulerer jeg på om der ikke var noget krav til fadderes alder,

Såre simpelt, Philip

For at kunne stille op som fadder/gudmoder skal personen selv være
konfirmeret...

Venligst
John

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-10-04 17:29

Mon, 11 Oct 2004 18:07:08 +0200, skrev John Drage Thomsen:

> For at kunne stille op som fadder/gudmoder skal personen selv være
> konfirmeret...

Nej.

http://aner.dk/

Fra : Jannie3480

Dato : 12-10-04 06:35

"Philip Kofoed" skrev d. 08-10-04 03:31 dette indlæg :
> [...]
> lærerinde. Kunne hun være det allerede som 17-årig?
> Desuden spekulerer jeg på om der ikke var noget krav til fadderes

Hej Philip,

Hvis du eller dine børn eller andre, har fulgt lidt med i det lille hus
på Prærien, eller evt. læst bøgerne, så var der lille Laura der blev
lærerinde som helt ung pige.
Hun havde ingen seminarieudd. eller lign., men kunne både stave og
regne, og dermed undervise yngre børn i samme fag. Altså blev hun
lærerinde.
Jo, før i tiden skulle man være konfirmeret for at være fadder ved en
barnedåb, og man skulle også være medlem af folkekirken. Man skulle også
være fyldt 14 år, for at kunne blive konfirmeret.

Så hun kan sagtens have været lærerinde som 17-årig. Det lyder helt
fornuftigt, efter datidens "regler".

Mvh
Jannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Philip Kofoed

Dato : 13-10-04 01:08

Hej Jannie,

> [...]
> Hun havde ingen seminarieudd. eller lign., men kunne både stave og
> regne, og dermed undervise yngre børn i samme fag. Altså blev hun

Jo da, jeg husker skam godt frk Wilder :)
Et er dog at undervise, noget andet at blive _kaldt_ lærerinde (efter min
mening altså)
En oldefars bror blev lærer, og han var hele turen gennem 'systemet'
(Blågårds seminarium) inden han underviste. Det var også i 1880'erne.

mvh
Philip